کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۹۸


جهان قیمت نفت با وجود افزایش تنش‌های بین‌المللی از اوکراین گرفته تا عراق، سوریه و لیبی باز هم روند نزولی دارد. به اعتقاد کارشناسان اصلی‌ترین دلیل آن عرضه نفت مازاد برخی از کشورهای نفت خیز به بازار است. براین اساس معامله‌گران و تجار نفت برای مقابله با عرضه نفت خام مازاد به بازارهای جهانی به راهکارهای قدیمی بازمی‌گردند؛ استراتژی ذخیره‌سازی به جای فروش.

به گزارش نکونیوز به نقل از وال استریت ژورنال، بهای نفت آتی براساس قیمت روز تحویل محاسبه می‌شود و اکنون از آنجایی که قیمت معاملات فوری با معاملات آتی به پایین‎ترین حد خود رسیده، تجار نفتی ترجیح می‌دهند به امید گران‌تر شدن طلای سیاه درآینده (با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان) نفت را به جای فروش، ذخیره‎سازی کنند. این تجارت می‌تواند سودآور باشد اگرچه اختلاف قیمت بیش از هزینه‌ ذخیره‌سازی نفت و سرمایه لازم برای آن باشد.

اگرچه کاهش قیمت نفت درماه‌های اخیر برای غول‌های نفتی خبر بدی است اما به تاجران و معامله‎گران نفت روشی را برای درآمدزایی بیشتر پیشنهاد می‌کند. وال استریت ژورنال می‌نویسد، این روش می‌تواند تجاری سودآوری باشد برای کسانی که به نفت، تولیدکنندگان نفتی، مراکزتجاری و شرکت‌های خطوط لوله دسترسی دارند. پایگاه خبری اینوستینگ عربستان اخیرا گزارش داده که شرکت‌های تجاری فعال درآسیا سعی دارند،به امید افزایش قیمت نفت خام در نیمکره شمالی، نفت بیشتری ذخیره‌سازی کنند. ازجمله یک شرکت بزرگ چینی از هم‌اکنون نفتکش غول پیکری را رزرو کرده است. چهارشرکت دیگر چینی نیز درحال مذاکره برای اجاره این نوع از نفتکش‌ها برای ذخیره‌سازی نفت خام هستند. گفته می‌شود، پس از آنکه تفاوت قیمت معاملات فوری با معاملات آتی به پایین‌ترین سطح خود در چند سال اخیر رسید، شرکت‌های تجاری تمایلی به فروش محموله‌های نفتی خود ندارند و برای اجاره نفتکش‌های غول‌پیکر برای ذخیره‌سازی فراساحلی درحال مذاکره با شرکت‌های

حمل و نقل دریایی هستند.

مازاد عرضه دربازارهای جهانی و کاهش رشد تولید، اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت نفت‌خام ازجمله نفت برنت به زیر ۱۰۰دلار در هر بشکه بوده است. به‌طوری که یک‌شنبه هر بشکه نفت برنت با ۸۸ سنت کاهش 99دلار و ۹۴سنت فروخته شد. این نوع نفت با بیش از یک دلار کاهش ۱۰۰دلار و ۸۲ سنت فروخته شده بود و سومین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرده بود. نفت‌خام امریکا نیز ۶۸ سنت کاهش یافت و ۹۲دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه معامله شد. این نوع نفت ۹۳دلار و ۲۹سنت در روز جمعه فروخته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر