بازگشت بورس تهران به مدار اصلاح

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۱۶

بازگشت به مدار اصلاح. شاید این جمله بسیار کوتاه نشان‌دهنده تمام اتفاقی باشد که در روز گذشته در تالار شیشه‌یی رخ داد. معمولا جریان اصلاح پس از یک جریان رشد صورت می‌پذیرد و نسبت منطقی‌ای با میزان رشد دارد. در روز گذشته نیز شاهد اصلاح 211واحدی شاخص کل بودیم. این در حالی است که رشد شاخص کل در مدتی که مسیر صعودی را طی می‌کرد و طی 3روز کاری، ‌336واحد بود و با تجربه چنین اصلاحی این نماگر وضعیت بازار به عدد 62442واحد رسید و زنگ خطر رسیدن به سطوح حمایتی را به صدا در آورد. اکثر نمادهای صعودی و سبز رنگ چند روز گذشته تالار شیشه‌یی از جمله نمادهای گروه‌های بانکی، خودرویی، پالایشگاهی و تا حدودی انبوه‌سازی و پتروشیمی‌؛ ‌با افت قیمت قابل ملاحظه‌یی همراه بودند و هرچند حجم معاملات بسیار کم باعث نشد قیمت‌ها افت بیشتری را تجربه کنند اما یکی دیگر از عوامل بروز چنین اتفاقی، ‌عدم توجیه فروش در قیمت‌های پایین‌تر توسط سهامداران است.


گره بی‌اثر «فنوال»

دیروز و در پی معامله نشدن در سطح حجم مبنا برای بیش از 6روز کاری سهام نورد آلومینیوم آن هم در وضعیت صف فروش؛ بالاخره این سهم مشمول قانون رفع گره معاملاتی شد و افتی تقریبا 14 درصدی را در قیمت پایانی تجربه کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که با وجود چنین ریزشی نه تنها صف فروش این سهم ذره‌یی کاهش پیدا نکرد که لحظه به لحظه بر آن افزوده می‌شد و تنها 30هزار سهم از صف فروش 40میلیونی این سهم مورد دادوستد قرار گرفت. با نگاهی به گذشته و پس از شنیده شدن زمزمه‌هایی برای افزایش سرمایه سنگین این سهم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و از تاریخ 22دی‌ماه سال گذشته تا زمان اعمال افزایش سرمایه، رشدی 140درصدی را تجربه کرد و پس از اعمال افزایش سرمایه نیز تا سقف قیمتی خود، رشدی 210 درصدی را پشت سر گذاشت. در مجموع با توجه به اعمال افزایش سرمایه و رشد قیمت، این سهم برای سهامداران خود بازدهی 550درصدی داشته است و اگرچه سهم‌های اضافه شده بابت افزایش سرمایه از تاریخ 12خردادماه قابل دادوستد بودند اما تبدیل هر یک سهم به 13سهم در این نماد دلیلی برای تشکیل چنین صف فروشی در این نماد است و سهامداران قدیمی حتی با وجود ریزش زیاد نیز تا مدت‌ها در سود خواهند بود.


حمایت تمام قد حقوقی‌ها از «مبین»

در پایان ساعات معاملاتی روز گذشته، نماد شرکت پتروشیمی مبین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. از ابتدای روند خریدوفروش در روز گذشته حمایت سنگین حقوقی در این نماد به چشم می‌آمد. این سهم پس از عرضه اولیه و در زمان مجمع رشدی 10درصدی را تجربه کرد، افزایش قیمتی که تنها به کمک سهامدار حقوقی و تزریق پول توسط این سهامدار عمده صورت پذیرفت. روز گذشته نیز این سهم در زمره بهترین سهم‌ها از لحاظ نسبت خرید حقوقی به کل معاملات بود که نشان‌دهنده ادامه روند همیشگی آن هم درست در آخرین روز قبل از مجمع عمومی سالانه بود.


حرکت دسته جمعی بازار

یکی از مشکلات اساسی بازارهایی باعمق کم و جریان نقدینگی ضعیف، ‌هماهنگی در بالا و پایین شدن قیمت‌ها طی معاملات روزانه است.

وقتی گروه بانکی و خودرویی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، این رشد قیمت به گروه‌های دیگر بازار نیز سرایت می‌کند و بقیه گروه‌ها را هم با خود همراه می‌کند. حتی اگر نگاهی اجمالی به نمودار قیمتی سهم‌های هر صنعت بیندازیم همگرایی جالب توجهی را در روند حرکتی قیمت سهم‌ها مشاهده می‌کنیم. این اتفاق در بازارهای پیشرفته به ندرت دیده می‌شود و نه تنها صنایع اصلی بازار روندی وابسته ندارند که هر نماد در هر صنعت خاص با توجه به شرایط خاص خود مورد معامله قرار می‌گیرد و تقریبا منحصر به‌فرد عمل می‌کند.


آمار معاملات

در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران 3صنعت خودرو، تامین آب، برق، گاز و بانک‌ها در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

به گزارش سنا، در نتیجه دادوستدهای روز گذشته سهامداران بیش از 352میلیون سهم و حق تقدم را در بازار دست به دست کردند که ارزش این معاملات بیش از 723میلیارد ریال بود که در 23هزار نوبت معاملاتی انجام شد. از این حجم معاملات روز دوشنبه، بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به نمادهای سایپا و پتروشیمی مبین بود. همچنین دیروز نمادهای ارتباطات سیار، بانک ملت، بانک صادرات، مخابرات، پتروشیمی فناوران و فولاد مبارکه با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت 211 واحدی این متغیر را ثبت کردند. در نتیجه این نزول، شاخص در عدد 62هزار و 442 واحد قرار گرفت. پتروشیمی مبین تنها نمادی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کرد. شاخص آزاد شناور نیز دیروز 309 واحد نزولی شد.

همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 172 و 311 واحد افت کردند. صدرنشینی معاملات دوشنبه هم با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای فرآورده‌های نسوز پارس، پشم شیشه ایران، کاغذ‌سازی کاوه، سخت اژند، ریخته‌گری ایران و موتورسازان تراکتورسازی و البرز دارو بود. در مقابل نمادهای نورد آلومینیوم، قند نقش جهان، گرانیت بهسرام، محصولات پارس، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و مواد اولیه و الیاف مصنوعی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. سهامداران در این روز سنگین‌ترین صف‌های خرید را برای نمادهای بانک کارآفرین، فرآورده‌های نسوز پارس، تامین ماسه ریخته گری، تهران شیمی، گلوکوزان و صنایع ریخته‌گری ایران تشکیل دادند.

این در حالی بود که طولانی‌ترین صف‌های فروش در نمادهای نورد آلومینیوم، نفت پارس، پتروشیمی فناوران، سیمان خزر، حق تقدم هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سایپا آذین و سیمان دورود تشکیل شد.

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 42میلیون ورقه بهادار به ارزش 359میلیارد ریال خریدوفروش شد. به گزارش فرابورس، در پایان معاملات دیروز 25 خرداد‌ماه، 42میلیون و 530هزار ورقه بهادار در 8 هزار و 924نوبت دست به دست شد و ارزش آن به 359میلیارد و 760میلیون ریال رسید.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 3 میلیون و 40هزار سهم بیشترین حجم و توسعه خدمات بندری سینا با 5میلیارد و 390میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند و شاخص فرابورس با 0.75درصد کاهش روی رقم 687.84 واحد ایستاد.

بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به رشد 4.93 درصدی حق تقدم توکا ریل و پس از آن سهام شرکت‌های بهمن لیزینگ و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان بود و از سوی دیگر صنایع غذایی مینو شرق، قاسم ایران و بانک کارآفرین با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

این گزارش می‌افزاید؛ روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و ارایه اطلاعات پیش‌بینی با سرمایه جدید و کشتیرانی دریای‌خزر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و نماد شرکت‌ افرانت برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه مورخ 27خرداد، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر