پایان بی‌نتیجه دور اول مذاکرات صلح یمن

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۸۰۱

گروه جهان

مذاکرات طرف‌های درگیر یمنی در ژنو بدون هیچ‌گونه توافق‌ نهایی به پایان رسید. با این حال فرستاده سازمان ملل تاکید کرد: نتایج مذاکرات مثبت بوده و همچنان به مذاکرات خوش‌بین است.

به گزارش ایسنا، اسماعیل ولدالشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: باوجود عدم توافق طرف‌های یمنی در ژنو، مذاکرات مفید بود زیرا زمینه‌ رسیدن به توافق آتش‌بس و عقب‌نشینی از شهرهای یمن را فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی و کشورهای ذی‌ربط را پیوسته درجریان مذاکرات اخیر میان طرف‌های یمنی در ژنو قرار داده و قرار است گزارش خود را درخصوص مذاکرات ژنو به اعضای شورای امنیت در نیویورک ارایه ‌کند. وی گفت: اما مساله اساسی برگزاری مذاکرات یمنی- یمنی است که حل بحران از این راه میسر خواهد بود و باوجود اوضاع پیچیده طی چند روز مذاکرات فهمیدیم که طرف‌های یمنی تمایل به تحقق آتش‌بس انسانی و عقب‌نشینی از شهرهای یمن براساس قطعنامه شورای امنیت را دارند. ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز اعلام کرد: شکست مذاکرات ژنو به معنای پایان راه نیست. وی تاکید کرد که انصارالله یمن مسوول کارشکنی در تحقق یا پیشرفت در مذاکرات ژنو است. درهمین حال عادل شجاع، عضو حزب کنگره ملی یمن و از اعضای هیات شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو اعلام کرد که آنها در این مذاکرات نامه‌های تهدیدآمیزی را ازسوی سفیر آلمان و اتحادیه اروپا درخصوص پذیرش یا برعهده گرفتن پیامدهای اوضاع آینده یمن دریافت کرده‌اند و افزود: آنها می‌خواهند ارتش یمن از شهرهای این کشور عقب‌نشینی کرده و حملات به یمن ادامه داشته باشد و این امر به تجاوز عربستان به یمن مشروعیت می‌بخشد. همچنین توفیق الحمیری، یکی از رهبران جنبش انصارالله با اصلی خواندن نقش القاعده در بحران یمن اعلام کرد که این جنبش از شهرهای عدن و تعز و بقیه شهرها عقب‌نشینی می‌کند به این شرط که سازمان ملل تحویل سلاح‌های القاعده را تضمین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر