در شرایطی که به دلیل نبود اشتراکنظر میان بانکها و سرمایهگذاران حوزه ریلی بخش عمدهیی از سرمایههای مربوط به این صندوق هنوز وارد عرصه اجرا نشده است، وزارت راهوشهرسازی برنامههای جدید خود را برای دریافت تسهیلات از این صندوق ارایه کرد. به گزارش ایسنا، با رسیدن به یک جمعبندی همهجانبه میان دستگاههای اجرایی دولت، مجلس شورای اسلامی و مسوولان بالادستی نظام مبنی بر لزوم گسترش نفوذ راهآهن در سراسر کشور بحث دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای سرعتگرفتن این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفت. در کنار آن راهآهن نیز تلاش کرد با اعمال برخی تخفیفها و تسهیلات خاص سرمایهگذاران را برای ورود به عرصه ناوگان مسافرتی، ریلی و امور زیربنایی متقاعد کند. مسالهیی که باوجود گمانهزنیهای گسترده هنوز در مرحله عمل با اما و اگرهای بسیاری همراه است.
در این شرایط معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راهوشهرسازی در این رابطه از برنامهریزی پروژههای جدید برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی در سال جاری خبر داده است. برای احداث خط آهن برقی اصفهان - اهواز 3.4میلیارد یورو، خط آهن گرگان - بجنورد - مشهد حدود 1.2 میلیارد دلار، برقیسازی خط آهن مشهد - تهران 2.6میلیارد دلار، احداث خط آهن قزوین - رشت - انزلی 2300میلیارد تومان و برای تکمیل این خط آهن نیز حدود 700میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده است. همچنین بر مبنای صحبتهای امیر امینی خطآهن شیراز بوشهر نیز مجوز استفاده از 250 میلیون یورو تسهیلات صندوق توسعه ملی را دارد که البته کل هزینههایش تقریبا دوبرابر این اعتبار میشود. به نظر میرسد درسال جاری بخش عمدهیی از پروژههای مدنظر وزارت راهوشهرسازی در حوزه حملونقل ریلی براساس توان صندوق توسعه ملی برای حمایت از این پروژهها شکل خواهد گرفت که البته این موضوع نیز نیاز به مراحل قانونی و جذب حداکثری سرمایهگذاران دارد. طبق آخرین برآوردها وزارت راهوشهرسازی باید نزدیک به 40میلیارد دلار تنها برای توسعه دو صنعت ریلی و هوایی کشور بودجه در نظر بگیرد که این
موضوع جزو حمایتهای صندوق توسعه ملی، به جذب حداکثری فاینانس نیز نیاز خواهد داشت.