نظام انبارداری، کلید توسعه بورس کالا

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۱۸


شاهین شایان‌آرانی، کارشناس ارشد مسایل اقتصادی گفت: آغاز معاملات قبض انبار در بورس کالای ایران علاوه بر اینکه ثمرات زیادی برای اقتصاد دارد، نشان می‌دهد که این بورس در مسیری درست قرار گرفته است.

شایان‌آرانی با بیان اینکه توجه و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی یا همان قبض انبار از سوی بورس کالا جای تحسین دارد، گفت: اینگونه معاملات در بورس‌های کالایی دنیا جای ثابتی دارد و اتفاقا نیاز امروز اقتصاد ماست. از این رو معتقدم آغاز نظام انبارداری و معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، جهش بزرگ این بازار در اقتصاد ملی را در پی دارد.

وی در ادامه داد: آغاز معاملات قبض انبار یا همان گواهی سپرده کالایی در بورس کالا شاید در دنیا و بورس‌های کالایی معتبر دنیا رویدادی با سابقه باشد اما در کشور ما معاملاتی جدید همانند اوراق سلف موازی استاندارد به شمار می‌رود که این قرارداد نیز سال گذشته باز هم در بورس کالا رونمایی شد؛ به این ترتیب اینکه عنوان می‌شود «بورس کالا نبض نوآوری در بازار سرمایه را در اختیار گرفته است» به حق بوده است.

او توضیح داد: شروع معاملات قبض انبار روی محصولات کشاورزی با توجه به مبادلات سنتی و غیرشفاف این بخش مناسب بوده و اتفاقا از ملزومات این بازار است. در این بین می‌توان پس از ارایه آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی برای فعالان بخش کشاورزی سایر کالاهای صنعتی، معدنی و پتروشیمی را در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار داد.

شایان‌آرانی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری سنا با اشاره به اینکه بورس‌های کالایی معتبر دنیا هم به سمت نظام انبارداری و معاملات قبض انبار رفته‌اند، گفت: آغاز این معاملات در بورس کالا علاوه بر اینکه ثمرات زیادی برای اقتصاد دارد، نشان می‌دهد که این بورس در مسیری درست قرار گرفته و تنها بر معاملات فیزیکی و نقدی تکیه نکرده است بلکه به دنبال طراحی ابزارهای نوین مالی و رشد حجم معاملات در بازار‌های مشتقه است که امیدوارم دولت نیز از اینگونه اقدامات حمایت کند. وی در ادامه به مزایای صدور قبض انبار اشاره کرد و گفت: در نظام انبارداری و صدور قبض انبار، کشاورزان قبل از انجام معاملات، محصولات خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می‌سپارند و از آنجا که برای محصولات انبار شده استانداردی در نظر گرفته‌ می‌شود در نتیجه از ورود محصولات بی‌کیفیت در بورس و بازار جلوگیری خواهد شد.

شایان‌آرانی افزود: همچنین استقرار نظام انبارداری و صدور قبض انبار تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های معاملاتی خواهد داشت. براساس این گزارش بررسی سیستم مدیریت ریسک بورس‌های کالایی معتبر جهانی و حتی بورس‌های کالایی کشورهای درحال توسعه نشان می‌دهد، استفاده از قبض انبار در این بورس‌ها به عنوان وثیقه بخش تفکیک‌ناپذیر سیستم مدیریت ریسک اتاق پایاپای بورس است. همچنین در بورس‌هایی که تحویل فیزیکی کالا دارند از قبض انبار به عنوان ابزاری برای تسهیل فرآیند تحویل فیزیکی کالا استفاده می‌شود. گفتنی است به تازگی معاملات قبض انبار جو دامی از طریق بورس کالای ایران راه‌اندازی شده است به‌طوری که هفته گذشته بیش از 20تن جو از طریق گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر