رشد مجدد شاخص کل با کمک نمادهای بزرگ

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۶۹

یکی از دلایل کشیده شدن ترمز رشد بورس در روندهای رو به صعود، افزایش فروش دسته جمعی سهامداران حقوقی است که از هر فرصتی جهت خروج از بازار استفاده می‌کنند


نخستین روز هفته را درحالی سپری کردیم که شاخص کل با صعودی 276 واحدی به عدد 63836 واحدی رسید. این درحالی بود که اقبال به سمت بازار از ابتدای صبح نمایان‌تر بود و رفته رفته با اعمال فروش بیشتر برخی سهامداران که رفتارشان دور از انتظار هم نبود در بسیاری از نمادها تا قیمت‌های منفی هم پیش رفتیم و در نهایت اندکی از قله روزانه شاخص کل اصلاح شد. در بررسی کلی روند بازار در روز گذشته، منفی بودن 2/0درصدی شاخص هم وزن در مقابل مثبت بودن 4/0درصدی شاخص کل نشان‌دهنده این موضوع بود که کلیت بازار در نهایت به سمت خنثی شدن و درحالتی بدبینانه به سمت منفی بود. در توضیح شاخص به طور خلاصه باید گفت که این شاخص تمامی شرکت‌ها را در یک سطح در نظر گرفته و وزن ارزش کلی شرکت‌ها را در نظر نمی‌گیرد و در نهایت اثر مثبت یا منفی شدن شرکت‌های بزرگ بر شاخص کل را تقریبا خنثی می‌کند. با ارایه این توضیح شاید بتوان گفت که مثبت بودن شاخص کل در روزی که گذشت بیشتر تحت تاثیر معاملات مثبت در نماد شرکت‌های بزرگ تالار شیشه‌یی نظیر صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برخی بانک‌های بزرگ بوده است. با نگاه موشکافانه‌تر، تکانه اساسی بازار در روز گذشته در همان ساعات ابتدایی بازار رقم خورد و تکلیف این روز تقریبا مشخص شد. درحالی که در اواخر بازار، ‌طرف عرضه بر طرف تقاضا چربش بیشتری داشت و به نظر می‌رسد روز یک‌شنبه این فشار فروش منجر به منفی شدن شاخص کل شود. از دیگر نکات حایز اهمیت در معاملات روز گذشته می‌توان به ارزش معاملات نسبتا چشمگیر 195میلیارد تومانی بورس در مقایسه با روال اخیر اشاره کرد. گرچه این ارزش کاملا تحت تاثیر معاملات بلوکی در نمادهای «تاپیکو»، «وتجارت»، «بترانس»، «فارس» و «وتوصا» قرار داشت، نمی‌توان منکر این قضیه شد که جنب و جوش در تالار شیشه‌یی در روزهای اخیر کاملا به چشم می‌آید.


حقوقی‌ها نفس بازار را می‌گیرند

یکی از دلایل کشیده شدن ترمز رشد بورس در روندهای رو به صعود، افزایش فروش دسته جمعی سهامداران حقوقی است که از هر فرصتی جهت خروج از بازار استفاده می‌کنند. خرید‌های سهامداران کلان که در بازار سرمایه به حقوقی‌ها معروفند عمدتا در قیمت‌های پایین و به اسم حمایت از سهامشان صورت می‌گیرد اما به محض رشد ارزش سهامشان، حامیان گذشته تبدیل به کارشکنان روزهای متوالی سبز خواهند بود و تا جایی که می‌توانند اقدام به فروش می‌کنند.

رفتار سهامداران عمده فعال همیشه مورد توجه و ردگیری سهامداران خرد و در بسیاری موارد از ملاک‌های تصمیم‌گیری آنها در کوتاه‌مدت است. بنابراین بازهم می‌بینیم که اینگونه رفتار آنها گرچه در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد اما برای بازار سهامی با عمقی کم ‌در تغییر روند و ذایقه سهامداران قطعا موثر است.


فرابورس در محاصره اوراق بدهی

معاملات روز گذشته فرابورس تهران، ارزش بالای 305میلیارد تومان را ثبت کرد و در مقام قیاس با روزهای اخیر از سطحی قابل قبول برخوردار بود. بیش از 80درصد از ارزش این معاملات با ارزش تقریبی بیش از 250میلیارد تومان در روز گذشته مربوط به اوراق مشارکت، اوراق اجاره و به طور کلی اوراقی با درآمد ثابت است. این موضوع عطش سهامداران برای سرمایه‌گذاری در محیطی امن و با ثبات را نشان می‌دهد و این نکته را یادآوری می‌کند که مشکل اصلی عدم هجوم سرمایه‌ها به بازار سهام عدم وجود افقی روشن و مشخص و در نهایت ترس از دست دادن سرمایه به دلیل ریسک بالاست.


آمار معاملات

در داد و ستدهای روز گذشته شاخص بورس با رشدی 276واحدی از نیمه کانال 63هزار واحدی عبور کرد. به گزارش سنا در نتیجه داد و ستدهای روز ابتدایی هفته شاخص کل 276واحد بالا رفت و به عدد 63هزار و 836 رسید. در جریان داد و ستدهای روز گذشته سهامداران بیش از یک میلیارد و 175میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش یک هزار و 957میلیارد ریال در 41هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. نمادهای هلدینگ خلیج فارس، کشتیرانی، تاپیکو، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، پتروشیمی مبین و ایران خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. دیروز شاخص شناور آزاد نیز 273واحد رشد کرد همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 69 و 1384 واحد صعود را ثبت کردند. در بازار روز شنبه گروه‌های بانک، خودرو و شیمیایی‌ها برترین گروه‌های صنعتی بودند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت در نمادهای تامین ماسه ریخته‌گری، کشاورزی و دامپروری مگسال، کربن ایران، فرآورده‌های نسوز پارس، نیرو محرکه، عمران توسعه فارس و ریخته‌گری تراکتورسازی ثبت شد.

همچنین نمادهای سایپا آذین، پیاذر، قند پیرانشهر، قند لرستان، سیمان کردستان، جوشکاب یزد و نصیر ماشین بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند. سنگین‌ترین صف‌های خرید هم در نمادهای تامین ماسه ریخته‌گری، کربن ایران، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، تایدواتر خاورمیانه، نوسازی و ساختمان تهران، فرآورده‌های نسوز پارس و زامیاد تشکیل شد. در مقابل نمادهای نورد آلومینیوم، سیمان قائن، بین‌المللی محصولات پارس، سیمان خزر، دامپروری و کشاورزی مگسال، فولاد خراسان و سیمان دورود طولانی‌ترین صف‌های فروش را داشتند. همچنین دیروز بیشترین حجم معاملات در نمادهای بانک تجارت، تاپیکو و سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران ثبت شد. بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای تاپیکو، بانک تجارت و ایران ترانسفو بود. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران طی معاملات شنبه، سی‌ام خردادماه در بازارهای فرابورس ایران 108میلیون و 290هزار ورقه بهادار به ارزش 3هزار و 31میلیارد ریال طی 14هزار و 9دفعه دست به دست شد و شاخص فرابورس با 2.43واحد رشد به رقم 702. 56 واحد رسید. بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز فرابورس ایران را شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با حجمی بیش از 27میلیون ورقه و ارزشی معادل 42میلیارد و 880میلیون ریال به خود اختصاص داد. شرکت‌های مجتمع معادن مس تکنار و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین با رشد 5درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشتند و از طرفی دیگر حق تقدم سهام شرکت توکاریل و سهام شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر