مردی که کام‌کست را غول رسانه‌ای کرد

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۵۶

وقتی شلوارهای بدون کمربند پولیستری در دهه1960 محبوب شدند، رالف جی. رابرتس می‌دانست که وقت کار دیگری است. او کمپانی سازنده کمربندهای مردانه خود را فروخت تا شبکه‌یی کوچک از آنتن‌های تلویزیونی در شهر توپِلوی ایالت میسیسیپی به وجود بیاورد. طی چند دهه بعد، رابرتس این شبکه محقر را تبدیل به کمپانی کام‌کست، بزرگ‌ترین کمپانی تلویزیون کابلی ایالات متحده کرد و با دستیابی به خط مقدم صنعت ارتباطات، ازجمله تامین خدمات اینترنت پرسرعت، آن را تبدیل به چیزی فراتر از تامین‌کننده شبکه‌های تلویزیونی کرد.

کمپانی او همچنین مالک ان‌بی‌سی ‌یونیورسال نیز هست؛ همان کمپانی سرگرمی که هر روزه از طریق شبکه‌های تلویزیونی، پارک‌های موضوعی یونیورسال استودیوز و استودیوی فیلمی که فیلم‌های پرفروشی ازجمله «دنیای ژوراسیک» را تولید می‌کند، در زندگی ده‌ها میلیون نفر تاثیر می‌گذارد. کریگ مافت تحلیلگر می‌گوید: «رالف رابرتس و تنها چند فرد دیگر، حقیقتا مسوول ساخت تجارت تلویزیون کابلی امروزی هستند که ما آن را می‌شناسیم. او یک کمپانی بزرگ و قدرتمند ساخت».

به گفته کام‌کست، آقای رابرتس روز پنج‌شنبه به دلایل طبیعی در سن 95سالگی درگذشت. در دهه‌های1980 و1990، او مسوول به وجود آوردن موجی بود که صنعت تلویزیون کابلی را مستحکم کرد و باعث شد هزاران کمپانی کوچک و بزرگ با هم ادغام شوند و تبدیل به چند تامین‌کننده غول‌پیکر شوند. کمپانی کام‌کست تا حدی قدرتمند است که وقتی امسال قصد داشت با پرداخت 45میلیارد دلار کمپانی تایم وارنر کیبل را خریداری کند و با آن ادغام شود، دولت فدرال امریکا به مبارزه مستقیم با آن پرداخت و در نهایت هم موفق به منحل کردن این معامله شد.

کمپانی کام‌کست که ارزشی 156میلیارد دلاری دارد، به خاطر مذاکرات سخت‌کوشانه و محکم خود با دیگر کمپانی‌ها شناخته می‌شود. اما به گفته مسوولان صنعتی، رابرتس خوش‌برخورد و پاپیون‌زن، این‌طور به یاد آنها نخواهد ماند. لئو هیندری از متخصصان صنعت تلویزیون کابلی می‌گوید: «رالف به خاطر شخصیتش در یادها خواهد ماند. او حقیقتا فردی باشخصیت بود».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر