اقتصادهمسایه

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۵۳

گشایش بازار بورس عربستان‌ به روی سرمایه‌گذاران خارجی

عربستان‌سعودی از دوشنبه بازار سهام خود را روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کرد. این نخستین‌بار است که این کشور به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه می‌دهد که سهام شرکت‌ها را در بازار سهام خرید و فروش کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بازار سهام عربستان یکشنبه با انتشار بیانیه‌یی تایید کرد: سرمایه‌گذاران واجدشرایط می‌توانند سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها را آغاز کنند. گفته شده که میزان خرید سهام برای سرمایه‌گذاران خارجی محدود خواهد بود. همچنین گفته شده که محدودیت‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری هم اعمال خواهد شد. ازجمله اینکه خریداران خارجی نمی‌توانند بیش از ۴۹درصد از مجموع سهام یک شرکت را خریداری کنند. اقتصاد این کشور غنی از نفت این اطمینان را به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد تا فرصت‌هایی را در زمینه سرمایه‌گذاری در این کشور پیدا کنند. کسری بودجه عربستان در سال جاری ۲۰درصد تولید ناخالص داخلی بوده که گفته‌شده این امر ناشی از کاهش درآمد نفت است. ‬


ترکیه در صادرات دوغ رکورد شکست

بر اساس آمار سال ۲۰۱۵درآمد حاصل از صادرات دوغ ترکیه به ۱۲میلیون دلار رسیده است. به گزارش شبکه تی‌ارتی ترکیه، تولید دوغ در 4ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به همین دوره در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. طبق آمار تجارت خارجی در دوره ژانویه تا آوریل سال گذشته ۱۸۹هزار و ۱۲۹تن دوغ تولید شده در حالی که میزان دوغ تولید شده در همین دوره در سال جاری ۱۹۱هزار و ۲۹۹تن بوده است. ترکیه در طول ۵ سال گذشته به ۱۶کشور دوغ صادر کرده است. دوغ ترکیه به کشورهای مختلف نظیر امریکا، ایران، عراق، کویت و سنگاپور صادر شده است.


افزایش عوارض واردات دخانیات در افغانستان

عوارض واردات محصولات دخانی در افغانستان از 20 درصد به 100درصد افزایش پیدا کرد. به گزارش خبرگزاری بخدی، نمایندگان مجلس افغانستان با اکثریت طرح افزایش مالیات بر واردات دخانیات از ۲۰درصد به ۱۰۰درصد را تصویب کردند. نمایندگان مخالف افزایش مالیات تا 50درصد را خواستار بودند. مجلس نمایندگان افغانستان پیش‌تر نیز قانون استفاده از محصولات دخانی را تصویب کرده بودند که بر اساس آن افرادی که در مکان‌های سرپوشیده از دخانیات استفاده کنند، جریمه خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر