مخابرات را به ۲برابر قیمت تابلو می‌فروشیم

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۷۹

«مدام مخابرات را تهدید می‌کنند که معامله را باطل می‌کنیم و می‌خواستند با فروش ۵درصد سهام مالک مخابرات را از حاکمیت بیندازند؛ اعلام می‌کنم عاشق نگه‌داشتن این سهام نیستیم و با همان شرایط اولیه و به 2برابر قیمت تابلو حاضر به فروش مخابرات هستیم» این گفته رییس هیات‌مدیره مخابرات است که گلایه بسیاری از دولت دارد. این درحالی است که استاندار تهران خطاب به مدیران مخابرات اعلام کرده است: «متکی به دولت نباشید، زیرا این شرکت کاملا واگذار شده و طرز فکرتان دولتی نباشد که در این صورت با طرز فکر مدیریت خصوصی، راه برون‌رفت از مشکلات را می‌توانید، پیدا کنید.»به گزارش «تعادل» طرح واگذاری مخابرات حدود ۱۰ سال پیش، در حالی کلید خورد که به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر، با ابهامات زیادی مواجه بوده و تا به امروز پاسخی به این ابهامات داده نشده است. از جمله آنکه گفته می‌شود زمانی که مخابرات واگذار شد، تعریف درستی از زیرساخت‌ها انجام نگرفت و در نتیجه بخشی از امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی که باید در اختیار بخش حاکمیتی یا وزارت ارتباطات باقی می‌ماند، اکنون در انحصار شرکت مخابرات قرار گرفته و همین مساله باعث برهم خوردن شرایط رقابتی و حذف شرکت‌های خصوصی از بازار شده است. از طرفی دولت معتقد است شرکتی که خصوصی‌سازی آن انجام شده است، برای توسعه خود دیگر نباید به دولت متکی باشد و اگر نیاز به حمایت دارد، می‌تواند در ابتدای تبیین برنامه ششم در مجلس، الزامات قانونی را نیز از طریق قانونگذاری در مجلس در جهت توسعه بیشتر و رشد شرکت مخابرات به دست آورد. رییس هیات‌مدیره مخابرات در تازه‌ترین سخنان خود گفته است: « آنچه امروز برای ما قابل ستایش است انجام کارهایی است که در مخابرات عرضه کرده‌ایم، اما اکنون به نظر می‌رسد با خصوصی‌شدن آن دولت دیگر کاری به ما ندارد. درست است که ما خصوصی‌ شده‌ایم و کاری به دولت نداریم، اما طبق قانون خصوصی‌سازی هم قرار نیست دولت به ما کمک نکند. اکنون درخواست ما آن است که دولت ما را به شرایط سال 1382 برگرداند؛ در آن زمان اگر فردی تماس می‌گرفت برای او 44.7ریال هزینه محاسبه می‌شد. این در شرایطی بود که قیمت ارز در آن سال 600تومان بود اما اکنون ما تجهیزات خود را با ارز 3500تومانی تهیه می‌کنیم، اما تعرفه تماس ما یک ریال است. نگرانی ما بابت این موضوع است چرا که این تعرفه‌ها یکی پس از دیگری مهره‌های کمر مخابرات را خرد کرده و دیگر از این ساختار نمی‌توان انتظار داشت که مانند یک انسان سالم بدود.»

طرز فکر مدیران مخابرات نباید دولتی باشد

این در حالی است که استاندار تهران، مدیران مخابرات را مسوول اثبات عملکرد شرکت در توجیه و بهره‌وری پس از خصوصی‌سازی می‌داند و اعلام کرده است: «تنها در این صورت است که مجلس می‌تواند در تدوین برنامه ششم حمایت‌های قانونی از این شرکت را ببیند. مدیران مخابرات متکی به دولت نباشید، زیرا این شرکت کاملا واگذار شده و طرز فکرتان دولتی نباشد که در این صورت با طرز فکر مدیریت خصوصی، راه برون‌رفت از مشکلات را می‌توانید، پیدا کنید.»

وی خطاب به مدیران مخابرات اظهار کرده است: «اگر می‌توانید بهره‌وری مخابرات پس از خصوصی‌سازی را اثبات کنید و راهی برای توجیه عملکرد مخابرات پس از واگذاری داشته باشید، در صورت لزوم می‌توانید در ابتدای تبیین برنامه ششم در مجلس، الزامات قانونی را نیز از طریق قانونگذاری در مجلس در جهت توسعه بیشتر و رشد شرکت مخابرات به دست آورید.»

به‌گفته رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، تاکنون 11هزار میلیارد تومان در مخابرات خصوصی سرمایه‌گذاری انجام شده است اما مدیران این شرکت تصمیم به فروش سهام آن گرفته‌اند. سید هاشمی گفت: «ما عاشق نگه‌داشتن این سهم نیستیم، هرکسی که می‌خواهد از کنسرسیوم‌ها یا دولت یا کنسرسیوم تامین اجتماعی بیاید با همان شرایط خرید، مخابرات را به او می‌فروشیم. شنبه هفته آینده نیز این موضوع را کتبا اعلام می‌کنم که مخابرات را به قیمت 2برابر تابلوی بورس با همان شرایط خرید می‌فروشیم، هم‌اکنون نیز از 16قسط 11قسط پرداخت شده و فقط 5قسط مانده به این معنا که بیش از 74درصد قرارداد انجام شده و 26درصد باقی مانده است. اما تا زمانی که مالک مخابرات هستیم با تمام قدرت کار می‌کنیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر