گروه جهان
پروژه توسعه بندر چابهار، نهتنها دروازه ورود هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است بلکه با کاهش هزینهها و زمان حمل بار برای این کشور یک پروژه برد-برد برای دهلینو محسوب میشود.
روزنامه هندی ایندیناکسپرس در گزارشی نوشت: «برداشته شدن تحریمهای ایران، فرصتی برای دهلینو ایجاد خواهد کرد تا روابط خود با تهران را که همیشه خوب بوده است، مورد بازبینی قرار دهد.»
به تازگی «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی هند برای امضای یادداشت تفاهمی در مورد پروژه توسعه بندر چابهار به ایران سفر کرده است؛ این پروژه از اهمیت فوقالعادهیی برای هند برخوردار است زیرا به این کشور امکان دسترسی به افغانستان را میدهد. مانند روز روشن است که پاکستان امکان دسترسی به افغانستان از طریق سرزمین خود را نخواهد داد، اسلامآباد نمیخواهد که هند هیچ رابطه تجاری با کابل داشته باشد؛ بندر چابهار به هند کمک خواهد کرد تا کالاهای هندی را به چهار شهر بزرگ افغانستان، هرات، قندهار، کابل و مزارشریف برساند؛ همچنین میوههای خشک افغانستان نیز میتواند به سرعت از طریق این بندر به هند ارسال شود. انتظار میرود که «سوبرامانیام جیشانکار» وزیر خارجه هند در ماه جاری برای پیگیری پروژه توسعه چابهار به تهران سفر کند؛ «سوشما واراج» وزیر کشور هند نیز قرار است به زودی برای شرکت در نشست وزرای «نم» به تهران سفر کند. هند تمام تلاش خود را میکند تا روابطش با ایران را تقویت کند زیرا ایران، دروازه هند برای ورود به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی است همچنان که منبع منابع هیدروکربنی نیز هست. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت
ایران بوده است؛ این کشور از امتیاز انحصاری نرخ پول نفت سود برده است با این حال، مقدار نفت وارداتی از ایران به میزان زیادی طی سالها کاهش یافته که دلیل عمده آن تحریمها بوده است. با این حال، هند از طرح ایران برای جلوگیری از استفاده از انرژی هستهیی برای مقاصد دفاعی استقبال نکرد؛ کشورهایی نظیر امریکا به هند توصیه کردهاند تا در افزایش مبادلات تجاری با ایران با پیشفرض پایانیافتن تحریمها عجله نکند اما هند باید از منافع ملی خود حمایت کند. دهلینو نباید فراموش کند که چین نسبت به سرمایهگذاری در بندر چابهار ابراز تمایل کرده است. این بندر میتواند برای ارسال محمولههای دریایی نفت و اوره مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت، هزینههای انتقال و زمان حمل بار از هند به آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه خلیجفارس، یکسوم کاهش مییابد. این یک پروژه برد-برد برای هند است. «آروینگ گوبتا» مدیر موسسه دفاعی هند سال گذشته در بازدید از بندر چابهار خواستار تسریع دولت هند در سرمایهگذاری در این بندر شده بود و اظهار کرد: «اگر تدبیری نیندیشیم دیگر کشورها برای سرمایهگذاری جای ما را در این بندر خواهند گرفت.» دولت هند مهرماه سال گذشته
در لایحهیی مجوز سرمایهگذاری 85میلیون دلاری برای خرید تجهیزات لازم و احداث و راهاندازی پایانه کانتینری و لنگرگاه چندمنظوره و سرمایهگذاری سالانه مبلغ 22.95میلیون دلار برای عملیاتی کردن این بندر را صادر کرد. به گفته مقامات هندی با استفاده از کریدور شمال و جنوب هزینه جابهجایی کالاهای هندی در مقایسه با دیگر مسیرها حدود 30درصد کاهش مییابد.