حجم مبادلات ایران و قزاقستان ۵ برابر می‌شود

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۱

اسنادی که در سفر روحانی به قزاقستان میان طرفین امضا شد

اسناد همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل بین‌المللی؛ همکاری بازرگانی، صنعتی و تجاری و برنامه پنج ساله همکاری وزارتخانه‌های خارجه دو کشور با حضور «حسن روحانی» و «نورسلطان نظربایف» روسای جمهوری دو کشور امضا شد. حسن روحانی عصر روز گذشته با نخست‌وزیر و رییس مجلس سنای قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در راس هیاتی از اعضای کابینه و رییس کل بانک مرکزی شامگاه دوشنبه وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد. او پس از دیدار یک‌روزه خود از قزاقستان، برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، راهی تاجیکستان می‌شود.

حسن روحانی پس از آغاز سفر دوره‌یی خود به آسیای میانه عصر روز گذشته «آستانه» را به مقصد «دوشنبه» تاجیکستان برای شرکت در اجلاس «سران» سازمان همکاری‌های شانگهای ترک کرد. پس از پایان ملاقات «روحانی» با «نظربایف»، روسای جمهور دوکشور ایران و قزاقستان اعلام کردند که مصمم به افزایش حجم مبادلات اقتصادی میان دو طرف به‌میزان «5برابر» ظرفیت فعلی هستند. در این ملاقات‌ها، چند سند همکاری از جمله در بخش‌هایی چون، حمل‌ونقل بین‌المللی؛ همکاری بازرگانی، صنعتی و تجاری، و برنامه پنج ساله همکاری وزارتخانه‌های خارجه دو کشور امضا شد.


سخنرانی روحانی در همایش اقتصادی

«رییس‌جمهور» و هیات همراه روز گذشته در ادامه سفر به‌کشور قزاقستان، در ضیافت ناهار رسمی «نورسلطان نظربایف» رییس‌جمهوری این کشور حضور یافتند. روسای‌جمهور ایران و قزاقستان اعلام کردند مصمم هستند حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را به پنج برابر میزان کنونی افزایش دهند.

«حسن روحانی» و «نورسلطان نظربایف» پس از ملاقات با یکدیگر با حضور در جمع خبرنگاران، اعلام کردند: «افزایش پنج‌برابری حجم مبادلات دو کشور با تصمیمات امروز و تصمیمات تکمیلی وزرا اجرا و عملی خواهد شد.» به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس‌جمهوری همچنین عصر روز گذشته به‌همراه همتای قزاقستانی خود ضمن شرکت در همایش بازرگانان، صاحبان صنایع، کارآفرینان ایران و قزاقستان به ایراد سخنرانی پرداخت. سخنرانی در یکی از دانشگاه‌های شهر آستانه از دیگر برنامه‌های روز گذشته رییس‌جمهور میانه‌رو ایران بود و پس از آن با حضور در بنای یادبود مدافعان میهن، ضمن اهدای گل و ادای احترام نهال دوستی دوملت را غرس کرد. ضمن اینکه روحانی عصر روز گذشته با نخست وزیر و رییس مجلس سنای قزاقستان در محل اقامت خود واقع در هتل رکسوز دیدار و گفت‌وگو کرد. تا روند گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و... دوطرف بهبود پیدا کند. روحانی پس از این دیدارها و برنامه‌ها برای شرکت در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای که در تاجیکستان برگزار می‌شود، شهر آستانه را به‌مقصد دوشنبه ترک کرد.


«شانگهای» سازمان همکاری اقتصادی

روحانی که قبل از سفر به قزاقستان وتاجیکستان در تشریح اهداف این سفر، ایران را واجد «جایگاه» ویژه‌یی برای اتصال کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد، کریدور جنوب به شمال دانسته بود، پس از قزاقستان عازم «دوشنبه» شد تا در اجلاس سازمان همکاری‌های «شانگهای» شود. رییس‌جمهوری در حاشیه این اجلاس با اعضای این سازمان و مقامات این کشور نیز دیدار خواهد داشت.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اهمیت اجلاس امسال شانگهای می‌گوید: «اگر چه سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان همکاری اقتصادی است اما بحران‌های منطقه به‌خصوص در اوکراین، اروپای شرقی، عراق، سوریه و فلسطین باعث شده موضوعات امنیتی هم وارد فضای اجلاس شود.» روحانی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «مهم است که بخش خصوصی ما به‌خصوص با کشورهای منطقه و همسایه ارتباط بیشتری داشته باشد، اقتصاد کشورها و به‌خصوص منطقه را باید بخش خصوصی احیا کرده و دولت‌ها زمینه همکاری آنها را فراهم کنند.» سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 میلادی با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند و در انتظار پیوستن رسمی به این سازمان هستند.


روحانی در همایش تجاری

حسن روحانی در همایش تجاری ایران و قزاقستان، گفت: «اقتصاد ایران اینک در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته و با موفقیت ممتاز خود در ثبات و امنیت منطقه و با تکیه بر سرمایه انسانی و زیرساخت‌های گسترده، یکی از امیدبخش‌ترین فضاهای سرمایه‌گذاری در دو دهه آینده را نوید می‌دهد.» رییس‌جمهور همچنین اشاره کرد: «وظیفه دولت‌ها فراهم کردن بسترها، تامین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری است و وظیفه بخش خصوصی، شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تحقق نفع متقابل در ابتکارها و همکاری‌های مشترک است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این همایش که «نورسلطان نظربایف» همتای قزاقستانی وی نیز حضور داشت، گفت: «تمایل شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای گشودن باب مراوده با شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف به خوبی موید این مطلب است.»

رییس دولت یازدهم گفت: «ایران و قزاقستان علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای همکاری در قالب ساختارهای منطقه‌یی ازجمله اکو، سازمان همکاری اسلامی و سیکا دارند.» حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه نخستین سفر رسمی خود به تاجیکستان را با ورود به دوشنبه پایتخت این کشور آغاز کرد. سفری که بیشتر کارشناسان انتظار دارند دور جدیدی در روابط دو کشور

فارسی زبان آغاز شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر