زمین‌های کشاورزی روسیه در اجاره ایرانی‌ها

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۸۱

گروه بازرگانی مریم فراهانی

رییس شورای مشترک بازرگانی و صنعت روسیه در همایش مشترک بازرگانی دو کشور از همکاری‌های تجاری ایران و روسیه به «تعادل» گفت: صحبت‌هایی شده تا سرمایه‌گذاران ایرانی زمین‌های روسیه را برای تولید غلات اجاره کنند. ویکتور ملینکوف در گفت‌وگوی اختصاصی با «تعادل» راجع به جزییات این همکاری‌ها توضیح داد: از آنجا که جمعیت کشاورز روسیه پایین و وسعت زمین‌های کشاورزی و آب این کشور بسیار است، تولیدکنندگان و تجار ایرانی این امکان را دارند که زمین‌های کشاورزی روسیه را اجاره و فعالیت تولیدی خود را در آن آغاز کنند. ملینکوف همچنین خبر از همکاری ایران برای فرآوری گندم روسیه داد: بناست تا گندم روسیه از طریق دریای خزر به ایران منتقل و در ایران عملیات فرآوری روی آن انجام شود و از این کشور صادر شود. رییس شورای مشترک روسیه و ایران از بازار بکر دیگری نیز برای ایران خبر داد که بعد از تحریم‌های اخیر این کشور ایجاد شده است؛ بازاری که اتفاقا ایران در آن ید طولایی دارد و بازار داخلی را اشباع کرده است: «بازار ماکارونی روسیه هم‌اکنون در اختیار ایران است. تا پیش از تحریم‌ها، ایتالیا واردکننده اصلی ماکارونی به روسیه بود اما بعد از تحریم‌ها بازار گسترده‌یی در این کالا در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران است.» با این حال مشکلات مالی همچنان مانعی بر سر راه این همکاری‌های اقتصادی است هرچند که به گفته ملینکوف، از طریق کشور سوم می‌توان مبادلات پولی ایران و روسیه را انجام داد. این مساله را از تعداد موسسات روسی که به ایران آمده‌اند می‌توان حدس زد؛ 6 موسسه مالی و اعتباری و 7 موسسه کشاورزی در این همایش اقتصادی مشترک از روسیه شرکت کردند. اما بیشترین حضور از آن بخش انرژی بود؛ حدود 30شرکت در بخش انرژی و نفت و گاز حضور داشتند که روی هم حدود 100 تاجر روس را در اتاق بازرگانی ایران و درکنار نزدیک به 200 تاجر ایرانی جمع کرد و به قول رییس اتاق مشترک ایران و روسیه، کم‌نظیرترین گردهمایی تجاری این دو کشور بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت.


حجم تجارت ایران و روسیه باید 10برابر شود

با این حضور پررنگ بخش انرژی حضور وزرای انرژی دو کشور نیز طبیعی بود؛ وزیر نفت ایران در این همایش که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، انتظار خود را از تجارت این دو کشور مطرح کرد: حجم روابط اقتصادی دو کشور یک‌ونیم میلیارد دلار در سال ۹۲ بوده است که باید این رقم ۱۰برابر شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در نشست تجار ایران و روس اظهار کرد: سیاست دولت ایجاد روابط راهبردی با روسیه است که امید می‌رود با توجه به توافقات دو کشور جهش قابل قبولی در روابط دو کشور ایجاد شود. وی ادامه داد: تدابیر ریاست جمهوری دو کشور موجب شده تا روزنه امیدی در راستای توسعه روابط آنها ایجاد شود. وزیر نفت گفت: کالا و خدمات ایرانی دارای سطح استانداردهای بین‌المللی است که می‌تواند نیاز روسیه را جوابگو باشد. زنگنه یادآور شد: مشکلات روابط مالی، بانکی و کنسولی تسهیل شده و تمام تلاش‌ها به گونه‌یی بوده که در تفاهمنامه مشترک زمینه حل این مشکلات فراهم شود. وی در پایان تاکید کرد: روسیه نیز کالا و خدمات بسیاری دارد که ایران می‌تواند از آنها استفاده کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر