پالایشگاهی‌ها تنور بازار را داغ کردند

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۴۸


روز گذشته باز هم شاهد رشد کلی و دسته جمعی نمادهای بازار سهام بودیم. شاخص کل در نخستین روز فصل تابستان با رشدی 465واحدی از مرز 64000 واحد گذشت و در نهایت در عدد 64276 واحد ایستاد. نکته‌یی که این روزها بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌آید، وابستگی معکوس و شدید روند بازار ارز و بازار بورس است. روز چهارشنبه هفته گذشته و در پی شکست سطح حمایتی 3300 تومان در نرخ دلار، بازار سهام با جهشی 1000واحدی همراه بود و در روز گذشته هم شاهد تکرار این اتفاق بودیم و با نزول مجدد نرخ ارز، بورس جان تازه‌یی گرفت. بازگشایی نمادهای پالایشگاهی و استقبال فعالان بازار از این گروه نیز به این جهش کمک شایانی کرد.


سهام غیر دلاری در کانون توجه

از دیگر نکات مهم در معاملات روز گذشته، ‌رشد همه ‌جانبه قیمت سهام در گروه‌های غیردلاری در بازار بود. اقبال سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌هایی که نرخ دلار تاثیر آنچنانی در سودآوری آنها ندارد ‌ازجمله اتفاقاتی است که در مدت اخیر شاهد آن بودیم. دیروز گروه بانکی و خودرویی با حمایت همه ‌جانبه سهامداران خرد همراه بودند. گروه بانکی در دسته گروه‌های غیردلاری قرار می‌گیرد و گروه خودرویی نیز به دلیل اینکه بیشتر وارد‌کننده قطعات اصلی است از کاهش نرخ ارز تا حدود زیادی منتفع می‌شود.

از سوی دیگر به عقیده بسیاری از کارشناسان صنایع مذکور ازجمله تاثیرپذیرترین صنایع بورسی پس از توافقات هسته‌یی خواهند بود و یکی دیگر از دلایل توجه زیاد سهامداران را می‌توان استقبال از روند توافقات هسته‌یی عنوان کرد.


بازگشایی پر حرف و حدیث

از سال‌های گذشته شرکت‌های پالایشگاهی به عنوان پر نوسان‌ترین و هیجانی‌ترین صنعت بازار شناخته می‌شدند. سودآوری این شرکت‌ها تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی است. شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان یکی از متولیان صنعت، معادلات پیچیده‌یی برای تعیین نرخ فروش این شرکت‌ها و اختصاص نرخ یارانه فروش به این شرکت‌ها در نظر گرفته است. در کنار این موارد نوسان جهانی قیمت نفت ازجمله مسایل بسیار تاثیرگذار در این صنعت به شمار می‌رود.

چهارشنبه گذشته نماد 5 شرکت پالایشگاهی به دلیل ابلاغیه جدید وزارت نفت درخصوص نرخ یارانه فروش فرآورده‌های نفتی و اثر با اهمیت آن و قابل ملاحظه مبلغ یارانه بر نتایج عملکرد و سودآوری سال ۱۳۹۳ شرکت‌ها متوقف شد. شرکت ملی پالایش و پخش پس از گذشت 2 روز بدون ارایه توضیحی، این ابلاغیه را از شرکت‌های یاد شده پس گرفت و شرکت‌های یاد شده با درج این مطلب روی سامانه اطلاعاتی کدال بدون تاثیرپذیری خاصی و در روز گذشته آماده بازگشایی شدند.

اما جزییات این روند از این قرار است: شرکت‌های پالایشی با ارسال گزارش شفاف‌سازی به سازمان بورس اعلام کردند که اعلامیه‌های یارانه فرآورده‌های تولیدی سال ۱۳۹۳ بدون مستندات بوده و با توجه به تغییرات اعمال شده تعیین درآمدها و تغییرات سود و زیان سال ۱۳۹۳ امکان‌پذیر نیست.

بنابراین شرکت‌های پالایشی اعلام کردند که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به بازگشت اعلامیه ارسالی قبلی اقدام کرده که به همین دلیل نماد معاملاتی این شرکت‌ها بازگشایی می‌شود.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس با ذکر جزییات بیشتر بیان کرد: اعلامیه ۲۵خرداد ۱۳۹۴ یارانه فرآورده‌های تولیدی سال ۱۳۹۳ که فاقد هرگونه مستندات بوده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش ارسال شد که پس از بررسی ارقام مشخص شد بین یارانه محاسبه شده براساس صورت حساب‌های ماهانه دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش (مبنای آخرین محاسبه پیش‌بینی سود و زیان میان دوره‌یی ۹ماهه ۹۳) و اعلامیه‌های مذکور مغایرت وجود دارد که پیگیری‌های لازم جهت دریافت مستندات و مبانی محاسبه یارانه فرآورده‌های تولیدی از حسابداری شرکت ملی پالایش و پخش صورت پذیرفت.

شرکت مذکور اعلام کرده که درحال حاضر مستندات اعلامیه مذکور قابل ارایه نیست و موضوع در دست بررسی است و احتمال هر گونه تعدیل و عودت اعلامیه‌های مذکور وجود دارد.

در ادامه نامور اعلام کرده است در ارتباط با تعدیل فروش‌های مصوب به این شرکت واصل شد که مجموع اعلامیه‌های فوق باعث تغییرات در میزان سود و زیان شرکت می‌شود لذا با توجه به تغییرات فوق بدون ارایه مستندات کافی و مبنای محاسباتی مناسب و مرتبط با اعلامیه‌های فوق، تعیین دقیق درآمدها و تغییرات سود و زیان سال ۹۳ امکان‌پذیر نیست و در صورت دریافت هرگونه اطلاعات تکمیلی مراتب اعلام می‌شود. بازگشایی نمادهای پالایشی در روز گذشته با توجه ویژه سرمایه‌گذاران و تشکیل صف‌های خرید در نمادهای مذکور تمامی نمادها با رشدی 5درصدی مواجه شدند و در این میان پالایشگاه نفت تهران که به دلیل اعمال افزایش سرمایه با محدودیت دامنه نوسان 50درصدی همراه بود، رشدی 38درصدی را در قیمت پایانی تجربه کرد و بار عمده رشد شاخص فرابورس را به دوش کشید.

درحالی که هنوز اتفاق خاصی برای این شرکت‌ها نیفتاده، عده‌یی بر این باورند که اینگونه رفتارها ناشی از هیجان کاذب بوده و ورود به این صنعت با در نظر گرفتن ابهامات، ریسک‌پذیری بسیار بالایی را می‌طلبد. در این میان کارشناسان انتقادات زیادی از مساله توقف نمادها و عدم انتشار کامل و شفاف اطلاعات داشتند. کارشناسان ابهام رخ داده در نحوه توقف نمادهای پالایشی و پس از آن بازگشایی نمادها بدون کسب نظر وزارت نفت و پخش و پالایش را زمینه‌ساز بروز هیجان در گروهی می‌دانند که به دلیل تجربه گذشته با نوسان‌های قیمتی دایمی مواجه بوده‌اند.

آمار معاملات

به گزارش سنا در نتیجه دادوستدهای روز گذشته شاخص کل 465 واحد رشد کرد. نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، بانک صادرات، ایران خودرو، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سایپا بیشترین تاثیر مثبت را بر این رشد داشتند.

شاخص آزاد شناور نیز 686 واحد بالا رفت. همچنین امروز دو شاخص بازار اول و دوم هم به ترتیب 423 و 416 واحد صعودی شدند.

گروه‌های خودرو، بانک‌ها و انبوه‌سازی امروز در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

همچنین شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، خودرو و وسایل ارتباطی بیشترین رشد را داشتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت در نمادهای ایران خودرو دیزل، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، داروسازی امین، صنایع ریخته‌گری ایران و کارخانجات تولیدی شهید قندی ثبت شد.

این درحالی بود که پارس پامچال، فرآوری مواد معدنی، پشم شیشه ایران، کاغذ‌سازی کاوه، آهنگری تراکتورسازی ایران، کاشی الوند و شیشه رازی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

گفتنی است، سهامداران در این روز سنگین‌ترین صف‌های خرید را برای نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، ریخته‌گری ایران، پلی اکریل، پاکشو، حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی و پالایش نفت تبریز تشکیل دادند.

این درحالی بود که طولانی‌ترین صف‌های فروش متعلق به نمادهای نورد آلومینیوم، بین‌المللی محصولات پارس، سیمان دورود، سیمان قائن، فولاد خراسان، قند نقش جهان و صنعتی آما بود.

در پایان دادوستدهای روز دوشنبه نمادهای بانک صادرات، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری مسکن بیشترین حجم معاملات را داشتند. بیشترین ارزش معاملات هم در نمادهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان، بانک صادرات و سرمایه‌گذاری مسکن ثبت شد.


فرابورس

به گزارش فرابورس در معاملات نخستین روز تیرماه فرابورس ایران 104میلیون و 540هزار ورقه بهادار در 16هزار و 914 نوبت دست به دست شد و ارزش آن به یک هزار و 185میلیارد و 150میلیون ریال رسید.

پالایش نفت تهران با معامله 14میلیون و 550هزار سهم به ارزش 80میلیارد و 940میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد.

دیروز آیفکس با رشد 20واحدی به 723 واحد رسید و سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند.

در جریان معاملات نخستین روز تابستان، بیشترین افزایش قیمت متعلق به سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، فن‌آوا کارت و پالایش نفت شیراز بود و در سوی دیگر بازار هم شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، قند چهارمحال و فولاد آلیاژی یزد با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.

همچنین در روز گذشته هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه 700 تا 750هزار ریال معامله شد.

بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله 300هزار ورقه اجاره سه ماهه پارس در روز جاری بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با خریدوفروش 536 هزار و 700سهم اختصاص

یافت.

این گزارش حاکی‌ است، دیروز نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، نماد شرکت‌های پالایش نفت لاوان و شیراز پس از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی و نماد معاملاتی شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5درصد و نماد معاملاتی شرکت‌های افرانت و پتروشیمی مارون پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر