پیمان‌های پولی دو جانبه چین به ۵۰۰ میلیارد دلار رسید

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۵۱

گروه جهان

ارزش پیمان‌های پولی دوجانبه بین چین با دیگر کشورها از مرز ۳۰۰۰میلیارد یوآن (500 میلیارد دلار) عبور کرد که اتفاق جدید و مهمی در عرصه پولی و تجارت بین‌المللی است. به گزارش تسنیم و به نقل از خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که تا پایان ماه مه ‌2015 تعداد پیمان‌های پولی دوجانبه چین با دیگر کشورها به 32پیمان رسیده که ارزش تقریبی آن 3100میلیارد یوآن (حدود 500 میلیارد دلار) است.

تعداد بانک‌هایی که خارج از چین تبادلات یوآنی انجام می‌دهند رو به رشد بوده و تعداد کشورهایی که هاب منطقه‌یی یوآن هستند به 15کشور رسیده است.

درحال حاضر چین دومین اقتصاد بزرگ و بزرگ‌ترین صادرکننده در جهان است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به 10.5درصد رسید که تنها در 5 ماهه اول سال 2015 میزان سرمایه‌گذاری خارجی330میلیارد یوآن بوده است.

شرکت سوئیفت اعلام کرد که یوآن پنجمین ارز پر استفاده در پرداخت‌ها و ششمین ارز پر استقاده در تبادلات بازار فارکس است.

علاوه بر این در سال 2014 تسویه تجارت خارجی با یوآن به 41درصد افزایش یافته و به 6550 میلیارد یوآن رسیده است. چین مدتی است که برنامه استفاده از یوآن را در معاملات خارجی دارد. این کشور با روسیه و نیز چند کشور دیگر توافق کرده که در قراردادهای تجاری خود به جای دلار از یوآن و روبل استفاده کنند. به نظر می‌رسد این توافق‌ها میان کشورهای مختلف افزایش یافته و چین موفق شده است که کشورها را به استفاده از یوآن متقاعد کند.

پیش‌تر یک مقام رسمی مالی هنگ‌کنگ در این ارتباط گفته بود: انتظار می‌رود، تجارت بین‌المللی چین با یوآن در پنج تا هفت سال آینده دو برابر شود؛ چنین روندی برای موسسه‌های مالی و اعتباری که با این پول دادوستد می‌کنند، اعتبار جهانی بیشتری می‌آورد.

چن تاک لام، مدیر اجرایی بخش مالی هنگ‌کنگ افزود: انتظار می‌رود موسسه‌های مالی و اعتباری هنگ‌کنگ برای برآورده کردن نیازهای مشتریان خود یوآن بیشتری را به بازار تزریق کنند.

مبادلات تجاری چین با یوآن بیش از 15تا 20درصد کل مبادلات تجاری این کشور است و انتظار می‌رود این رقم به 40 تا 50 درصد افزایش یابد. چنین روند افزایشی نشان‌دهنده تمایل هرچه بیشتر تجار و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به ارز چینی است.

به اعتقاد «چن تاک لام» سهمیه 270میلیارد یوآنی که به هنگ‌کنگ اختصاص یافته دیگر نیازمند تقاضای بازار نبوده و هنگ‌کنگ امیدوار است چین میزان سهمیه ارزی مربوط به این منطقه را افزایش دهد.

«چن» معتقد است با رشد مبادلات یوآنی، هنگ‌کنگ تهدیدی از سوی مراکز ارزی دیگر همچون لندن و سنگاپور احساس نخواهد کرد.

به گفته «راندال کروسزنر» استاد بخش تجارت دانشگاه شیکاگو، چین به آزادسازی بیشتر ارز خود نیاز دارد تا بتواند آن را با سهولت بیشتر تبدیل و مبادله کند.

چنانچه این روند ادامه داشته باشد، یوآن چین به یک ارز معتبر بین‌المللی تبدیل شده و از سلطه دلار در مبادلات مالی جهانی کاسته خواهد شد. اگر ایران نیز به قافله جهانی پیمان‌های پولی بپیوندد، فشارهای ناشی از تحریم‌های بانکی کاهش قابل ملاحظه‌یی خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر