وزن استاندارد شانه عسل در اردبیل رعایت نمی‌شود

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۵۹


مهر رییس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان اردبیل گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزن استاندارد شانه عسل در این استان رعایت نمی‌شود.

سیدفردین صفوی در حاشیه هماهنگی برنامه‌های راه‌اندازی نخستین بازارچه عسل تصریح کرد: با وجود اینکه وزن شانه باید توسط اتحادیه مشخص شود اما عملا این اختیار به اتحادیه داده نمی‌شود. در خرید و فروش عسل نزدیک به ۲۵۰گرم وزن شانه استاندارد است که از وزن عسل کاسته می‌شود و با این وجود در خود اردبیل شانه ۶۰۰ گرمی تولید می‌شود.

رییس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان افزود: همین موضوع موجب شده اردبیلی‌ها با وجود اینکه عسل کیفی در خود استان تولید می‌شود به عسل تولیدی سراب علاقه‌مند باشند.

صفوی طرح‌های دیگر ازجمله شانه پلاستیکی را غیرقابل اجرا دانست و گفت: تجربه ثابت کرده است شانه عسل باید چوبی باشد. به دلیل هزینه بالای تولید عسل برخی زنبورداران در وزن شانه هزینه‌ها را تلافی می‌کنند و به عنوان مثال وقتی موم ۳۰۰هزار ریال خریداری شده و ۱۰۰هزار ریال به فروش می‌رسد، زیان ۲۰۰هزار ریالی را به این شکل جبران می‌کنند.

رییس هیات‌مدیره شرکت تعاونی زنبورداران اردبیل و حومه تاکید دارد که معضل وزن شانه به تولیدات عسل ضربه وارد کرده و باید اصلاح شود. ازجمله ایده‌های در دست اجرای تعاونی زنبورداران، راه‌اندازی بازار عسل در استان است. بازارچه و ایستگاه عسل و سوغات اردبیل تا دو هفته آینده در بند الماس راه‌اندازی خواهد شد. صفوی عرضه محصولات کیفی عسل در این بازارچه را ازجمله سیاست‌های راه‌اندازی آن عنوان کرد و گفت: چند دستگاه اجرایی ازجمله اتحادیه، معاونت غذا و دارو، تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی و راه شهرسازی بر این بازارچه نظارت خواهند داشت.

وی با تاکید به تامین آلاچیق‌های این بازارچه افزود: بعد از هشت ماه دوندگی زمین این بازارچه تحویل شده و در صورتی که برق و آب آن تامین شود سریعا راه‌اندازی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر