حضور بخش خصوصی به شفافیت بیشتر اقتصاد کمک می‌کند

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۱۰

اعضای هیات‌رییسه اتاق تهران در ادامه دیدارهای خود با وزرای دولت یازدهم درجهت همفکری و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولت صبح روز گذشته در طبقه یازدهم ساختمان وزارت جهاد کشاورزی میهمان محمود حجتی بودند.

براین اساس سه روز پس از دیدار هیات‌رییسه اتاق تهران با وزیر صنعت، معدن و تجارت، این‌بار محمود حجتی وزیر کشاورزی دولت یازدهم میزبان نمایندگان بخش خصوصی بود. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این دیدار ابتدا مسعود خوانساری بااشاره به فعالیت اتاق تهران در دوره هشتم و اختصاص یافتن صندلی‌هایی در هیات نمایندگان به حوزه کشاورزی گفت: «شرایط خوبی فراهم شده است تا اتاق‌های بازرگانی به‌طور فعال‌تر و جدی‌تری بحث کشاورزی را دنبال کنند.»


اهمیت کمیسیون کشاورزی اتاق

رییس اتاق تهران افزود: «کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران که با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و معاونان و مشاوران وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده، آماده است تا به مشکلات موجود درحوزه کشاورزی، آب و صنایع غذایی بپردازد و همکاری نزدیکی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.» خوانساری عنوان کرد که ورود فعال بخش خصوصی به این حوزه، درحالی که ممکن است دولت دچار محدودیت‌ها و معذوریت‌های ناگفته و نانوشته‌یی باشد، به شفاف شدن مسائل در سطح جامعه بسیار کمک خواهد کرد. خوانساری دربخش دیگری از سخنان خود به مشکلات عمده و بزرگی که گریبانگیر تولیدکنندگان این حوزه است، پرداخت. او بااشاره به گلایه دامداران در مورد هزینه‌های سنگین و فروش شیر با قیمت نامناسب گفت: «شیر محصولی فاسدشدنی است و دامدار باید آن را به سرعت بفروشد اما فقدان زنجیره متشکل و منسجم باعث شده که دامداران زیان‌های زیادی ببینند و همواره نگران چرخه تولید و توزیع شیر باشند.»


تاکید بر حل مشکلات تولیدکنندگان

رییس اتاق تهران با تاکید بر حل مشکلات تولیدکنندگان حوزه کشاورزی و دامداری عنوان کرد که اتاق تهران در کنار وزارت جهاد کشاورزی آماده تلاش همه‌جانبه برای شناسایی مشکلات و موانع این حوزه و مطالعه و تحقیق برای پیدا کردن راهکارهای مناسب است. مسعود خوانساری با تقدیر از معرفی نمایندگانی قوی و کاربلد ازسوی وزیر جهاد کشاورزی برای حضور در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «رابطه خوبی که بین اتاق تهران و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، می‌تواند نویدبخش حل بخشی از معضلات عدیده حوزه کشاورزی باشد.»


استفاده از ظرفیت‌های اتاق

علاء میرمحمدصادقی در شروع سخنان خود وزیر جهاد کشاورزی را «وزیر خودمانی» خطاب کرد و از او به خاطر صراحت لهجه، افتادگی و فروتنی‌اش تقدیر کرد. نایب‌رییس اتاق تهران با تاکید بر ظرفیت بالای اتاق تهران درحوزه کشاورزی گفت: «امیدواریم با مستحکم‌ترشدن رابطه اتاق تهران و وزارت جهاد کشاورزی، بتوان خدمات بیشتری به فعالان این حوزه ارائه داد و بیشتر از قبل از ظرفیت‌های اتاق سود برد.» میرمحمدصادقی همچنین اضافه شدن بخش کشاورزی به اتاق را اقدامی درخور تقدیر و شایسته شکرگزاری عنوان کرد.

مهدی جهانگیری نیز سخنان خود را بااشاره به حل چالش وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر آغاز کرد و گفت: «ما در اتاق تهران به دنبال رفع قوانین و مقررات مزاحمی هستیم که در مسیر فعالان اقتصادی دست‌انداز ایجاد می‌کند. ضوابط و دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند با کمک وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت جهاد کشاورزی تعدیل و اصلاح شود و راه را برای بهبود وضعیت و رونق اقتصاد مهیاتر کند.» نایب‌رییس اتاق تهران افزود: «باتوجه به حضور پررنگ صنایع تبدیلی در اتاق تهران، می‌توان رابطه خوبی بین تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی و صنایع غذایی ایجاد کرد.»

لزوم گذر از کشاورزی سنتی به مدرن

سیدحامد واحدی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مشاوران این وزارتخانه عنوان کرد که پس از حوزه انرژی همه نگاه‌ها برای رونق اقتصاد به حوزه معدن و کشاورزی است. عضو هیات‌رییسه اتاق تهران گفت: «باتوجه به مشکلات عدیده موجود درحوزه معدن، باید روی حوزه کشاورزی توجه و تمرکز بیشتری داشته باشم به ویژه اینکه بخش خصوصی درحوزه کشاورزی بسیار فعال است.» عضو هیات‌رییسه اتاق تهران با تاکید بر لزوم گذر از کشاورزی سنتی به مدرن، همراهی بانک‌ها را برای تامین منابع این گذار ضروری دانست و گفت: «علاوه بر این باید به مساله مزیت نسبی درکشاورزی بیشتر از همیشه توجه شود. با درنظر گرفتن منابع محدود آب درکشور باید ببینیم در کشت و صادرات چه محصولاتی مزیت نسبی داریم تا به بیراهه هدرروی منابع آب نرویم.»

سیده فاطمه مقیمی نیز به نشست‌های اتاق فکر در اتاق تهران اشاره کرد که در آن روی تولید محصولات کشاورزی و دامداری به شیوه‌های نوین و نوآورانه بحث و بررسی صورت می‌گیرد. این عضو هیات‌رییسه اتاق تهران بحث تولید محصولات ارگانیک را به عنوان یک بحث جدی در نشست‌های اتاق فکر مطرح کرد که باتوجه به بازار خوبی که درکشورهای اروپایی دارد، می‌تواند بسیار توسعه یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر