مذاکره در سوم آذر به نتیجه می‌رسد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۵

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی با بیان اینکه تا آخرین لحظه پای میز مذاکره خواهیم بود، گفت: ناامید نیستیم و امیدواریم تا ۲۴ نوامبر سوم آذر به تفاهم برسیم.

سیدعباس عراقچی در این برنامه درپاسخ به این پرسش که اکنون نگارش متن توافق درچه مرحله‌یی است، افزود: در پایان 6 ماه دور توافق ژنو که قرار بود به توافق جامع برسیم، موفق به این کار نشدیم با وجود آنکه 18 روز در وین در آخرین روزها تمام تلاش خود را انجام دادیم، منجر به این شد که توافق برای 4 ماه دیگر تمدید شود. وی گفت: این فرآیند دو قسمت دارد؛ یکی نگارش متن توافقنامه که بیشتر کار شکلی است و زمانی انجام می‌شود که درخصوص همه موضوعات مهم توافقات سیاسی صورت گرفته باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی افزود: ما در دورانی که در وین مذاکره کردیم در آن 18 روز درخصوص نگارش شکلی متن خوب جلو رفتیم و در آن موقع نیز گفتم که حدود 60 تا 70درصد متن آماده و حدود 30درصد آن یا به‌صورت نقطه‌چین است یا در داخل پرانتز است تا زمانی که درباره آنها تصمیم‌گیری شود. وی افزود: البته اختلافاتی وجود دارد که بعضی آنها خیلی عمیق است اما برای برخی آنها راه‌حل‌هایی وجود دارد و تلاش ما ادامه خواهد داشت. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی گفت: امیدواریم در دور بعدی مذاکرات که در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک آغاز خواهد شد از تاریخ 18سپتامبر بتوانیم تلاش جدیدی را برای رسیدن به توافق سامان دهیم.

عراقچی افزود: در این فاصله دو، سه هفته گذشته تا نیویورک به این نتیجه رسیدیم که خوب است یکسری مذاکرات دو جانبه‌یی با تک‌تک اعضای 1+5 وجود داشته باشد که این کار انجام شد. عراقچی افزود: روز (26 شهریور) 17سپتامبر با یک ناهار کاری میان خانم اشتون و آقای ظریف روند مذاکراتی نیویورک آغاز می‌شود و روز بعد آن مذاکرات را در سطح 1+5 خواهیم داشت. عراقچی گفت: خیلی از دوستان فکر می‌کنند که شاید مذاکرات در نیویورک به سرانجام نهایی برسد که حتی از نظر فیزیکی و عملیاتی نیز امکان این موضوع نیست. وی افزود: ما اگر بتوانیم در نیویورک مشکلات را حل کنیم تازه زمان معتنابهی را نیاز داریم برای اینکه درخصوص جزییات و ضمایم مربوط به سند توافق تصمیم بگیریم. عراقچی گفت: ناامید نیستیم و امیدواریم تا 24 نوامبر بتوانیم این مسیر را طی کنیم و به توافق برسیم البته این موضوع منوط به این است که نظرات ما تامین شده باشد.


ابراز امیدواری اشتون به توافق با ایران

کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: ایران و 6 قدرت جهانی در مذاکرات هسته‌یی فاصله زیادی با یکدیگر دارند اما این فاصله قابل برطرف کردن است. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کاترین اشتون در گفت‌وگو با خبرنگاران در اوتاوا پایتخت کانادا درخصوص انتظاراتش درمورد دور بعدی مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 که قرار است هفته آینده در نیویورک برگزار شود، گفت: ایران با خواسته 6قدرت جهانی برای محدود کردن برنامه هسته‌یی‌اش فاصله زیادی دارد اما این فاصله در مذاکرات هفته آینده قابل پیمودن است. وی یادآور شد: من امیدوارم که در دور بعدی مذاکرات پیشرفت داشته باشیم اگرچه معتقدم که فاصله زیادی از یکدیگر داریم ولی این احتمال وجود دارد که بتوانیم این فاصله را کمتر کنیم. وی که برای دیدار با وزیر امور خارجه کانادا به اوتاوا سفر کرده بود به خبرنگاران گفت: با آگاهی از اینکه تمام جهان در حال تماشای ماست و انتظار دارد که هرگونه توافقی که صورت می‌گیرد یک توافق خوب و مثبت باشد، ما مصممیم این کار را انجام دهیم. مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا 24 نوامبر سال جاری تمدید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر