تندتر شدن نبض مذاکرات

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۰۲

گروه ایران

روزهای پایانی مذاکرات هسته‌یی میان ایران و 1+5 باتوجه به پیچیدگی‌هایی که بر سر نگارش متن توافق جامع هسته‌یی وجود دارد، با سفر محمدجواد ظریف به لوکزامبورگ وارد مرحله نهایی و سرنوشت‌ساز خود شده است و به صورت حساس‌تری پیگیری می‌شود. وزیر خارجه کشورمان روز گذشته ضمن دیدار با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لورن فابیوس و فیلیپ هاموند وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا به صورت جداگانه‌یی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارهای صورت گرفته موگرینی در جمع خبرنگاران با اشاره به وارد شدن به آخرین مراحل مذاکرات، به دیدارهای خود با ظریف و وزرای خارجه سه کشور اشاره کرد و این مذاکرات را درخصوص مسائل مهم باقی مانده دانست.


در نخستین فرصت کار تمام می‌شود

محمدجواد ظریف پس از ورود به لوکزامبورگ گفت: همه طرف‌های مذاکره‌کننده از زیاده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین‌المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود. البته همچنان اختلافاتی باقی مانده است که برخی فنی و برخی هم سیاسی است. با این حال تلاش می‌کنیم در نخستین فرصت کار را به اتمام برسانیم. به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تاکید براینکه اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است گفت: در ملاقات با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درباره آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی دستیابی به توافق نهایی و ضرورت اقدام مشترک برای اینکه کار در آینده امکان‌پذیر شود، به گفت‌وگو پرداختیم.


تاکید بر توافق مطلوب

در همین رابطه سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان ضمن تاکید بر ادامه نگارش متن توافق جامع، متن توافق نهایی را به لحاظ فنی، حقوقی و سیاسی پیچیده توصیف کرد و گفت: باید بررسی‌های کاملی روی آن صورت بگیرد. با نزدیک شدن به مهلت مقرر دهم تیر ماه، اگر لازم باشد بیشتر گفت‌وگو خواهیم کرد، زیرا آن چه برای ما مهم است رسیدن به توافقی مطلوب و مورد تایید ملت ایران است. هر چند اختلاف نظرهایی که درخصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداری کمتر شده اما پیشرفت کار به آن اندازه‌یی که انتظار داشتیم نیست. اگر خداوند کمک کند در روزهای آینده اختلافات کمتر شود و به متن واحدی دست یابیم. با این حال اختلافات در بعضی مسائل جدی‌تر است و به بررسی‌های بیشتری احتیاج دارد و امیدواریم در جریان ملاقات وزرای امور خارجه بحث بیشتری در خصوص چند موضوع کلیدی مورد اختلاف صورت گیرد. به گزارش ایسنا، معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: احتمال می‌رود در پایان این هفته جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هم به وین سفر کند و ملاقات‌های دوجانبه‌یی با وی صورت گیرد.


حمایت قاطع تهرانی‌ها از دیپلمات‌ها

با نزدیک شدن به مراحل پایانی مذاکرات هسته‌یی و گمانه‌زنی‌های فراوانی که درخصوص توافق محتمل هسته‌یی در محافل داخلی و بین‌المللی صورت می‌گیرد، ایرنا با اقدام به سنجش افکار از شهروندان تهرانی، نظرات پایتخت‌نشینان را در 22 منطقه تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی در زمینه مذاکرات هسته‌یی و تداوم مذاکرات جویا شد. براساس نتایج به دست آمده؛ اکثریت قریب به اتفاق شهروندان تهرانی (94.1درصد)، تیم مذاکره‌کننده را مطیع رهبری دانستند. وعده و اقدامات عملی ریاست‌جمهوری در نحوه تعامل با دنیا و شروع دوره جدید مذاکرات هسته‌یی از سوی 84.5درصد از پاسخگویان با انتخاب گزینه‌های «موفق و تاحدی موفق»، مثبت ارزیابی شده است. پاسخگویان در این سنجش میزان تسلط و حرفه‌یی بودن تیم مذاکره‌کننده را در دفاع از منافع ملی مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان می‌دهد 87.2درصد شهروندان تهرانی تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی را در دفاع از منافع ملی ایران مسلط و حرفه‌یی می‌دانند. همچنین اکثریت شهروندان تهرانی (66.4درصد) خود را حامی تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند و تنها 11.1درصد منتقد تیم مذاکره‌کننده هستند و 22.5درصد نیز اعلام کردند که هم حامی تیم هستند و هم منتقد آن. بر پایه اطلاعات این نظرسنجی نزدیک به 86درصد شهروندان تهرانی با ادامه مذاکرات هسته‌یی موافق و فقط 14درصد با ادامه مذاکرات مخالف هستند. میزان انطباق نتایج مذاکرات با منافع ملی و نیازهای مردم نیز مورد سنجش قرار گرفت که براساس آمار به دست آمده 71.4درصد شهروندان تهرانی نتایج مذاکرات را منطبق با منافع ملی و نیازهای مردم دانستند و 28.6درصد آن را منطبق با منافع ملی نمی‌دانند. از جمله پیام‌های مهم شهروندان تهرانی برای تیم مذاکره‌کننده در این نظرسنجی، «تداوم مذاکرات و به نتیجه رساندن آن»، «آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره‌کننده» و « دفاع از حقوق مردم و نظام در جریان مذاکرات» است. لازم به ذکر است جامعه آماری این نظرسنجی 813 تن است. 50.8درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و 49.2 درصد زن هستند. از نظر سنی جوان‌ترین پاسخگو 18سال و پیرترین آن 86 ساله و میانگین سنی پاسخگویان 41سال است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر