برخی قوانین قابلیت اجرا ندارد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۴

معاون اول قوه‌‌قضاییه با بیان اینکه قوانین باید قابلیت اجرا داشته باشند گفت: خیلی بد است قانونی تصویب شود و بگوییم نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم. اینکه بخواهند قانون‌گریزی کنند بحثش جداست اما برخی قوانین واقعا قابلیت اجرا ندارند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه‌‌قضاییه اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی در تدوین قوانین این است که قوانینی که قبلا توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده ، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در عمل قضات را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند. به عنوان مثال در حال حاضر قانون مجازات اسلامی که سال قبل ابلاغ و اجرایی شد، با قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موادمخدر مشکل دارد و در بسیاری از دادگاه‌ها این مشکل وجود دارد که قضات نمی‌دانند به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی رجوع کنند یا به سراغ قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بروند. محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: باید طرح‌هایی که در دوره 5ساله گذشته به تصویب رسیده مورد توجه قرار گیرد و درباره موارد بعدی، حوزه ریاست را از همان ابتدای ایجاد طرح‌ها در جریان امور قرار دهید تا اینگونه نباشد که بعد از نهایی شدن طرح یا قانون، حوزه ریاست تازه در جریان قرار گیرد. در مقاطعی، قوانینی را شاهد بودیم که منافع و فرد و جامعه را توأمان لحاظ نکرده و نمونه آن، آیین دادرسی کیفری است که مدتی پیش ابلاغ شد. اگر قرار بود به آن عمل کنیم، پیگیری بسیاری از جرایم سازمان‌یافته و جرایم خشن، با مشکل روبه‌رو می‌شد و در حال حاضر هم قوه‌قضاییه برای اجرای آن با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: قانون باید از جهات مختلف قابلیت اجرا داشته باشد؛ خیلی بد است قانونی تصویب شود و بگوییم نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم. اینکه بخواهند قانون‌گریزی کنند بحثش جداست اما برخی قوانین واقعا قابلیت اجرا ندارند. درباره قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری جلسات متعددی برگزار کردیم و بسیاری از مواد را مدت‌ها می‌خواندیم تا بفهمیم اساسا چه چیزی می‌خواهد بگوید. قوانین باید روان و شفاف نوشته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر