مشارکت در مسکن‌اجتماعی تنها با درخواست وزارت تعاون

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۳۰

گروه مسکن و شهرسازی زهره علامی

اعلام آمادگی برای ساخت مسکن‌اجتماعی، افزایش همکاری انبوه‌سازان برای احیای بافت فرسوده و ‌اتمام پروژه مسکن مهر تا سال آینده از مهم‌ترین مواردی است که رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در نشست خبری خود به آنها اشاره کرد. حسن محتشم از دولت درخواست کرد که حمایت خود را از انبوه‌سازان افزایش دهد و از ظرفیت انجمن برای مشارکت در طرح‌های دولتی استفاده کند.

محتشم همچنین خواستار افزایش قیمت وام مسکن مهر برای جبران هزینه‌های بلندمرتبه‌سازی شد و گفت: باتوجه به اینکه هزینه ساخت مسکن‌مهرافزایش یافته است، انبوه‌سازان از دولت درخواست دارند که نرخ ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در مسکن مهر را افزایش دهد.

وی افزود: قیمت تمام شده بلندمرتبه‌سازی قابل مقایسه با ساختمان‌های 4 یا 5 طبقه نیست ضمن اینکه قراردادهای مسکن‌مهر برای کل کشور نیز یکسان است در صورتی که هزینه تمام شده پروژه‌ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین برای پایبندی سازندگان به تعهدات خود باید نرخ ساخت برخی پروژه‌ها افزایش یابد. محتشم ادامه داد: نرخ تورم بر قیمت اغلب اقلام کالاهای ساختمانی موثراست ضمن اینکه 30درصد از قیمت تمام شده ملک نیز مربوط به دستمزد است که در این سال‌ها افزایش یافته است که درصورت افزایش مبلغ وام مسکن‌مهر پروژه‌ها باسرعت بیشتری به متقاضیان تحویل داده می‌شوند. وی درباره قیمت ساخت مسکن‌مهر گفت: در حال حاضر برخی پروژه‌ها با نرخ ۴۲۰هزار تومان در هر مترمربع در حال ساخت است که برای پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی این رقم باید افزایش یابد.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به روند مثبت ساخت ۱۰هزار واحد در فازهای ۹ و ۵ شهر جدید پردیس اظهارکرد: ساخت این واحدها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما درکل باتوجه به اینکه مسکن‌مهر از ابتدا به دلیل عدم توجه به حوزه جغرافیایی و ارتفاع ساختمان‌ها با نرخ واحدی ساخته شد هم‌اکنون اغلب سازندگان با مشکل در اجرای پروژه‌ها مواجه هستند. محتشم افزود: مسکن‌مهر قبل از انجام کارهای مطالعاتی به اجرا رسید، به همین دلیل نبود خدمات زیربنایی مناسب باعث شده است که برخی از این پروژه‌ها متقاضی نداشته باشد و برخی دیگر قابل بهره‌برداری نباشد.

ساخت 90 درصدی واحدهای مسکن‌مهر در سال جاری

وی یکپارچه کردن اقشار محروم را در مکانی مشخص، از دیگر مشکلات این پروژه دانست و گفت: از نظر فرهنگی در هیچ کشوری مرسوم نیست که تمامی محرومان را در یک منطقه جمع‌آوری کنند، زیرا برای حل مشکلات فرهنگی، نیاز به پراکندگی اقشار مختلف است. این فعال بازار مسکن افزود: براساس برنامه 90درصد از واحدهای مسکن‌مهر تا سال 94 به متقاضیان تحویل داده می‌شود و مابقی نیز تا اوایل سال آینده ساخته می‌شود.

به گفته محتشم دولت یازدهم، برای اجرای سیاست ضد تورمی از طرح مسکن‌مهراستقبال نکرد و تنها تکمیل واحدهای نیمه تمام و کلنگ‌زده را دردستور کار قرارداد.


تامین وام 80 میلیونی

و 15درصد از قیمت خانه

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران همچنین با اشاره به تبعات افزایش مبلغ وام مسکن گفت: این مبلغ تنها 15درصد و در شهرستان‌ها 30 تا 35 درصد از قیمت خرید مسکن را تامین می‌کند.

به گفته محتشم این اقدام موجب تحریک بازار تقاضا شده و موجب می‌شود که خانه‌های انباشته شده در کشور عرضه شوند.

رییس انجمن انبوه‌سازان اظهارکرد: دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات بانکی حمایت خود را ازمتقاضیان و انبوه‌سازان مسکن افزایش دهد.


ساخت 105 خانه برای 100 خانوار تا 1405

محتشم اظهارکرد: براساس طرح جامع مسکن در افق ۱۴۰۵ باید به ازای هر ۱۰۰خانوار، ۱۰۵ خانه داشته باشیم که 5 درصد از این رقم برای کنترل بازار است. به گفته وی اگر رقم وعده داده شده اجرایی شود می‌توان اعلام کرد که مسکن از لیست کالاهای سرمایه‌یی خارج شده است.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: یکی از مشکلات افزایش قیمت مسکن عدم تعادل عرضه و تقاضاست، تقاضا بیش از عرضه است و این عدم تعادل موجب افزایش قیمت بیش از تورم شده است.

آمادگی انبوه‌سازان

برای مشارکت در مسکن اجتماعی

محتشم در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» درباره مشارکت تعاونی‌ها در ساخت‌وساز مسکن‌اجتماعی و برنامه انبوه‌سازان برای همکاری در ساخت‌وساز گفت: ساخت مسکن‌اجتماعی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی شده است و متولی ساخت مسکن در داخل شهرها بنیاد مسکن و در خارج شهر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: تعاونی‌ها در ساخت مسکن‌مهر موفقیت چندانی نداشتند و اگر براساس عملکرد گذشته دوباره از مشارکت تعاونی‌ها در ساخت مسکن‌اجتماعی استفاده شود با توجه به عدم آشنایی آنها با فرآیند ساخت‌وساز، موفقیت این طرح با اما و اگرهایی همراه می‌شود.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: طرح مسکن‌اجتماعی یک برنامه 6ساله است که یک‌سال آن دربرنامه پنجم توسعه و 5سال دیگر مربوط به برنامه ششم توسعه است و برهمین اساس قراراست که حدود 700 تا 750هزار واحد در سال ساخته شود. محتشم از آمادگی انبوه‌سازان برای مشارکت در فرآیند ساخت مسکن‌اجتماعی خبرداد و گفت: این ظرفیت درمیان انبوه‌سازان وجود دارد که برای اجرای طرح مسکن حمایتی وارد عمل شوند و با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی همکاری کنند.

به گفته وی فعالیت اصلی انجمن انبوه‌سازان ساخت‌وساز است و این انجمن از ساخت مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر استقبال می‌کند اما مشارکت انبوه‌سازان منوط به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.


عدم استقبال از حساب امانی پیش‌فروش

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در پاسخ به سوال دیگر «تعادل» درباره موضع انجمن انبوه‌سازان نسبت به گشایش حساب پیش‌فروش امانی مسکن نیز گفت: طرح حساب امانی پیش‌فروش هنوز به خوبی معرفی و اجرا نشده است و نیاز به اعلام جزییات بیشتر دراین زمینه وجود دارد اما درصورت اجرای این طرح، انجمن انبوه‌سازان درحوزه ساخت‌وساز مسکن آمادگی همکاری با تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را دارد. محتشم همچنین درباره مخالفت اعضای انجمن با گشایش حساب پیش‌فروش امانی و سود کلان بانک‌ها از این حساب اظهارکرد: محورفعالیت انبوه‌سازان گردش سرمایه است و آنها تمایل دارند که سرمایه خود را به‌طور کامل مورد استفاده قراردهند بنابراین انبوه‌سازان تمایلی به استفاده از سپرده‌گذاری بانک‌ها و بلوکه شدن منابع ساخت‌وساز ندارند. وی افزود: انبوه‌سازان انتظار دارند که منابع مالی دراختیارشان قرار گیرد و بهره متعارف خود را دریافت و ازاین منابع درچرخه تولید استفاده کنند و چندان موافق گشایش حساب امانی پیش‌فروش نیستند زیرا این حساب تنها به سود بانک‌های عامل است و بهره چندانی نیز نصیب متقاضیان مسکن نمی‌شود.


احیای بافت فرسوده با همکاری انبوه‌سازان

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران امضای توافقنامه میان انبوه‌سازان و سازمان عمران و بهسازی شهری ایران را تحولی مثبت دانست وگفت: این تفاهمنامه در راستای تکمیل توافقنامه‌یی است که سال گذشته میان انجمن با شرکت بهسازی شهری امضا شده است و نواقص طرح قبلی برطرف شده است. محتشم افزود: همکاری انبوه‌سازان برای نوسازی بافت فرسوده به صورت پایلوت در استان مرکزی، خراسان رضوی و... درحال انجام است اما فراگیر نیست و نیاز به همکاری و تعامل بیشتر با انبوه‌سازان است زیرا انجمن انبوه‌سازان بارها آمادگی خود را برای نوسازی بافت‌های فرسوده اعلام کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر