آسیا و اروپا تحت تاثیر یونان، امریکا در انتظار

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۵۲

گروه جهان شاخص‌های سهام در توکیو نخستین روز هفته را با اندکی ضرر به پایان بردند. نگرانی برای شکست مذاکرات بین یونان و طلبکارانش و سردرگمی در قبال تصمیم بانک مرکزی امریکا در مورد نرخ بهره از مهم‌ترین دلایل سکون و ضرر اندک بازار سهام توکیو بود.

به گزارش رویترز، مذاکرات یونان با طلبکارانش دیروز به نتیجه‌یی نرسید و این موضوع، احتمال خروج یونان از منطقه یورو یا ورشکستگی این کشور را پیش چشمان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار قرار داد. با اینکه تحلیلگران احتمال خروج یونان را از منطقه یورو نمی‌دهند اما به هر حال با توجه به اینکه هیچ پیشرفتی در مذاکرات یونان مشاهده نمی‌شود پیش‌بینی می‌شود که بازارهای سهام اروپایی در کوتاه‌مدت هنوز زیر فشار جهت فروش باشند.

از طرف دیگر بانک مرکزی امریکا این هفته جلسه خواهد داشت تا در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم بگیرد. این بانک که اواخر سال گذشته اعلام کرده بود نرخ بهره را در ماه ژوئن افزایش خواهد داد، در حال حاضر تصمیم دارد در ماه سپتامبر این سیاست را آغاز کند. این در حالی است که احتمال این هم وجود دارد که بانک این سیاست را تا آغاز سال میلادی جدید به تعویق بیفکند.

در هر حال جلسه بانک مرکزی در این هفته فعالیت بازارها را تا زمان برگزاری تحت تاثیر قرار خواهد داد. بدین‌ترتیب شاخص سهام نیکی یک دهم درصد افت داشت و به واحد 20.387/79 رسید که البته توانست ضرر ساعات اول صبح خود را اندکی جبران کند. شاخص تاپیکس نیز کاهش 8دهم درصدی ساعات صبح روز دوشنبه را جبران کرد و در پایان روز به 1.651/92رسید که تقریبا بدون تغییر نسبت به روز قبل است. همچنین شکست مذاکرات یونان باعث تنزل سهام در بازار‌های اروپایی نیز شد، هر روز که یونان به جدایی از اتحادیه اروپا نزدیک‌تر می‌شود، ریسک سرمایه‌گذاری این بازار افزایش می‌یابد و باعث کاهش شاخص خواهد شد که البته ریسک‌گریزی، واکنش طبیعی در بازار اروپاست. بدین‌ترتیب شاخص FTSE، 8دهم درصد کاهش یافت. شاخص سهام یونان هم شاهد کاهش چشمگیر 62دهم درصدی بود و شاخص داکس‌آلمان نیز 12دهم درصد کاهش یافت. در بازار معاملات ارزی، نرخ یورو نیز به دلیل احتیاط سرمایه‌گذاری قبل از تعیین نرخ بهره امریکا، در برابر دلار کاهش یافت و در حالی که ارزش هر یورو در برابر دلار به ازای هر یورو 1/1118 رسیده بود در پایان روز به ازای هر یورو 1/1230 دلار رسید. ضعف یورو باعث شده که دلار و سبد ارزی تحت تاثیر آن روندی رو به افزایش پیش بگیرد. همچنین ین ژاپن نیز با کاهش 2دهم درصدی در برابر دلار امریکا مواجه شد و هر دلار در توکیو به ازای 123/60 ین معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر