توافق ایران و اقلیم کردستان عراق بر سر انتقال زندانیان

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۷۲

حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه کشور در سفر خود به اقلیم کردستان عراق، با نیچروان بارزانی نخست‌وزیر، قاضی احمد زبیر رییس قوه‌قضاییه و یوسف محمد رییس مجلس این اقلیم دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار‌ها قشقاوی درمورد مسایل سیاسی- امنیتی و ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه میان ایران و اقلیم کردستان عراق به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت.


حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

در دیدار با نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، قشقاوی ضرورت ارتقای همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته و نیز قاچاق موادمخدر را موردتاکید قرار داد و از حمایت‌های نخست‌وزیر اقلیم کردستان از روند رو به رشد همکاری‌ها تشکر و قدردانی کرد. وی بااشاره به اهمیت ایجاد زمینه‌های مناسب‌تر برای همکاری‌های اقتصادی، خواستار توجه بیشتر دولت اقلیم کردستان عراق نسبت به رفع برخی موانع در مسیر فعالیت شرکت‌های اقتصادی و بازرگانان ایرانی فعال در منطقه اقلیم شد. نیچروان بارزانی نیز در این دیدار بااشاره به همکاری‌های کردهای عراق با ایران در شرایط سخت سال‌های مبارزه با رژیم بعث و نیز سال‌های سخت گذشته، ایران را دوست و شریکی قابل اعتماد و راهبردی ملت عراق و کردهای این کشور دانست و آمادگی اقلیم را برای تقویت همکاری‌ها در تمام زمینه‌های موردعلاقه اعلام کرد. به گزارش ایسنا، بارزانی افزود: کردهای عراق، حمایت فوری جمهوری اسلامی ایران از اقلیم در مقابله با داعش را فراموش نخواهند کرد. در این دیدار مسعودیان، سرکنسول جدید ایران در سلیمانیه نیز به بارزانی معرفی شد.

انتقال زندانیان ایرانی در آستانه ماه رمضان

یک‌شنبه هفته جاری نیز حسن قشقاوی با قاضی احمد زبیر رییس قوه‌قضاییه اقلیم کردستان دیدار و درخصوص همکاری‌های دوجانبه و نیز مسایل قضایی و کنسولی ایرانیان مقیم و فعالان اقتصادی و تجاری کشورمان در منطقه یاد شده گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. قشقاوی در این دیدار بااشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و عراق و نیز اقلیم کردستان و حجم بسیار بالای رفت‌وآمد اتباع دو کشور، بروز برخی مسایل قضایی برای اتباع ایران و عراق در خاک دو کشور را طبیعی خواند و در عین حال بر لزوم مشورت‌های فی‌مابین برای کاستن از مشکلات و حل‌وفصل هر چه سریع‌تر مسایل و مشکلات حقوقی، قضایی و کنسولی شهروندان همچنین سرعت بخشیدن به روندهای قضایی برای تعیین‌تکلیف افراد بازداشتی و زندانیان تاکید کرد. قاضی احمد در پاسخ به درخواست طرف ایرانی درخصوص اطلاع‌رسانی به‌موقع به سرکنسولگری ایران درخصوص افراد بازداشتی و سرعت بخشیدن به روندهای قضایی این افراد همچنین انتقال آنان تاکید کرد که این موضوع را با نظر مثبت و با جدیت دنبال خواهد کرد. لازم به یادآوری است در دیدار روز گذشته قشقاوی با نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نسبت به حمایت بیشتر از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران که در اقلیم مشغول فعالیت هستند قول مساعد داد و در زمینه انتقال زندانیان نیز دستور داد منطبق با توافق انجام شده، زندانیان ایرانی در آستانه ماه مبارک رمضان به جمهوری اسلامی ایران منتقل شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر