توسعه صنعتی با ارتقای بهره‌وری

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۲۷


اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر به ‌کارگیری مدیران آشنا به تجربه و تجهیزات روز، گام موثری ازسوی مدیران عالی دولت یازدهم محسوب می‌شود. بعد از انقلاب فرانسه محققان اروپایی به این موضوع دست یافتند که راه دستیابی به توسعه صنعتی تنها پول و سرمایه نیست، بلکه کرامت و نیروی انسانی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. در واقع ایران باتوجه به جمعیت 75میلیون نفری و تکثر فارغ‌التحصیلان از نیروی‌های جوان و زبده‌یی برخوردار است. این درحالی است که باید به این نیروهای جدید میدان داد و برای توسعه‌یافتگی صنعت کشور روی این افراد سرمایه‌گذاری کرد.

در واقع بدنه دولت و بخش خصوصی باید تمهیداتی را در زمینه سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نیروی انسانی بیندیشند تا در کنار پیشکسوتان تجربه کسب کنند تا بتوانند در مسیر صنعتی شدن از این توان علمی و مدیریتی این افراد به نفع مصالح کشور بهره‌برداری شود. به‌طور حتم اگر در این زمینه برنامه منسجمی را به‌ کار نگیریم، نسل جوان کشور نه تنها دانش و اطلاعات مفیدی نخواهند داشت که برای آینده صنعت و اقتصاد کشور تهدید به شمار خواهند رفت. صحبت‌های آقای نعمت‌زاده درهمایش نقش بانک‌های توسعه‌یی مبنی بر اینکه مدیران باید به دانش و تجربیات روز مجهز شوند و امروز مدیریت سنتی است و مدیر سنتی کارایی ندارند، بحث درستی است و به عقیده بنده نیز در شرایط امروز مدیران را باید به تجربیات و علوم روز تجهیز شوند، این درحالی است که صنعت امروز کشور نیازمند چابک‌سازی و شایسته‌سالاری است.

بنابراین از دولت یازدهم انتظار می‌رود این نوع شیوه اقدامات را در صدر کارهای خود قرار دهد و اعمال کنند. در واقع کمبود منابع انسانی متخصص و شایسته در بخش تولید نمایان است و اساس توسعه‌یافتگی نیز حضور نسل تازه در کنار نسل‌های گذشته و اخذ تجربیات کافی است. در واقع الگو اصیل صنعتی صرفا وابستگی به منابع مادی ندارد و آنچه در روزگار امروز مهم تلقی می‌شود، منابع فکری نیروی انسانی است و رشد اقتصاد نیز باتوجه به این دو مقوله اتفاق خواهد افتاد. در کلامی دیگر، باید بگویم خواسته بخش خصوصی این است که باید به شایسته‌سالاری درکنار کاهش سیاست‌زدگی توجه شود و ساختارهای نظام اداری متناسب با اقتصاد مولد مورد بازبینی قرار گیرند و مبارزه با فساد اداری و گسترش اخلاق مبنای کار دولت قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر