ویکی‌لیکس علیه عربستان

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۹۸

آسانژ: آل سعود برای همسایگانش خطرناک است

گروه جهان|

ویکی‌لیکس با انتشار بیش از ۶۰هزار پیام دیپلماتیک و سند محرمانه، این ‌بار وزارت خارجه عربستان سعودی را هدف قرار داده و اعلام کرده که به زودی نیم‌ میلیون سند دیگر را هم در اینترنت منتشر خواهد کرد. دولت عربستان در نخستین واکنش پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را فیلتر کرده و به شهروندانش هشدار داده از ورود به هر سایتی با هدف دستیابی به اسناد یا اطلاعات فاش شده که احتمالا نادرست و با هدف ضربه زدن به امنیت ملی منتشر شده باشند، پرهیز کنند. گفته شده، این اسناد به صورت تدریجی در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد.

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در این باره گفته است: «اسناد سعودی‌ها پرده از سازوکار دیکتاتوری پنهان‌کار و پیش‌بینی‌ناپذیری برمی‌دارد که حالا صدمین سالگرد تاسیس‌اش را جشن گرفته است درحالی که به مخاطره‌یی جدی برای همسایگانش تبدیل شده است.» در اطلاعیه ویکی‌لیکس نیز آمده است: این اسناد امکان دریافتی دقیق و کلیدی از کارکرد پادشاهی آل‌سعود و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌یی در خاورمیانه را فراهم می‌کند؛ موقعیتی که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازی و بهره‌گیری از اشخاص و نهادهای پرنفوذ به دست آمده است.


نقش عربستان در عراق

بنا بر این گزارش، یکی دیگر از اسناد منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس به حمایت دولت قطر از جماعت اخوان‌المسلمین اشاره می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی «البوابه» یکی از اسناد وزارت‌خارجه عربستان سعودی که در پایگاه ویکی لیکس منتشر شد به سفر خیرت الشاطر، معاون رییس اخوان‌المسلمین مصر به قطر اشاره می‌کند که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 آماده می‌کرد. براساس تلگراف سفارت عربستان در دوحه، خیرت الشاطر در سفر به قطر به دنبال جلب حمایت دوحه و یوسف القرضاوی بود. الشاطر در دیدارها در دوحه به مقامات قطری تضمین می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های این کشور در مصر در دوره تسلط اخوان‌المسلمین در امان خواهد بود. بخشی دیگر از اسناد محرمانه وزارت خارجه عربستان به نقش ریاض در عراق و حمایت آن از گروه‌های سنی عراقی اشاره می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی «المسله» اسناد ویکی لیکس نشان می‌دهد، برخی از شخصیت‌های عراقی با عربستان علیه کشورشان هماهنگی می‌کردند. این اسناد همچنین به درخواست صاحب شبکه البغدادیه برای حمایت عربستان از خود به ‌منظور تشکیل ائتلاف شیعی و مخالفت ریاض با این درخواست اشاره می‌کند. مهم‌ترین اسناد ویکی لیکس در باره عراق به بررسی امکان اعطای پناهندگی به وکیل صدام حسین، تلاش ریاض برای ارتباط با طرف‌های سنی در عراق و حمایت سازمان اطلاعات عربستان از جنبش اسلامی در کردستان عراق می‌پردازد. براساس یکی از این اسناد، سفیر عربستان در صنعا از همکاری بعضی کارشناسان نظامی با القاعده برای عملیات در استان ابین یمن خبر داده است.


نفوذ اخوان‌المسلمین در الجزیره

یکی دیگر از این اسناد، گزارش سفیر عربستان در قاهره از عملکرد شبکه الجزیره و نفوذ اخوان‌المسلمین در این شبکه است. این اسناد نشان می‌دهد سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق عربستان معتقد بود غرب به اخوان‌المسلمین برای رسیدن به قدرت چراغ سبز نشان داده است.

تلاش عربستان برای باقی ماندن نام سعود الفقیه، یکی از مخالفان خاندان آل سعود در فهرست تحریم‌های سازمان ملل به علت حمایت از القاعده و نیز تلاش عربستان برای راضی کردن امریکا به فروش سلاح به بحرین ازجمله دیگر اسناد منتشر شده در پایگاه ویکی‌لیکس است. این اسناد نشان می‌دهد عربستان در پاسخ به سوال هیلاری کلینتون، وزیر اسبق امورخارجه امریکا درباره ولید ابوالخیر (فعال حقوق بشر محکوم به 15سال حبس در عربستان) تاکید می‌کند، ابوالخیر شیعه شده است.

بنا بر این گزارش، این اسناد به بروکراسی شدید اداری در عربستان و اظهارنظر مقام‌های بلندپایه این کشور درباره جزیی‌ترین مسایل اشاره کرده و نشان می‌دهد، عربستان از شیوه پرداخت رشوه برای تقویت نفوذ خود در منطقه استفاده می‌کند. به عنوان مثال گفته شده‌، سعودی‌ها برای جلوگیری از اکران فیلم سینمایی «پادشاه شن‌ها» ساخته نجدت انزور، کارگردان سوری که درباره عبدالعزیز، موسس آل سعود است هزاران دلار خرج کرده‌اند. در این رابطه ده‌ها نامه محرمانه بین سفارتخانه‌های سعودی در کشورهای مختلف و وزارت خارجه سعودی رد و بدل شده و در آنها پرداخت پول به وکلا، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران با هدف مقابله با این فیلم درخواست شده است.


بدبینی به مذاکرات ایران

در این اسناد همچنین آمده، پادشاه سابق عربستان از ایالات متحده خواسته که برای نابودی تاسیسات هسته‌یی ایران به این کشور حمله کند. آسوشیتدپرس می‌نویسد که در اسناد تازه انتشار یافته سندی به تاریخ ۲۰۱۲ وجود دارد که حاکی از بدبینی عربستان سعودی به مذاکرات هسته‌یی ایران و قدرت‌های جهانی است. این سند پیامی است از سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت خارجه عربستان در ریاض که عنوان می‌کند یک واسطه ترکیه‌یی پیام‌های یا چنانکه در متن این سند آمده است، «لاس‌زدن‌های امریکایی‌ها» را به ایران رسانده‌ است. اسناد مربوط به دلخوری عربستان از مذاکرات هسته‌یی در شرایطی منتشر می‌شود که شرق‌الاوسط نیز اخیرا نوشته امریکا با نزدیک شدن به توافق هسته‌یی با ایران در واقع به کشورهای عربی از پشت خنجر زده و این کشورها باید سیاست نزدیک شدن به شرق را در پیش بگیرند. الشرق‌الاوسط در مقاله‌یی با عنوان «روس‌ها به عربستان می‌آیند» نوشته: «عربستانی‌ها که 20سال از موضع غرب برای تحریم ایران و رویارویی منطقه‌یی با این کشور حمایت کردند، ناگهان متوجه شدند که واشنگتن از پشت به آنها خنجر زده و تصمیم گرفته است با نظام تهران به تفاهم دست یابد بدون آنکه با دیگر شرکایش در منطقه در این باره توافق کرده باشد... امریکا همچنین از دولت بغداد با وجود سیاست فرقه‌گرایانه‌اش حمایت کرده است... عربستان درصدد است روسیه را که بازیگری تاثیرگذار در معادلات منطقه در سوریه و یمن و لبنان و برقراری توازن نظامی با ایران است به صفوف خود ملحق کند و عملی شدن این خواسته به تلاش فشرده و مستمر نیاز خواهد داشت.» انتشار این اسناد با سومین سال پناه بردن جولیان آسانژ به سفارت اکوادور در لندن همزمان شده است. آسانژ خواستار پناهندگی از دولت اکوادور شده تا بریتانیا نتواند او را برای محاکمه درباره اتهامات جنسی به کشور سوئد مسترد کند. جولیان آسانژ این اتهامات را همواره رد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر