شخصیت‌های بین‌المللی و تاثیرگذار تعاون در ایران

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۲۲


با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر بخش تعاون، چند سال گذشته این بخش بی‌مهری‌های زیادی به خود دید و آن را تحمل کرد. این صبر و تحمل حالا به ثمر نشسته است. نگاه به تعاون و تعاونی‌ها در حال دگرگونی است .با فرهنگ‌سازی بیشتر و فعالیت بیشتر بخش تعاون سهم مردم در اقتصاد کشور افزایش خواهد یافت.

ایران در مهر امسال با «همایش بین‌المللی مزیت و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی» میزبان بسیاری از کشورهای جهان خواهد بود. این همایش با هدف برجسته کردن مزیت‌ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در کارآفرینی، اشتغال، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و کاهش فقر، مشارکت زنان و جوانان برگزار خواهد شد.

در کنار این اهداف به نظر می‌رسد، حضور کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیایی در ایران تعامل بین تعاونی‌های ایران و کشورهای دیگر را سبب خواهد شد. جالب‌تر آنکه معاونت تعاون وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی در کنار این همایش نمایشگاهی از صنایع دستی نیز برپا خواهد کرد. با دکترحمدالله رستمی مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی به عنوان دبیر کمیته اجرایی همایش در طبقه هشتم وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی، با چشم‌انداز تهران هم‌کلام شدیم تا از جزییات این همایش بیشتر بدانیم. این گپ‌وگفت دوستانه را از نظر شما می‌گذرانیم.

این همایش علمی است، کمیته علمی آن چه کسی است و فراخوانی هم داده‌اید یا خیر؟

کمیته علمی همایش متشکل از شخصیت‌های تراز اول علمی و اجرایی کشور هستند که مدیریت این موضوع و دبیر علمی همایش دکترحسین راغفر (عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا) است. دکتر نورزی‌نایینی (عضو هیات عامل و معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی)، دکتر مردوخی (مشاور وزیر و عضو شورای راهبردی)، دکتر اطهاری (هیات علمی دانشگاه علامه)، دکتر علی‌زاده (هیات علمی دانشگاه علامه)، دکتر فیروز‌آبادی (هیات علمی دانشگاه تهران) این همایش علمی هستند. این همایش را از طریق سایت معرفی کرده و در دانشگاه‌ها و سازمان‌های وابسته علمی فراخوان مقاله داده‌ایم. این اطلاع‌رسانی در سطح بین‌الملل هم صورت گرفته و حدود 50نفر شخصیت‌های بین‌المللی و تاثیرگذار تعاون از کشورهایی مانند ژاپن، هند، انگلیس، هلند، کانادا، مالزی، اندونزی، کره‌جنوبی و برخی کشورهای امریکای‌لاتین و آفریقایی در این همایش حضور خواهند داشت.

همایش بین‌المللی مزیت و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی حامی علمی هم دارد؟

اتحادیه بین‌المللی تعاون و دفتر منطقه‌یی این اتحادیه در برگزاری همایش مشارکت و حمایت خواهند داشت. مراکز علمی کشور مانند دانشگاه تهران، علامه، آزاد، الزهرا و تربیت مدرس حامیان علمی همایش هستند. پیش‌بینی شده که در حاشیه همایش جلسات سخنرانی‌هایی در مراکز علمی کشور برگزار شود.

و از لحاظ مالی از کجا حمایت می‌شود؟

این همایش با حمایت تعاونگران، موسسات وابسته به وزارت‌ تعاون، کارورفاه اجتماعی مانند بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و سایر موسسات تعاونی برگزار می‌شود. اسپانسرهای بین‌المللی همایش نیز سازمان بین‌المللی کار، اتحادیه بین‌المللی تعاون، کالج تعاون مالزی و دانشگاه میسور هند است.

این همایش باعث به وجود آمدن بازارهای جدید بین‌المللی برای تعاونی‌ها خواهد شد؟

در حاشیه همایش ما نمایشگاه عرضه محصولات هنری را هم داریم و صنایع‌دستی که برای شرکت‌کنندگان بین‌المللی جذابیت دارد را به نمایش می‌گذاریم. این نمایشگاه هم معرفی صنایع‌دستی است و هم حمایت و معرفی مشاغل خانگی. اما هدف ما از برگزاری همایش بازاریابی یا بازارسازی برای تعاونی‌ها نیست ولی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های موفق بین‌المللی حضور دارند، طبیعتا زمینه‌یی می‌شود که آنها با بخش تعاون ایران آشنایی بیشتری پیدا کند. بنابراین غیرمستقیم فرصت بازاریابی را برای تعاون به وجود می‌آورد. ضمن آنکه تعاونگران ایرانی هم با دستاورد و موفقیت‌های کشورهای دیگر آشنا می‌شوند.

این همایش تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ تعاون خواهد داشت.

مسوولان مملکتی در این فرصت با چشم‌انداز و اهداف تعاون در جهان آشنا می‌شوند. این گفتمان‌سازی که شکل می‌گیرد، ذهنیت‌ها را نسبت به اصول، ظرفیت و مزیت‌های تعاون آگاه می‌کند. الگوهای تعاون در سایر کشورها نیز

آشنا می‌شویم.

برگزاری همایش بین‌المللی مزیت و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی چقدر به ارتقا تعاونی‌های ایرانی کمک کند؟

برگزاری این همایش، یک اتفاق علمی و پژوهشی است و فرصتی برای ایده‌پردازی و چالش‌های نظری تعاونگران می‌شود. افراد فعال در حوزه تعاون مانند دانشجویان، اساتید، مدیران بخش تعاون و... از طریق تهیه مقالات درگیر حوزه تعاون و اندیشه‌ورزی تعاون شوند و اینکه مطالعاتی داشته باشند و از این فرصت برگزاری همایش در معرض تجارب و دیدگاه‌های مختلف قرار می‌گیرند. پنل‌هایی که پیش‌بینی شده و سخنرانی‌های حاشیه‌یی این همایش به صورت غیرمستقیم به ارتقا سطح دانش، مدیریت تعاونی‌ها، مهارت و طرح دیدگاه و یافته‌های جدید منجر می‌شود. همین که تصمیم‌گیران کشور با تجارب کشورهای دیگر (مانند برای بیرون‌رفت از تنگناهای اقتصادی از تعاون استفاده کردند و تعاون بستری جلب مشارکت مردم را ایجاد کرده و فرصت هم‌افزایی مالی، انسانی و اجتماعی گروه‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند و مدیریت نیازهای مشترک و تحقق اهداف مشترک استفاده می‌شود) آشنا می‌شوند. مجموع این تجارب موجب می‌شود که مسوولان در طراحی برنامه‌ها، تدوین راهبردها و سیاست‌ها با نگاه و نگرش بلندتر و وسیع‌تری به مسایل تعاون نگاه کنند.

کیفیت این برنامه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

طبیعتا برنامه‌ها از سطح کیفیت بالا و علمی برخوردار خواهد شد.

چه تعاونی‌ها یا اتحادیه‌هایی در این همایش حضور خواهند داشت؟

به معنی عام همه تعاونگران فرصت دارند از طریق ارسال مقاله در این همایش حضور پیدا کنند. ضمن اینکه مسلما اتحادیه‌های بزرگ، اتاق‌های تعاون برای این همایش دعوت خواهند شد. ضمن آنکه می‌توانند از طریق حمایت مالی از همایش زمینه حضور و مشارکت موثرتر اعضا و مدیران خود را فراهم کنند. تعاونی‌ها از طریق شرکت در نمایشگاه‌های جنبی هم می‌توانند در همایش شرکت کنند. حضور در برنامه‌های جنبی (مانند سخنرانی و پنل‌های تخصصی) هم سخت نیست. سعی کردیم زمینه حضور برای همه متناسب با تخصص آنها فراهم آید.

این فرصتی است برای اندیشه‌ورزی برای بخش تعاون. تعاونگران، اندیشمندان اقتصادی در حوزه‌های اجتماعی و مدیریتی، دانشجویان، اساتید و... می‌توانند از این فرصت که زمینه گفتمان‌سازی بین‌المللی را ایجاد خواهد کرد و انتقال تجارب تعاونی‌های ایران و سایر کشورها با الگویی از توسعه یافتگی خواهند داشت را قدر بدانند. تعاونگران با حضور در این همایش از طریق ارسال مقاله و سخنرانی‌ها می‌توانند از مهارت‌های نظری و تئوریک خودشان استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر