دلایل بی‌اعتمادی ایران به امریکا

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۰۳

گروه ایران

سیدحسین موسویان این روزها به کاراکتر ویژه‌یی در بحث هسته‌یی ایران تبدیل شده است؛ چهره‌یی که از هر فرصتی برای تشریح و تحلیل نشانه‌های توافق احتمالی استفاده می‌کند. ویژگی منحصر‌به‌فرد صحبت‌های موسویان این است که این سخنان را در خاک امریکا و در میان اقشار فرهیخته دانشگاهی این کشور به زبان می‌آورد تا توجه افکار عمومی مردم امریکا به سمت مواضع ایران جلب شود. در آخرین دست از اظهارنظرهای اینچنینی عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان در سخنانی که اخیرا در دانشگاه جنگ ارتش امریکا داشته است درباره‌ روابط ایران و امریکا و دلایل رکود مناسبات ارتباطی این دو کشورسخن گفته است. در این مراسم 380تن از افسران عالی‌رتبه نیروی زمینی، دریایی و هوایی ارتش امریکا حضور داشتند. افسرانی که با درجه سرهنگ‌تمامی وارد دوره 2ساله دانشگاه شده و پس از اتمام دوره به درجه ژنرالی ارتقا خواهند یافت.


تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران

شاید این معادله در ذهن بسیاری از افراد وجود داشته باشد که دیوار بلند بی‌اعتمادی ایران و ایالات متحده از کجا و چگونه به این حد رفیع خود رسیده است؟ موسویان در این نشست ضمن معرفی امریکا به عنوان تهدید اول امنیت ملی ایران به 20 دلیل در مورد بی‌اعتمادی ایران به امریکا اشاره کرد. این دیپلمات پیشین کشورمان می‌گوید: «امریکا و انگلیس در اوایل سال 1950 با ملی شدن صنعت نفت ایران مخالفت کردند و با تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل ملی شدن نفت ایران را تهدید صلح و امنیت بین‌الملل خوانده و مورد تحریم اقتصادی قرار دادند.» عضو ارشد تیم پیشین مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌د‌هد: «از ابتدای انقلاب دولت‌های امریکا به دنبال سرنگونی نظام ایران و تغییر رژیم در ایران بودند و بعد از انقلاب، امریکا و غرب میلیاردها پروژه‌ صنعتی ایران را ناتمام رها کردند در حالی که طبق قراردادها متعهد بودند به انجام آنها و هزینه پروژه‌ها را هم دریافت کرده بودند.»


خسارت 1000میلیاردی ایران از جنگ 8ساله

موسویان با اشاره به حمایت قدرت‌های شرق و غرب و امریکا از صدام اظهار کرد: «این تجاوز 300هزار شهید، یک‌میلیون مجروح، 2میلیون آواره و حدود هزار میلیارد دلار خسارت برای ایران به بار آورد.» سفیر سابق ایران در آلمان در ادامه به دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی اشاره کرد و گفت: «در این دوران ایران دعوت حسن‌نیت در مقابل حسن‌نیت رییس‌جمهور بوش پدر را برای تسهیل در آزادی گروگان‌های امریکایی و غربی در لبنان پذیرفت. اما بعد از آزادی گروگان‌ها امریکا به جای حسن نیت تحریم و فشارها را افزایش داد.» سفیر پیشین ایران در آلمان به دوران ریاست‌جمهوری خاتمی اشاره کرد و گفت: «ایران با ارتش امریکا برای سرنگونی القاعده و طالبان همکاری کرد. اما به عنوان محور شرارت از سوی بوش پسر خوانده شد.»

در ادامه این نشست یکی از درجه‌داران ارتش امریکا خطاب به موسویان گفت: مواردی که به آنها اشاره کردید برای ما تازگی داشت و بسیار مفید بود اما سوال من این است که دولت ایران برای روشن کردن این نوع حقایق برای افکار عمومی امریکا چه اقدامی کرده است. ما و مردم امریکا از این حقایق بی‌اطلاع هستیم. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز ایران برای تاثیرگذاری در افکار عمومی مردم امریکا شتاب بخشیدن به مراودات فرهنگی و دانشگاهی است که باید در دستورکار دو طرف قرار بگیرد تا روند عادی‌سازی روابط میان ایران و امریکا عینیت پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر