اتصال خط لوله اتان تولیدی ٤ فاز پارس‌جنوبی به پتروشیمی‌ها

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۵۷

شانا| عملیات اتصال خط لوله انتقال گاز اتان تولیدی فازهای ١٥ تا ١٨ به سه مجتمع پتروشیمی در عسلویه با موفقیت انجام شد. علی‌محمد بساق‌زاده بااشاره به هماهنگی صورت گرفته با شرکت‌های ملی نفت و گاز برای اتصال خط لوله گاز اتان تولیدی فازهای ١٥ تا ١٨ میدان پارس‌جنوبی به شبکه تامین خوراک پتروشیمی گفت: خوشبختانه این عملیات حساس با رعایت اصول ایمنی هفته گذشته انجام شد. وی از آغاز تولید تجاری اتان در فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی از اوایل تیرماه امسال خبر داد و گفت: اتان تولیدشده دراین فازها برای استفاده به پتروشیمی‌های کاویان، مروارید و جم ارسال می‌شود. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی بااشاره به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره افزایش یک‌میلیون و٥٠٠هزار تنی تولید گاز اتان درکشور گفت: امسال تولید اتان درکشور به بیش از 4میلیون و٣٠٠ تن می‌رسد و در سال آینده با وارد مدار تولید شدن واحدهای اتان‌زدایی فازهای ١٩ تا ٢١ میدان مشترک پارس‌جنوبی مشکل کمبود اتان کشور به صورت کامل رفع می‌شود.

علی‌محمد بساق‌زاده پیش از این گفته بود: هم‌اکنون مذاکراتی با شرکت ملی گاز ایران برای افزایش ظرفیت تولید اتان در فازهای ٤ و ٥ و فازهای ٩ و ١٠ میدان گازی پارس‌جنوبی درحال انجام است. در سال‌های گذشته فازهای ٤ و٥ و فازهای ٩ و١٠ میدان گازی پارس‌جنوبی به‌دلیل کمبود گاز در کشور راندمان تولید اتان خود را کاهش داده‌اند. وی ادامه داده بود: براساس محاسبات صورت گرفته حدود ١٠درصد امکان افزایش تولید اتان در این فازها وجود دارد، به عنوان مثال هم‌اکنون فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ پارس‌جنوبی حدود ٩٠ تن در ساعت تولید اتان دارند که با تغییرات صورت گرفته در سیستم‌های فرآورشی این میزان می‌تواند به ١١٠ تن در ساعت برسد، از این‌رو شرکت ملی گاز ایران درحال تست تاسیسات برای آغاز این پروژه در ماه جاری است. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزوده بود: درصورت افزایش تولید اتان در فازهای ٤ و ٥ و ٩ و ١٠ و افزایش گاز غنی در کشور شاهد افزایش تولید در پتروشیمی‌های کشور خواهیم بود.

بساق‌زاده تصریح کرده بود: باتوجه به احتمال افزایش تولید نفت‌خام درکشور امسال شاهد افزایش تولید ان‌جی‌ال درکشور نیز خواهیم بود، درصورت وقوع این امر خوراک ان‌جی‌ال ٧٠هزار بشکه‌یی پتروشیمی بندر امام به بیش از ١١٠هزار بشکه در روز خواهد رسید و می‌توان به افزایش تولید ٧درصدی این مجتمع امید داشت. درسال‌های٩٢ و٩٣ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب ٤٠,٥ و 44.5میلیون تن بوده است، پارسال نسبت به سال٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠درصد محصولات بیشتری تولید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر