ارزش یورو سقوط کرد

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۰۶

گروه بانک و بیمه

درپی اعلام نتایج همه‌پرسی یونان مبنی بر مخالفت با برنامه ریاضتی جدید اتحادیه اروپا، ارزش یورو سقوط کرد. ارزش برابری یورو در برابر دلار با 1.54درصد سقوط به 1.0968دلار رسید.

صرافان بازار ارز و سکه روز دوشنبه نرخ هر دلار امریکا را با 26تومان افت نسبت به روز یک‌شنبه گذشته 3هزار و 270تومان تعیین کردند، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 9هزار تومان افت 881هزار تومان قیمت خورد. به گزارش «تعادل» هر یورو در بازار آزاد با 30تومان افت 3هزار و 640تومان و هر پوند نیز با 19تومان افت قیمت 5 هزار و131تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم به ترتیب با 9 و 10هزار تومان افت 881 و 880هزار تومان تعیین قیمت شد. هر نیم‌سکه با 9هزار تومان افت 446هزار تومان و هر ربع‌سکه نیز با 4هزار تومان کاهش 252هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز با یک هزار تومان افت 167هزار تومان خریدوفروش شد و هر گرم طلای 18عیار هم با هزار تومان افت 90هزار و 100تومان قیمت خورد. هر اونس طلا نیز با 4دلار افت نسبت به روزیک‌شنبه 1165دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین نرخ بانکی دلار با 41ریال رشد رکورد جدیدی را کسب کرد و به رقم 29هزار و 440ریال رسید.

در روز دوشنبه نرخ بانکی 17 ارز را افزایش و قیمت 21 واحد پولی را کاهش یافت البته نرخ یک ارز نیز تغییری نداشته است.

وزارت کشور یونان اعلام کرد پس از شمارش 85 درصد آرا از رای منفی 62درصد شرکت‌کنندگان به طلبکاران اروپایی حکایت دارد.

وزیر کشور یونان گفت: نتیجه نهایی همه‌پرسی این کشور ساعت9بامداد فردا به وقت محلی اعلام می‌شود.

نیکوس ووتسیس افزود: بیش از50درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات در این همه‌پرسی شرکت کردند. این آرا شامل2میلیون یونانی ساکن خارج این کشور است.

همزمان با پایان همه‌پرسی در یونان صدها نفر از مردم یونان در خیابان‌های آتن پایتخت این کشور تجمع کردند.

حاضران در این تجمع که در خیابان‌های مرکزی آتن و اطراف پارلمان یونان برگزار شد، پرچم‌های یونان را در دست دارند و منتظر اعلام نتایج قطعی همه‌پرسی هستند.

مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا اعلام کرد: پیروزی« نه» در همه‌پرسی یونان این کشور را مجبور خواهد کرد در سریع‌ترین زمان واحد پولی جدید خود را معرفی کند.

رییس پارلمان اروپا گفت: چنانچه یونانی‌ها به همه پرسی رای نه بدهند آنها باید واحد پولی جدیدی را معرفی کنند چرا که این کشور دیگر برای پرداخت‌های خود، یورو در اختیار

نخواهد داشت.

وی درعین حال گفت: اروپایی‌ها اجازه نخواهند داد تا یونانی‌ها به زمین بخورند. مردم یونان در همه‌پرسی درخصوص طرح‌های اتحادیه اروپا برای اقتصاد این کشور، به این طرح‌ها نه گفتند. 61درصد یونانی‌ها گفتند با این طرح‌های ریاضت اقتصادی مخالف هستند و فقط 38درصد یونانی‌ها موافقت خود را با این طرح‌ها اعلام کردند. اعلام این خبر سبب شد رهبر حزب مخالف دولت در یونان که موافق طرح مذکور بود از مسوولیت خودش استعفا دهد. با اعلام این خبر، ارزش یورو در بازارهای معاملات توکیو درمقابل دلار و ین به‌شدت کاهش پیدا کرد.

دیروز هر یورو به ارزش یک دلار و 10سنت در توکیو معامله می‌شود. درعین حال، ارزش هر یورو به 135 ممیز 34ین رسیده است نگرانی درباره آینده حضور یونان در منطقه یورو یکی از علل اصلی کاهش ارزش واحد پول مشترک اروپایی است. با اعلام نتایج همه‌‌پرسی یونان، این کشور بیش از پیش به سمت خروج از یورو نزدیک شده است.

پیتر کازیمیر، وزیر دارایی جمهوری اسلواک‌ هم به این رای واکنش تندی نشان داد، رایی که به گفته شینیا هارویی از تحلیلگران موسسه نومورا سکوریتیز، احتمال خروج یونان از ناحیه یورو را به 70 تا 80 درصد می‌رساند. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مارک لیستر از تحلیلگران موسسه Craigs Investment Partners Ltd, نیز درباره وقوع رگباری از عواقبت احتمالی این رای، به همراه یک دوره طولانی عدم اطمینان هشدار داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر