چرا ترکیه ضعیف‌ترین حلقه ائتلاف ضدداعش است؟

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۹۶

جهان جان کری، وزیر خارجه امریکا، برای مذاکره با وزیران خارجه کشورهای عرب خاورمیانه رهسپار این منطقه شده است. هدف از این مذاکرات، تشکیل ائتلافی گسترده برای مبارزه با گروه داعش است. این مذاکراتِ دو روزه قرار است امروز در جده در عربستان سعودی آغاز می‌شود و وزیران خارجه مصر، اردن، لبنان، عراق و کشورهای عرب

خلیج فارس در‌آن شرکت دارند.

سایت خبری ـ تحلیلی المانیتور با اشاره به این ائتلاف علیه داعش می‎نویسد، احتمالا ترکیه به دلیل رویکرد و محدودیت‎های ایدئولوژیک و ضعف سیاسی حزب حاکم عدالت و توسعه ضعیف‌ترین حلقه این ائتلاف خواهد بود. روزنامه جمهوریت ترکیه با اشاره به شکاف احتمالی میان اعضای ناتو به ویژه ترکیه و امریکا نوشته که اردوغان در دیدار با اوباما آشکارا از طرح کمک نظامی به دولت عراق انتقاد کرده و گفته این تسلیحات اکنون در دست داعش است. همچنین اردوغان گفته که نقش ترکیه در این ائتلاف با محدودیت‎های بیشتری نسبت به دیگر اعضای ناتو روبه‌رو است که یک دلیل آن 49 گروگان ترکی است که در دست داعش اسیر هستند. با این حال کارشناسان معتقدند که کمرنگی نقش ترکیه در ائتلاف علیه داعش به سه دلیل است که دو دلیل آن به سیاست‎ خارجی حزب حاکم عدالت و توسعه بازمی‌گردد.

به نوشته المانتیور، ترکیه از آغاز اعتراض‌ها در سوریه از هر راهی که می‎توانست برای ساقط کردن دولت بشار اسد کمک گرفت، به جز اعزام نیروی نظامی. اکنون آنکارا نگران است که ائتلاف غرب علیه داعش به تقویت و مشروعیت‌بخشی دمشق بینجامد و این همان چیزی است که آنکارا نمی‎خواهد اتفاق بیفتد. ترکیه هنوز نمی‌خواهد واقعیت‎های جدید منطقه را بپذیرد. دوم این‌که، آنکارا با حمایت از صادرات نفت اقلیم کردستان و حمایت از سنی‌ها در عراق، بغداد را خشمگین کرده است و اکنون نمی‌خواهد ببیند که این ائتلاف ضدداعش در نهایت منجر به تقویت دولت مرکزی عراق می‌شود. اما مورد سوم در ظاهر همانی است که اردوغان خود در دیدار با اوباما به آن اشاره کرده است. 49 گروگان ترکی که در دست داعش اسیر هستند. اما دلایل عدم تمایل ترکیه با ائتلاف علیه داعش فراتر از مساله گروگان‌هاست. در واقع ترکیه با یک چالش جدی دیگری نیز روبه‎روست که رهبران این کشور نمی‌خواهند آشکارا به آن اعتراف کنند. ترکیه در معرض خطر حملات تروریستی است. برای داعش ترکیه نه‌تنها پلی دو طرفه بین اروپا، شمال آفریقا، سوریه و عراق است بلکه کشوری است که داعش از آن به عنوان دفتر کار خود برای سازماندهی و حتی استخدام اعضایش استفاده می‌کند. داعش و گروه‎های مرتبط با القاعده در ترکیه حضور دارند و در آنجا خود را سازماندهی می‌کنند. اکنون صدها شهروند ترک در سوریه و عراق به داعش پیوسته‎اند و در این راه کشته شده‎اند. بنا براین هرگونه اقدام علیه داعش می‌تواند این کشور را در معرض جدی حملات تروریستی قرار دهد. با این واقعیت‌های موجود اکنون دولت ترکیه در برابر چالشی جدی قرار گرفته است چرا که عدم همکاری با ناتو علیه داعش نیز می‌تواند وجهه منطقه‎ای این کشور را به‌شدت تخریب کرده و رویاهای اردوغان و تیم سیاست خارجی وی را برای احیای امپراتوری گذشته با چالشی جدی‎تر مواجه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر