نجفی سرپرست شد، فرجی‌دانا مشاورعالی

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۸

هرچند «فرجی‌دانا» در ساعات ابتدایی «ماراتن استیضاح»، فضای کلی جلسه را کاملا در اختیار گرفته بود و با دفاع منطقی توجه نمایندگان را به عملکرد مجموعه تحت امرش جلب می‌کرد، اما«طراحان استیضاح» برنامه‌هایشان را که طوری تنظیم کرده بودند که بخش قابل توجه مخالفت‌ها را به نیمه دوم جلسه منتقل کنند؛ یورشی که نهایتا با صحبت‌های تند «نوباوه»و«نادران» رویای استیضاح «فرجی دانا» را برای «مخالفین دولت» به واقعیت تبدیل کرد. رییس‌جمهور هم که در برای هفتمین سفر استانی‌اش به اردبیل سفر کرده در واکنش به این استیضاح و در پیامی توییتری، ابتدا«محمد علی نجفی»را به سرپرستی وزارت علوم منصوب کرد و سپس فرجی‌دانا را در جایگاه «مشاورت عالی» خود در امور«علمی و آموزشی» نشاند، تغییراتی که از سوی تحلیلگران «معنادار» تفسیر شده است. براین اساس روزنامه تعادل در جریان گفت‌وگو با «اهالی سیاست» و «نمایندگان مجلس» تلاش می‌کند تا چشم‌انداز فعالیت‌های آینده وزارت علوم را پس از استیضاح روز گذشته، بررسی کند.

ورود حاشیه‌های استیضاح به دانشگاه‌ ممنوع

حمیدرضا ترقی از جمله چهره‌های اصولگرایی است که می‌گوید اگر در جلسه روز گذشته مجلس به عنوان نماینده حضور داشت به استیضاح فرجی‌دانا رای مثبت می‌داد.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه در جریان گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به فضای کلی جلسه روز گذشته«استیضاح»، گفت: «معتقدم در شرایطی که در آستانه هفته دولت قرار داریم، باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که این استیضاح انجام نشود که متاسفانه بنا به هر دلیلی این گونه نشد. در بخش اول جلسه استیضاح هم آقای فرجی‌دانا دفاعی منطقی انجام داد که توجه افکار عمومی را هم جلب کرد. اما در بخش دوم مخالفان وزیر بهتر عمل کردند و نهایتا استیضاح رای آورد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه صحبت‌هایش درباره نظر متفاوت مجلس با اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان و اساتید گفت: «طبعا اینکه بحث استیضاح به داخل دانشگاه‌ها کشانده شود، کار درستی نیست و نباید اجازه داد این موضوعات تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرا بگیرد. نباید از تجربه‌هایی مانند 18تیر78 غافل ماند و همه باید در برابر قانون تسلیم باشند. همانطور که همه دیدند رییس‌جمهور به‌رغم دفاع جانانه از وزیرش اشاره کردند که دولت «تابع» نظر نهایی مجلس است.»ترقی با اشاره به حضور محمدعلی نجفی سرپرست تازه وزارت علوم گفت: «با توجه به موضع گذشته مجلس نهم نسبت به جعفر توفیقی و فرجی دانا دولت تاکنون باید حساسیت‌های مجلس را شناخته باشد. فردی که برای سرپرستی یا وزارت معرفی می‌شود باید دارای رویکردی متعادل در مدیریتش باشد.»

برخی ارزشی برای رای مردم قایل نیستند

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر علوم، با طرح این سوال که چرا باید آرامش و نشاط دانشگاه‌ها دستخوش تلاطم شود؛ گفت: «ابهام و نگرانی دراین بود که پرداختن به مشکلات کشور و زندگی مردم در این بحران‌های حساس منطقه‌یی اهمیت دارد، یا تلاش برای ناامید کردن جامعه؟

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه استیضاح به پایان رسید، گفت: «در جلسه چند روز پیش نزد دکتر روحانی، سوالاتی در خصوص استیضاح مطرح شد، که جای تامل دارد، ابهام و نگرانی در این بود که با تمام تلاش دولت برای تعامل با مجلس، این استیضاح در آستانه هفته دولت، هدیه به دولت است یا تقابل با اقدامات موثر دولت؟»

ابوطالبی به سفر رییس‌جمهور به استان اردبیل در روز استیضاح یکی از وزرای کابینه‌ اشاره کرد و گفت: «در نهایت اینکه رییس‌جمهور بر سر عهد خود با مردم ماند و در این میانه، مردم را برگزید؛ و به میان آنها در اردبیل رفت. مشکل استیضاح در این است که برخی دوستان گرامی جایگاهی برای رای مردم به دولت تدبیر و امید و اعتدال و اندیشه، و علم و نشاط، در دانشگاه قایل نیستند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر