نگرانی اوپک از عرضه بیش از حد نفت به بازار

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۳۳

کاهش قیمت نفت برنت به زیر 100‌دلار در هر بشکه نگرانی اعضای اوپک را به‌همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، کاهش قیمت نفت به زیر 100‌دلار در هر بشکه به نگرانی‌های مالی اعضای اوپک انجامیده و باعث شده برخی از اعضای این گروه اگرچه این کاهش قیمت را کوتاه‌مدت می‌‌دانند، اما درباره عرضه بیش از حد نفت به بازار ابراز نگرانی کنند.

به‌دلیل نگرانی‌ها درباره رشد کند اقتصادی و عرضه کافی نفت به بازار، بهای نفت برنت برای نخستین‌بار طی 14‌ماه گذشته به زیر100‌دلار در هر بشکه رسید. عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده اوپک قیمت 100‌دلاری نفت برای هر بشکه را مناسب می‌‌داند. نمایندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کردند که از این موضوع نگران نیستند و انتظار دارند که تقاضای زمستانی به افزایش قیمت‌ها بینجامد اما نگرانی آنها درباره سطح عرضه نفت به بازار است. یک نماینده اوپک گفت: کاهش بهای نفت‌خام نتیجه تقاضای ضعیف و عرضه بیش از حد نفت از جانب امریکا و بهبود تولید از سوی لیبی، نیجریه و ایران است. این نماینده افزود: اما تحولات ژئوپلیتیک نیز وجود دارد و سرد‌شدن هوا باعث افزایش قیمت نفت می‌شود.


افزایش عرضه جهانی نفت

توسعه نفت شیل در امریکا عرضه جهانی نفت را افزایش داده است. در سازمان اوپک تولید لیبی افزایش یافته، صادرات عراق با وجود ناآرامی‌ها در این کشور ادامه دارد و این در شرایطی است که تولید نیجریه و ایران نیز بالا رفته است. یک نماینده دیگر اوپک گفت: ‌قیمت‌ها به‌دلیل عرضه بیش‌از حد نفت در بازار تحت فشار قرار گرفته‌اند، امری که برخی کشورهای عضو نظاره‌گر آن هستند. اما بیشتر مقامات اوپک در تماس رویترز همچنان کاهش قیمت‌ها را کوتاه‌مدت می‌دانند. یک نماینده اوپک از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: سقوط قیمت‌ها موقتی است. قیمت‌ها همچنان در محدوده مورد قبول قرار دارند و هیچ نگرانی جدی وجود ندارد. اوپک یک هدفگذاری رسمی برای قیمت نفت ندارد و قیمت‌ها هنوز باید بیش از این کاهش پیدا کند تا خارج از منطقه مورد قبول اعلام شده از سوی عربستان قرار بگیرد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان در ماه ژوئن اعلام کرد که بهای نفت در محدوده 100، 110 و 95‌دلار منطقی است.

راهکار متعادل کردن بودجه

برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌‌‌دهد، اگرچه قیمت‌های کنونی برای اعضای اصلی اوپک در حاشیه خلیج‌فارس مناسب است، اما پایین‌تر از سطح نیاز اعضایی چون ایران، الجزایر و عراق برای متعادل کردن بودجه در سال‌2014 است. اما برآوردهای شرکت سرمایه‌گذاری نفتی عرب (یکی از سازمان‌های سرمایه‌گذاری نفتی در اوپک) خط‌قرمز قیمت نفت برای عربستان را در سطح 98‌دلار و 40‌سنت در هر بشکه اعلام کرد. سقف تولید نفت در اوپک روزانه 30‌میلیون است و در ماه اگوست بیش از این سطح تولید کرد که تاحدودی به‌دلیل افزایش تولید از سوی لیبی بود.

این گروه برای بررسی سیاست‌های تولید خود تا ماه نوامبر تشکیل جلسه نخواهد داد. در هر صورت دیدارهای اوپک کمتر مورد تمرکز فعالان قرار گرفته است، زیرا در دو سال اخیر اوپک سقف تولید خود را بدون تغییر نگه داشته و مدیریت بازار را به تغییرهای غیررسمی تولید از سوی عربستان، کویت و امارات واگذار کرده است. یک منبع اوپک در ماه اگوست گفت: تولیدکنندگان اوپک در خلیج‌فارس می‌توانند عرضه خود را به‌صورت غیررسمی کاهش دهند تا فضا برای افزایش تولید از سوی لیبی فراهم شود. هیچ علایمی مبنی بر وقوع این اتفاق تاکنون وجود نداشته و هرگونه کاهش تولید یک‌شبه بعید است زیرا افزایش تولید لیبی ممکن است به‌راحتی روند نزولی پیدا کند. ساموئل سیژوک تحلیلگر نفتی در سوئد گفت: آنها نمی‌توانند در واکنش‌های خود شتاب‌زده عمل کنند. وزرای نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس روز پنج‌شنبه در کویت برای یک دیدار سالانه گرد هم می‌آیند و این نشست به‌صورت رسمی شامل مذاکره درباره هدف‌گذاری تولید نخواهد بود، اما ممکن است فرصتی برای اظهارنظر درباره سطوح قیمت نفت فراهم شود. اولیور جاکوپ تحلیلگر نفتی قیمت‌های کنونی را عامل به‌خطر افتادن بودجه کشورهای اوپک نمی‌داند و انتظار ندارد کاهش یک‌جانبه‌یی از سوی عربستان رخ دهد زیرا این کشور قیمت‌های رسمی فروش نفت خود را ماه گذشته کاهش داد. وی گفت: مطمئن نیستم که این امر رخ دهد. محدوده 90 تا 100‌دلار هر بشکه برای عربستان مطلوب است اما اگر قیمت‌ها به 75‌دلار برسد مساله فرق می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر