بازار داغ خودروهای فرسوده

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۷۹

از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سال‌هاست که مورد توجه قرار گرفته است؛ اما یکی از نکاتی که شاید کمی مورد غفلت بوده، کشیده شدن پای دلالان برای کسب سود است. در شهرهای بزرگ خصوصا تهران به‌علت مشکلاتی که درنتیجه ترددشان به‌وجود می‌آید، موردتوجه بوده و در همین زمینه اقداماتی هم صورت گرفته است. براساس آمار 940هزار خودرو سواری و وانت فرسوده در کشور وجود دارد که آلودگی و مصرف سوخت دوبرابری آنها نسبت به سایر وسایل نقلیه، باعث شده تا متهم اصلی آلودگی هوا خصوصا در پایتخت شناخته شوند.

عمر مفید یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که در تعریف خودروهای فرسوده در اکثر کشورهای دنیا و متعاقبا در ایران موردتوجه بوده است. در حالی که عمر مفید تعریف ‌شده برای یک خودرو در اکثر کشورهای دنیا بین 5 و بعضا در برخی کشورهای پیشرفته بالای 10 سال است، اما این معیار تقریبا در ایران مغفول مانده و مصرف‌کنندگان توجهی به عمر مفید ندارند. براساس آخرین مصوبه هیات‌وزیران، سن فرسودگی خودروهای سواری شخصی، سواری دولتی، تاکسی (سواری و ون)، مینی‌بوس و میدل‌بوس، اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری، کامیون و کشنده، وانت، موتوسیکلت و سایر وسایل نقلیه باری و مسافری تا آخر برنامه پنجم توسعه به 20سال کاهش خواهد یافت. اگرچه بیش از چند سال از ورود دولت به موضوع حذف و جایگزینی خودروهای فرسوده می‌گذرد و در همین زمینه هم اقدامات خاصی ازجمله راه‌اندازی سیستم اینترنتی ثبت‌نام یا اعطای تسهیلات بانکی به مالکان صورت گرفته است، با این حال شواهد حاکی از روند کند تحقق این موضوع و باز شدن پای دلالان است.

اگر سری به نیازمندی‌های روزنامه همشهری بزنید با خیل عظیم آگهی‌های خریدوفروش این نوع از خودروها روبه‌رو خواهید شد که هرکدام خود را منصف‌ترین خریدار می‌نامند.

با نگاهی به قیمت‌های درج‌ شده در این آگهی‌ها، در ابتدای امر ممکن است که قیمت‌های مذکور برای افراد معمولی کمی منطقی جلوه کند، اما برای دلالان و افرادی که به قولی در این کار دستی دارند، قیمت‌ها نه‌تنها منطقی نبوده بلکه حتی پایین‌تر از عرف هم هست.

براساس گفته‌های چندی از فعالان این بازار، پیچ‌وخم اداری و بسته بودن سایت ثبت‌نام اینترنتی برای افراد در مدت‌زمانی مشخص باعث می‌شود تا برخلاف بازار خریدوفروش خودروهای معمولی، این نوع از بازار حسابی داغ باشد.

یکی از خریداران خودروهای فرسوده در توضیح نحوه خریدوفروش این نوع از خودروها گفت: معمولا قیمت خریداری‌ شده برای خودروهای فرسوده باید براساس مرکز اقساط باشد؛ با این حال خیلی از خریداران به بهانه‌های مختلف از قیمت می‌کاهند.

به گزارش بازار خبر، به گفته این خریدار بازار خودرو، قیمت‌های اعلام ‌شده در این بازار حتی از سوی مرکز اقساط کشور هم مثل دلار می‌ماند که هر روز بالا و پایین می‌رود و هیچ نظارتی روی آنها نیست. براساس همین گفته‌ها و طبق اعلام مرکز اقساط کشور، در حال حاضر خودروهای بین سال‌های 49 تا 83 جزو خودروهای اقساطی به‌شمار می‌روند که هزینه خرید مصوب درنظر گرفته شده برای آنها 3میلیون و 900هزار تومان است. همان‌طور که گفته شد قیمت حال خرید خودروهای فرسوده در هر نوعی 3میلیون و 900هزار تومان است که این فاصله قیمتی بین آنچه هست و آنچه باید باشد، کاملا به چشم می‌خورد. از سوی دیگر همان‌طور که برخی خریداران معتقدند، با اعمال‌نظر کارشناسی شده ممکن است که قیمت با آنچه گفته ‌شده پایین‌تر هم بیاید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر