رشد 4 درصدی درآمدهای معدنی دولت

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۱۵

گروه صنعت و معدن

حقوق دولتی وصول شده معادن به عنوان شاخصی برای ارزیابی میزان استخراج از معادن قلمداد می‌شود. آمار حقوق دولتی وصول شده معادن طی سال گذشته حدود 520میلیارد تومان بود که این رقم نتوانست انتظارات دولت را از درآمدهای معدنی برآورده کند چراکه در بودجه 93، درآمد حاصل از حقوق دولتی وصول شده معادن یک‌هزارو800میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. درهمین حال سهم درآمدهای معدنی دولت در بودجه سال‌جاری یک‌هزارو300میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. هرچند آمار دوماهه نخست سال‌جاری حاکی از رشد مثبت حقوق دولتی وصول شده معادن نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، اما به نظر می‌رسد این هدفگذاری دولت برای درآمدهای معدنی باوجود کاهش 500میلیارد تومانی نسبت به سال93، همچنان ناکام خواهد ماند.

آمار حقوق دولتی وصول شده معادن در دوماهه نخست سال‌جاری حاکی از رشد 4درصدی این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. براین اساس مجموع حقوق دولتی وصول شده در دوماه فروردین و اردیبهشت 525هزارو765میلیون ریال بود درحالی که این رقم در سال گذشته 504هزارو942میلیون ریال بود. درهمین حال مجموع حقوق دولتی وصول شده معادن در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 397هزارو786میلیون ریال بود که این رقم در مقایسه با فروردین‌ماه رشد 160درصدی را نشان می‌دهد.


کرمان؛ سردمدار وصول حقوق دولتی

در این میان بیشترین حقوق دولتی ازسوی معادن استان کرمان به خزانه دولت واریز شده است. به این ترتیب طی دوماهه نخست سال‌جاری به میزان 168هزارو878میلیون ریال حقوق دولتی از معادن کرمان وصول شده است که این رقم در مقایسه با دوماهه نخست سال گذشته رشد 3درصدی را نشان می‌دهد. درهمین حال حقوق دولتی وصول شده معادن استان کرمان در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 165هزارو313میلیون ریال بوده است.

براساس این گزارش، خراسان‌رضوی در رتبه دوم حقوق دولتی وصول شده معادن طی دوماهه نخست امسال قرار گرفته است. طی دوماه فروردین و اردیبهشت به میزان 66هزارو326میلیون ریال حقوق دولتی از طریق معادن خراسان‌رضوی واریز شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3/101درصدی را نشان می‌دهد. طی دوماهه نخست سال93 به میزان 32هزارو955میلیون ریال حقوق دولتی از معادن استان خراسان‌رضوی به خزانه دولت واریز شده بود. همچنین میزان حقوق دولتی وصول شده معادن این استان طی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 14هزارو252میلیون ریال بوده است. این درحالی است که در فروردین‌ماه به میزان 52هزارو74 میلیون ریال حقوق دولتی از معادن استان خراسان‌رضوی وصول شده است و براین اساس حقوق دولتی وصولی طی اردیبهشت‌ماه در این استان با افت 6/72درصدی مواجه شده است.

آمارها نشان می‌دهد رتبه سوم از نظر میزان حقوق دولتی وصول شده معادن به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد. طی دوماهه نخست سال‌جاری به میزان 59هزارو552میلیون ریال حقوق دولتی از معادن آذربایجان شرقی وصول شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 531درصدی را نشان می‌دهد. درهمین حال، طی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 52هزارو932میلیون ریال حقوق دولتی از معادن این استان به خزانه دولت واریز شده است. این درحالی است که حقوق دولتی وصول شده معادن استان آذربایجان شرقی طی فروردین‌ماه سال‌جاری تنها 6هزارو619میلیون ریال بوده است.

پس از استان آذربایجان شرقی، استان مرکزی با وصول 46هزارو499میلیون ریال حقوق دولتی طی دوماهه نخست امسال در رتبه چهارم جای گرفته است. این درحالی است که حقوق دولتی وصول شده معادن استان مرکزی طی دوماهه نخست سال گذشته 32هزارو994میلیون ریال بوده است و این رقم در سال‌جاری با رشد 9/40درصدی همراه شده است. همچنین حقوق دولتی وصول شده معادن استان مرکزی در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 36هزارو983میلیون ریال بوده است که این رقم در مقایسه با فروردین‌ماه امسال رشد 288درصدی را نشان می‌دهد.


افت 75 درصدی حقوق دولتی واریزی از یزد

رتبه پنجم میزان حقوق دولتی وصول شده معادن طی دوماهه نخست سال‌جاری به استان یزد تعلق دارد. آمارها نشان می‌دهد طی دوماهه نخست سال‌جاری به میزان 32هزارو903میلیون ریال حقوق دولتی از معادن استان یزد به خزانه دولت واریز شده است که این رقم در مقایسه با دوماهه نخست پارسال افت 75درصدی را نشان می‌دهد. طی فروردین و اردیبهشت‌ماه سال گذشته به میزان 131هزارو449میلیون ریال حقوق دولتی از معادن استان یزد به خزانه دولت واریز شده است. درهمین حال میزان حقوق دولتی وصول شده معادن طی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 19هزارو210میلیون ریال بوده است که این رقم در مقایسه با فروردین‌ماه رشد 3/40درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، به میزان 32هزارو229میلیون ریال حقوق دولتی طی دوماهه نخست سال‌جاری از معادن استان اصفهان وصول شده و این استان را در جایگاه ششم از نظر حقوق دولتی واریزی قرار داده است. براین اساس حقوق دولتی وصول شده معادن استان اصفهان طی دوماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 7/67درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان حقوق دولتی وصول شده معادن استان اصفهان طی اردیبهشت‌ماه امسال 14هزارو424میلیون ریال بوده است. همچنین حقوق دولتی واریزی در فروردین‌ماه سال‌جاری در این استان 17هزارو806میلیون ریال بوده که این رقم افت 19درصدی حقوق دولتی وصولی معادن اصفهان را طی اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد.


اردبیل بیشترین رشد منفی را ثبت کرد

آمارها نشان می‌دهد بیشترین افت حقوق دولتی وصول شده معادن در استان اردبیل رخ داده است. براین اساس، حقوق دولتی وصول شده معادن این استان طی دوماهه نخست سال‌جاری تنها 409میلیون ریال بوده است درحالی که این رقم برای سال93، به میزان 2هزارو755میلیون ریال به ثبت رسیده است. براین اساس حقوق دولتی وصول شده معادن استان اردبیل طی دوماهه نخست سال‌جاری با افت 1/85درصدی همراه شده است.

پس از استان اردبیل، استان هرمزگان با افت 3/84درصدی حقوق دولتی وصول شده معادن در جایگاه دوم نمره منفی‌ها قرار گرفته است. طی فروردین و اردیبهشت امسال به میزان 4هزارو728میلیون ریال حقوق دولتی از معادن هرمزگان وصول شده است درحالی که این رقم در دوماهه نخست سال گذشته 30هزارو145میلیون ریال بود. پس از استان هرمزگان، استان یزد در رتبه سوم از نظر افت حقوق دولتی وصول شده معادن قرار گرفته است. همچنین بیشترین رشد حقوق دولتی وصول شده معادن در دوماهه نخست سال‌جاری به ترتیب در خوزستان، کرمان جنوبی و گلستان محقق شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر