کرزای: رقبا فورا دولت وحدت ملی را تشکیل دهند

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۹۵

جهان رییس‌جمهوری افغانستان از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، نامزدهای انتخابات افغانستان، خواسته که فورا به توافق برسند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این روزها فضای سیاسی افغانستان ملتهب است و آخرین گفت‌وگوی سیاسی هر دو نامزد در روز گذشته بی‌نتیجه پایان یافت و عبدالله گفته که دولت برآمده از تقلب را به هیچ صورت نمی‌پذیرد.

بر همین اساس حامد کرزای در مراسم سیزدهمین سالگرد ترور احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین مجاهدین، گفت افغانستان نیاز فوری و ضروری به حکومت جدید دارد که هر دو نامزد می‌توانند آن را تشکیل دهند. کرزای در این مراسم تاکید کرد: «افغانستان ضرورت بسیار مبرم و عاجل به ایجاد حکومت جدید دارد. حکومت ما وقتش تمام شده. حکومت جدید می‌خواهیم. حکومت جدید را دکتر عبدالله عبدالله و دکتر اشرف غنی آورده می‌توانند. اتحاد و اتفاق آنها و رسیدن آنها به نتیجه همین امروز اگر شود، بسیار به‌خیر ماست.»

بنا بر این گزارش، هر دو نامزد و شمار زیادی از رهبران سیاسی کشور در این مراسم حضور داشتند، کرزای ابراز امیدواری کرد که هر دو رقیب فردا یا پس فردا به نتیجه برسند و در جریان همین هفته حکومت جدید تشکیل شود تا او قدرت را تحویل دهد. کرزای به‌طور مکرر از صدها حضار مراسم خواست با صدای بلند از هر دو نامزد بخواهند که هرچه زودتر به نتیجه برسند و کشور را از وضعیت کنونی نجات دهند. حاضران هم به درخواست او پاسخ مثبت دادند. اما شرکت‌کنندگان مراسم به‌دنبال سخنرانی عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی که هواداران او از عبدالله حمایت می‌کنند، به صبغت‌الله مجددی دیگر رهبر جهادی، که از احمدزی حمایت می‌کند، اجازه سخنرانی ندادند. درنهایت عبدالله به جایگاه رفت و از حاضران خواست مسایل سیاسی را به «روز شهید» پیوند ندهند. با این حال تلاش رهبران تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله برای دور نگهداشتن فضای مراسم سالگرد احمدشاه مسعود از جنجال‌های سیاسی و انتخاباتی به نتیجه نرسید. برخی تحلیلگران افغان معتقدند، تاکید کرزای بر توافق هر دو نامزد هم بیانگر آن است که رهبران سیاسی کشور هنوز امید خود را برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها برای تشکیل دولت وحدت ملی ازدست نداده‌اند.

عبدالله پیش‌تر به هوادارانش گفته بود، در دو ماه گذشته روزهای تلخی را گذرانده چون به گفته او از یک طرف سرگرم مذاکرات سیاسی برای خروج افغانستان از بحران بود و از سوی دیگر شایعاتی وجود داشت که او و اطرافیانش سرگرم چانه‌زنی و گرفتن چند کرسی در دولت آینده برای خود هستند. به‌دنبال آنکه تیم عبدالله از روند بازشماری آرا به‌طور کامل خارج شد اما به مذاکرات سیاسی ادامه داد، این گمانه‌زنی قوت گرفت که اگر تیم عبدالله مدعی حمایت از رای مردم است چرا از روند تفتیش خارج شد اما به مذاکرات سیاسی ادامه داده است. عبدالله گفته هدف از ادامه مذاکرات سیاسی، تلاش‌های نهایی برای خیر و صلاح مردم افغانستان بوده نه برای منافع شخصی خود و اطرافیانش.

عبدالله تاکید کرده بازشماری آرا نتوانسته آرای پاک و ناپاک را از هم جدا کرده و به گفته او به تقلب پایان دهد، از این رو او نتیجه انتخابات تقلبی را نمی‌پذیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر