حال و هوای این روزهای تالار حافظ

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۷۰

رفتار متناقض حقوقی‌‌ها در بازار سهام و در مواجهه با خریداران اغلب حقیقی بازار منجر به واکنش‌های مختلف ازسوی کارشناسان انجامیده است. به گزارش فارس، بورس تهران با کاهش نسبت قیمت بر درآمدی 5مرتبه‌یی، جذابیت دوچندانی را برای سرمایه‌گذاران پدید آورده و این درحالی است که دریافت سیگنال‌های مثبت از روند مذاکرات هسته‌یی به افزایش امیدواری‌ها در بازار سهام انجامیده است. با این وجود رفتار متناقض حقوقی‌ها در بازار سهام و در مواجهه با خریداران اغلب حقیقی بازار منجر به واکنش‌های مختلف ازسوی کارشناسان انجامیده است.


فرصت خرید است

کیوان شیخی، رییس اداره نظارت بر آمار و اطلاعات شرکت بورس و اوراق بهادار با مثبت خواندن شرایط امروز بازار سهام، از آن به‌عنوان فرصت خرید یاد کرد و افزود: برای اطمینان از ادامه روند مثبت بازار سهام در روزهای آینده نیاز به معاملات پرحجم و عبور آن از حجم مبنای سهام در گروه‌های معاملاتی است. در عین حال حقوقی‌های بازار نیز در تکاپو هستند تا به اندازه حجم مبنا بتوانند از بازار حمایت کنند.


لزوم سرمایه‌گذاری مبتنی بر کارشناسی

محمدعلی احمد زاد اصل، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد نیز با مثبت خواندن برآیند حرکتی بازار سهامدار شرایط فعلی، عنوان کرد: باتوجه به ساختار بنیادی شرکت‌های بورسی به‌ویژه صنایع پر بازده و برخوردار از مزیت نسبی در بازار فروش داخلی و خارجی، شرایط فعلی بازار سهام را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی با توصیه به مردم مبنی بر بررسی‌های کارشناسی در سرمایه‌گذاری‌ها، عنوان کرد: چنانچه ریسک‌های سیستماتیک بازار از بین برود بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری مبتنی بر کارشناسی خواهد بود. باید دانست سرمایه‌گذاری در بورس با دید سفته‌بازی بهره‌یی برای سرمایه‌گذار نداشته و مردم باید از طریق شرکت‌های مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌دنبال یافتن بهترین گزینه در بازار باشند.


رفتار حقوقی‌ها طبیعی است

نریمان میررازقی، کارشناس سرمایه‌گذاری در بورس شرایط بازار سهام در حال حاضر را از لحاظ قیمت سهام و تاثیر مسایل سیاسی مناسب برای سرمایه‌گذاری ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از سهم‌ها هم‌اکنون در بازار در کف قیمتی قرار دارند و به ارزش ذاتی خود نزدیک شده‌اند. باوجود آنکه سال گذشته اغلب شرکت‌ها با کاهش سود عملکردی در سال مالی قبل مواجه بوده‌اند، اما باید دانست این موضوع به‌خاطر تاثیر شرایط خاص بوده که با رفع آنها روند سودآوری دوباره افزایش می‌یابد. چنانچه مسایل سیاسی برای بازار سهام حل شود به‌تبع آن طرح‌های عمرانی در کشور کلید خواهد خورد که روند سودآوری شرکت‌ها را در مدار سودآوری قرار خواهد داد.

وی درباره رفتار حقوقی‌ها در بازار سهام گفت: بسیاری از شرکت‌های حقوقی و نهادهای سرمایه‌گذاری در طول سال دست‌کم دو سال اخیر با زیان‌های عملکردی سنگینی مواجه شده‌اند و نتوانسته‌اند پولی را برداشت کنند. باتوجه به مشکلات مالی این شرکت‌ها طبیعی خواهد بود که در جهت رفع کسری نقدینگی بخشی از دارایی‌های نقدشونده خود را عرضه کنند.


آغاز رشد ملایم

کامیار فراهانی، تحلیلگر بازار سهام در بررسی شرایط فعلی بازار سهام عنوان کرد: بازار در حال حاضر با 3مشکل اساسی روبه‌رو است. انتظار روانی همه حوزه‌های اقتصادی برای حصول نتیجه مذاکرات هسته‌یی، بلعیدن نقدینگی ازسوی بانک‌ها با نرخ سود بدون ریسک بالا و رکود حاکم بر اقتصاد از این جمله است.

علاوه بر این حقوقی‌ها نیز به‌دلیل کمبود نقدینگی یا مواردی همچون معوقات بالا به مستمری‌بگیران مجبور به فروش سهام نقدشونده به محض شناسایی سود در بازار هستند. هم‌اکنون در بازار سهام به‌دلیل کاهش تعداد خریدار و فروشنده، حجم معاملات بسیار پایین آمده، اما با این حال به‌نظر می‌رسد از تیرماه و مرداد ماه امسال بازار با شیب ملایم در مدار صعودی قرار گیرد.

روند ملایم صعودی در این پیش‌بینی ممکن است با تعریف رایج فعالان بازار سهام مبنی بر رشد قیمت‌ها متفاوت باشد، اما از نظر ادبیات مالی صعودی است، به این معنی که قیمت سهمی از 88تومان به 89تومان افزایش می‌یابد.


باید منتظر سر برج بود

در ادامه این گزارش مصطفی حقیقی مهمانداری، مدیرعامل شرکت کارگزاری آبان و عضو شورای عالی بورس معتقد است: بازار سهام اندکی افزایش یافته، اما حقوقی‌ها دست نگه داشته‌اند. اینکه چرا حقوقی‌ها دنبال فروش سهام هستند به‌دلیل وجود مشکل مالی و پرداخت‌هایی است که باید در پایان ماه به نهاد‌های وابسته یا حاکمیتی خود تسویه کنند. از این رو به‌نظر می‌رسد، در‌صورت عبور از روزهای پایانی ماه جاری اوضاع معاملات در بورس بهتر شود. از سویی دیگر باید دانست که بورس تابع شرایط اقتصادی و آینه تمام‌نمای اقتصاد است.
















حقیقی‌ها هوشمندانه رفتار می‌کنند

سیدابراهیم عنایت، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک پارسیان نیز گفت: افزایش امیدواری‌ها به رخدادهای حوزه بین‌المللی کشور دلیل اصلی اقبال سهامداران در بازار است.

به گفته وی در حال حاضر سهامداران حقیقی در بازار سهام به‌طور هوشمندانه رفتار کرده و توصیه می‌شود با درنظر گرفتن افق بلندمدت‌تر در سرمایه‌گذاری هال به جای تکنیکال تنها بنیادی بنگرند.

عنایت درباره اینکه آیا شرایط فعلی را برای خرید سهام مناسب می‌داند، پاسخ داد: چنانچه بر مبنای تجزیه و تحلیل صنایع بررسی‌های سرمایه‌گذاری‌ها صورت گیرد و با درنظر گرفتن اثرات مثبت پس از برچیده شدن تحریم‌ها بر سودآوری شرکت‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در بازار سهام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر