تخطی یک‌میلیون و 600 هزار بشکه‌ای اوپکی‌ها در ماه مه

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۳۰


همزمان با رشد عرضه نفت خام اوپک و پیش‌بینی‌ها از انقباض در عرضه تولید‌کنندگان نفت امریکایی، صندوق سرمایه‌گذاری تامین هر دو بازار خرسی و گاوی را در نفت تحت‌تاثیر خود قرار داد. به گزارش «تعادل» به نقل از بلومبرگ در حالی عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه گذشته به بیشترین میزان از سال 2012 رسید که دولت امریکا از کاهش تولید نفت خام در این کشور خبر داد. در حالی که به گزارش رویترز، روز گذشته از افزایش قیمت نفت خام در پی تحولات میان روابط یونان و اتحادیه اروپا خبر داد اما همچنان مازاد عرضه بازار را تحت فشار قرار داده است. مازاد عرضه‌یی که پیش‌بینی می‌شود، ادامه‌دار نیز باشد. بررسی «تعادل» از آمارهای بلومبرگ نیز نشان می‌دهد در حالی که سقف تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک 30میلیون بشکه در روز تعیین شده است اما اعضای این سازمان در ماه مه یک میلیون و 600هزار بشکه از سقف تولید جلو زده‌اند.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «سرمایه‌گذاران در انتظار 30ژوئن هستند تا نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 و تاثیر آن بر بازار نفت را دریابند. این توافق می‌تواند عرضه جهانی نفت خام را بیش از پیش حریص و با ولع کند.» علی النعیمی وزیر نفت عربستان روز 18ژوئن اعلام کرده است که عربستان با داشتن ظرفیت اضافه تولید 1.5میلیون تا 2میلیون بشکه در روز آمادگی این را دارد که به هر گونه افزایش تقاضا در جهان پاسخگو باشد. از سوی دیگر نیز طبق گفته محمد الحراری سخنگوی وزارت نفت لیبی، این امکان وجود دارد که این کشور عرضه نفت خام خود را در ماه آینده به 800هزار بشکه در روز برساند. خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از این گزارش به نامه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به اعضای اوپک در حاشیه نشست 167‌ام این اعضا اشاره کرده و می‌نویسد: « بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، در این ماه نامه‌یی را به اعضای اوپک نوشته که در آن مصرانه خواسته شده است اوپک راهی را برای افزایش عرضه نفت ایران تا سقف 4میلیون بشکه در روز باز کند. این میزان عرضه مربوط به قبل از اعمال تحریم‌های غربی علیه ایران در سال 2008 می‌شود. » در این گزارش بلومبرگ ادعا می‌کند که طبق اطلاعاتی که در اختیار دارد؛ تولید نفت ایران در ماه مه برابر با 2میلیون و 800هزار بشکه در روز بوده است. مایکل هیلی یکی از کارشناسان بازار نفت به بلومبرگ می‌گوید: « بازار اکنون نگران مازاد تولید نفت خام در اوپک است» او ادامه می‌دهد: « آنجا مقدار زیادی نفت وجود دارد» بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: « اوپک سقف تولید نفت خام خود را در تازه‌ترین نشست در این ماه ثابت روی 30میلیون بشکه نگه داشت. استراتژی‌ای که بیش از اینکه به قیمت اهمیت بدهد به سهم در بازار اولویت می‌دهد. » اما با وجود اینکه اعضای اوپک در نشست 6 ژوئن متعهد شدند که از این سقف تولید بیشتری نداشته باشند، آمار بلومبرگ نشان می‌دهد عرضه نفت خام اوپکی‌ها در ماه مه ‌برابر با 31میلیون و 600هزار بشکه در روز بوده است. این آمار به معنای یک میلیون و 600هزار بشکه تخطی از سوی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌خام است. بسیاری از کارشناسان بازار نفت معتقدند اگر این امکان را برای اوپک قایل باشیم که با تغییر ندادن سهم خود در بازار بتواند تولید‌کنندگان شیل را کنار بزند، این روند بسیار زمانبر خواهد بود.

اکنون در حالی که بیش از یک‌سال از نخستین جرقه‌های کاهش قیمت نفت خام در بازار می‌گذرد تغییری چندان چشمگیر در وضعیت این تولید‌کنندگان به وجود نیامده است.

هر چند آن‌طور که گزارش‌های روز گذشته بلومبرگ و رویترز نشان می‌دهد، پیش‌بینی‌ها از این حکایت می‌کنند که تولید نفت خام شیل در امریکا بین نیمه دوم و سوم سال جاری میلادی با کاهش مواجه شوند. اما در نهایت همین پیش‌بینی‌ها افزایش 150 هزار بشکه‌یی تولید نفت امریکایی‌ها در سال 2016 را نیز مطرح می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر