تحقق رشد اقتصادی 8درصدی در سال اول برنامه ششم ممکن نیست

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۰۰

گروه اقتصاد کلان|

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مهم‌ترین هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه در شاخص‌های کلان را رسیدن به رشد اقتصادی 8درصدی عنوان کرد و نیاز منابع مالی برای دستیابی به آن را هزار و63هزارمیلیارد ریال اعلام کرد که از این میان قرار است 600هزارمیلیاردتومان آن از منابع مالی داخلی و مابقی از منابع غیرداخلی تامین شود اما نوبخت رسیدن به این میزان رشد در سال اول اجرای برنامه ششم را ناممکن دانست. محمدباقر نوبخت در نشست خبری با موضوع تشریح سیاست‌های برنامه ششم توسعه، درباره قانون هدفمندسازی یارانه‌ها توضیح داد که این قانون در برنامه ششم وجود خواهد داشت اما وی در پاسخ به «تعادل» در مورد پرداخت یارانه نقدی، از توضیح بیشتر خودداری کرد و گفت: اجازه دهید درباره موضوعاتی که باید دربرنامه تصمیم‌گیری کنیم، در زمان تدوین بگیریم. نوبخت همچنین سه موضوع آب، محیط‌زیست و صندوق‌ها را از محوری‌ترین موضوعاتی خواند که در تدوین برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است.


حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب

محمدباقر نوبخت جهت‌گیری برنامه ششم توسعه را متفاوت از برنامه‌های دیگر توسعه خواند و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب با اتکا به ظرفیت‌های ایرانیان به‌ویژه نخبگان را از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌ها در تدوین برنامه ششم عنوان کرد. به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وضع موجود در سال95 براساس پیشینه‌یی تعریف می‌شود که در برنامه‌های قبلی و شرایط قبلی وجود داشت اما وضع مطلوب در سال99 متاثر از هدف نهایی است که برای سال1404 وجود دارد. در سال1404 اهدافی تعیین شده که همان اهداف راهبردی سند چشم‌انداز است که مشخص می‌کند، در سال99 کجا باید ایستاد.

نوبخت سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم و دیگر سیاست‌های تعیین شده توسط مقام معظم رهبری را بیانگر وضع مطلوب کشور در سال99 دانست و گفت: رشد اقتصادی نخستین بند از سیاست‌های ابلاغی در برنامه ششم است که باید آن را در دستور کار قرار دهیم، البته باید متناسب با رشد منبع تعیین شود.

رشد 8 درصدی و نیاز به هزار و 63 هزار میلیارد ریال

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی را یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: برای تحقق این هدف بالغ بر یک‌هزارو63هزارمیلیارد تومان منبع مالی مورد نیاز است که در خوش‌بینانه‌ترین شرایط 600هزارمیلیارد تومان آن را باید از منابع داخلی و مابقی را از منابع خارجی تهیه کنیم. البته با رفع تحریم‌ها فرآیند جدیدی در کشور آغاز می‌شود و این برنامه باید ظرفیت مناسب برای بهره‌مندی از آن شرایط را هم درنظر بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌توانیم رشد متوسط 8درصد را از همان اول از 3 به 8درصد برسانیم، گفت: باید برنامه ششم از سال اول در راستای دستیابی به رشد 8درصدی حرکت کند، البته باتوجه به منابعی که دراختیار خواهیم داشت. میزان رشد بودجه سال1395 براساس واقعیت یعنی آنچه منابع موجود اجازه دهد، پیش‌بینی خواهد شد و با منابعی که فعلا دراختیار داریم، باید رسیدن به رشد 8درصدی تدریجی و با شیب ملایم انجام شود.


لایحه جدا برای احکام تکراری

برنامه ششم

نوبخت با بیان اینکه درنظر داریم تمام احکامی که در چارچوب سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم وجود دارد و در برنامه‌های قبلی نیز وجود داشته است، در قالب لایحه‌یی جداگانه برای تصویب به مجلس ارائه دهیم، گفت: مشابه این کار را در سال‌جاری برای بودجه هم انجام دادیم. براین اساس تصمیم گرفتیم که هریک از احکام برنامه‌های قبلی که می‌تواند درچارچوب سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار گرفته در تدوین آن کمک کند به صورت لایحه‌یی مستقل به مجلس ارائه کنیم تا مجموع آنها قبل از نهایی شدن برنامه به تصویب برسد اما احکامی که نیازمند اجازه قانونی باشد، حتما قبل از نهایی شدن برنامه ششم به مجلس ارائه خواهد شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم ضمن اشاره به اینکه سال95، سال نخست اجرای برنامه ششم است و باید بودجه این سال نیز در چارچوب این برنامه نوشته شود، تصریح کرد: میزان رشد بودجه 95 با اقتضای واقعیت‌ها خواهد بود.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تدوین برنامه ششم امسال و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی آغاز نشده بلکه از سال قبل تدوین این برنامه در دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آغاز شده است؛ به‌طوری که تدوین سیاست‌های کلی 9ماه طول کشید ولی برنامه‌های عملیاتی در زمانی کمتر از این مدت عملیاتی خواهد شد.


هدفمندی قطعا در برنامه ششم

تکرار می‌شود

نوبخت در ارتباط با اینکه آیا هدفمندی در برنامه ششم تکرار می‌شود یا خیر، گفت: یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم درخصوص هدفمندی است، قطعا در برنامه بعد هم این مورد تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این سیاست‌ها گفته شده که باید منابع هدفمندی به‌ سمت تولید برود، در ارتباط با برنامه مشخص دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی در طول اجرای برنامه ششم گفت: این واقعیتی است که از گذشته رسیده و برای اصلاح آن باتوجه به اینکه با طیفی از مردم مواجه هستیم که همه متاثر از این تصمیمات خواهند بود (از نوزادان تا کسانی که به خاک سپرده می‌شوند) باید تصمیماتی را بگیریم که در این بین خیلی از افراد و شرایط خاص آنها را فراموش نکنیم. باید با رویکرد مناسب به این موضوع نگاه کنیم.

وی البته در پاسخ به «تعادل» از توضیح بیشتر درباره سیاست دولت برای هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم خودداری کرد و گفت: اجازه دهید تصمیم‌هایی که بناست در برنامه بگیریم، در زمان تدوین آن بگیریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین در ارتباط با جامع‌نگر بودن برنامه ششم توسعه نیز گفت: قرار نیست تمام معضلات کشور در برنامه ششم حل شود چراکه چند موضوع مشخص را مدنظر قرار می‌دهیم. البته سیاست‌های برنامه ششم همه جامع‌نگر است.


تعدد احکام برنامه پنجم مانع تحقق

نوبخت در توضیح درصد تحقق برنامه پنجم توسعه گفت: برای اجرای برنامه پنجم باتوجه به تعدد احکام برای تعدادی از مواد فرصت اجرا پیدا نشد، حتی برخی از مواد نیازمند این بود که در زمان مشخصی به اهدافی دست پیدا کنیم اما این برای مواردی عملی نشد. متاسفانه برای اجرای برنامه پنجم تعدد احکامی که وجود داشت، برخی مواد حتی فرصت اجرا شدن پیدا نکرد و اینکه عملکرد برنامه پنجم چگونه بوده است، در زمان ارائه لایحه بودجه 95 گزارش آن نیز به مجلس ارائه می‌شود.

وی درمورد هدفمندی نیز اشاره کرد و یادآور شد: شرایط کنونی منابع هدفمندی وضع مطلوب نیست و شرایط موجود برای اصلاح آن فراهم شده است، چون با طیف وسیعی از مردم، از نوزاد تا افرادی که به خاک سپرده می‌شوند، تحت تاثیر یارانه‌ها هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر