قطار یونان در ایستگاه خروج از یورو

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۴۸

کارشناسان معتقدند ارزش یورو فعلا به‌علت قطعی ‌نبودن اوضاع اقتصادی این کشور سقوط شدید نخواهد کرد. اما تصمیم احتمالی یونان به خروج از منطقه اقتصادی یورو در پایان ماه تبعات عمیقی در بازارهای مالی در منطقه یورو خواهد داشت

گروه جهان

آخرین جلسه مذاکرات چهار ماهه یونان با طلبکارانش به نتیجه نرسید و روند مذاکرات برای بحران اقتصادی یونان به بن‌بست رسید و خطر خروج این کشور از منطقه یورو را افزایش داد.

به گزارش بلومبرگ، واپسین جلسه مذاکرات تنها یک ساعت به طول انجامید و دست آخر با مخالفت هیات مذاکره‌کننده یونانی با پیشنهادهای بدهکارانش و ترک جلسه مذاکرات در بروکسل به پایان رسید.

تنها پیشنهادهای صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و اتحادیه اروپا نبود که نتوانست یونان را با پیشنهادهای جدید خود همراه کند، بلکه یونان نیز نتوانست در مقابل نظر طلبکاران خود را برای پرداخت 2/7میلیارد یورو از بدهی‌های خود که تنها یک بخش از بدهی‌های کشورش است را جذب کند. پیش‌بینی می‌شود درصورتی که تا پایان ماه یونان و بدهکاران آن که شامل برخی کشورهای اروپایی و صندوق بین‌المللی پول می‌شوند به توافقی در زمینه نحوه پرداخت بدهی‌های این کشور نرسند، راه برای بحرانی‌تر شدن شرایط برای یونان و اتحادیه اروپا هموارتر خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، اقتصاد یونان در نتیجه بحران اقتصادی جهان در سال2008 به‌شدت آسیب دید. این کشور از ماه مه2010میلادی و پس از ورشکستگی در بازارهای اوراق قرضه و مالی جهان، 240میلیارد یورو از نهادهای مالی بین‌المللی شامل اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا وام دریافت کرده است. اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در سال2012 میلادی توافق کردند که مبلغ 130میلیارد یورو به آتن طی مدت سه سال درصورتی که یونان تمام خواسته‌های آنان را اجرا کند، پرداخت کنند. اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول پرداخت آخرین مرحله وام 130میلیارد یورویی و کمک‌های بعدی خود را منوط به کاهش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان، واگذاری تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، افزایش مالیات‌ها، اصلاحات اساسی در سیستم بیمه‌های تامین‌اجتماعی کرده‌اند. مجموع بدهی یونان در حال حاضر 350میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که 270میلیارد دلار آن متعلق به این سه وام‌دهنده بین‌المللی است.

در شرایط کنونی یونان برای پرداخت 1.6میلیارد دلار از بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول تحت‌فشار است و در صورت عدم پرداخت این پول یا عدم توافق بین این کشور و طلبکاران، شرایط جدیدی برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا و دور شدن این کشور از منابع مالی کمکی ایجاد خواهد شد.


تناقض پیشنهادها با خط سیاسی حزب

معاون نخست‌وزیر یونان و هیات همراه درباره علت شکست مذاکرات اعلام کردند که طرف مقابل خواستار کاهش حقوق کارکنان و بازنشستگان شده که این موضوع برای دولت چپ‌گرای یونان امکان‌پذیر نیست. «یوآنیس دراگاساکیس» معاون نخست‌وزیر یونان و سرپرست مذاکره‌کنندگان در بروکسل در این باره گفت: «تاکنون چنین مساله‌یی در طرح‌های قبلی پیشنهادی وام‌دهندگان وجود نداشته و به‌نظر می‌رسد آنان به‌طور مستمر طرح‌های خود را تغییر و شرایط جدیدی به آن اضافه می‌کنند. دولت یونان طرح جامعی در مقابل پیشنهادهای ارایه شده از طرف اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول را ارایه کرد ولی نمایندگان وام‌دهندگان در جلسه امروز، گویا وکالتی برای مذاکره نداشتند.»درهمین حال «ژان کلود یونگر» رییس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات با هشدار به آتن گفت: «یونان فقط تا روز پنج‌شنبه وقت دارد که به خواسته‌های وام‌دهندگان جواب دهد.»

بن‌بست مذاکرات برای یونان و احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا در رسانه‌های انگلیسی و آلمانی بازتاب بیشتری داشته است. باتوجه به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات به‌نظر می‌رسد نخستین واکنش به این اختلافات می‌تواند خروج یونان از اتحادیه اروپا باشد که عوارض خاص خودش را دارد.


خسارت میلیارد دلاری خروج

از اتحادیه اروپا

در همین زمینه روزنامه رییل نیوز در گزارشی به نقل از «یانیس واروفاکیس» وزیر دارایی یونان اعلام کرد که خروج این کشور از منطقه یورو هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت وارد می‌کند. واروفاکیس در این باره گفت: «خروج یونان از منطقه یورو باعث زیان اقتصاد جهان می‌شود و آسیب سیاسی چشمگیری وارد خواهد کرد چراکه سرمایه‌داران، سهامداران و شهروندان، دیگر به منطقه یورو به‌عنوان یک منطقه متحد جدایی‌ناپذیر نخواهند نگریست.» از این رو وزیر دارایی یونان خواستار آن شد تا سازمان بین‌المللی «ESM» به یونان وام 30ساله اعطا کند. این سازمان وظیفه حفاظت از ثبات مالی در اروپا از طریق اعطای کمک‌های مالی را به منطقه یورو برعهده دارد. خرید اوراق قرضه تحت حمایت بانک مرکزی اروپا از دیگر خواسته‌های وزیر دارایی یونان برای بیرون آمدن از بحران اقتصادی بود. موسسه مالی بین‌المللی «آی‌ای‌اف» نیز چندی پیش در گزارش خود پیش‌بینی کرده بود ورشکستگی یونان و خروجش از منطقه یورو بیش از یک تریلیون یورو برای سرمایه‌داران خصوصی و دارندگان اوراق قرضه هزینه خواهد داشت. براساس این گزارش ورشکستگی یونان بیش از 37میلیارد یورو به سرمایه‌گذاران خصوصی این کشور زیان وارد خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا نیز بیش از 177میلیارد یورو متضرر خواهد شد.


ترکش‌های بن‌بست مذاکراتی

باوجود آنکه یونان هنوز از منطقه یورو خارج نشده اما همین شکست مذاکرات توانست ارزش یورو را در بازار‌های اروپا اندکی کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان معتقدند ارزش یورو فعلا به‌علت قطعی ‌نبودن اوضاع اقتصادی این کشور سقوط شدید نخواهد کرد. اما تصمیم احتمالی یونان به خروج از منطقه اقتصادی یورو در پایان ماه تبعات عمیقی در بازارهای مالی در منطقه یورو خواهد داشت. اکنون ناظران بازار منتظر تصمیمات نشست وزرای اقتصاد منطقه یورو در روز پنج‌شنبه درباره یونان هستند و درصورت انتشار اخبار منفی از این نشست، ارزش یورو به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در همین زمینه «اولیویه بلانشار» اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در صفحه رسمی این سازمان بین‌المللی در یکی از شبکه‌های اجتماعی گفت که خروج از این بحران راحت نیست و هر دو طرف باید تصمیمات دشوار بگیرند و تعهدات سختی را متقبل شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر