ابهام در پرداخت وام 60 میلیونی مسکن

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۴۰

اگرچه تصویب وام 60 میلیون تومانی خرید و ساخت مسکن در جلسه ماه گذشته شورای پول و اعتبار می‌توانست خبر خوشایندی برای متقاضیان خرید و حتی ساخت واحدهای مسکونی باشد اما پرداخت این وام همچنان با اما و اگرهایی همراه است. با وجود گذشت چند روز از ابلاغ مصوبه وام 60میلیونی مسکن به بانک‌ها، شعب هنوز دستورالعملی در این رابطه نداشته و مشتریان با جملاتی ازجمله «صبر کنید» یا اینکه «فعلا امکان پرداخت نداریم» مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، همانطور که پیش‌بینی می‌شد بانک‌های تجاری که مسوول پرداخت وام 60 میلیونی هستند با توجه به حجم وام و سود 21درصد برای بازپرداخت که نیازمند منابع قابل توجهی است هنوز تمایلی برای پرداخت نشان نداده‌اند.

این درحالی است که روسای شعب برخی بانک‌ها عنوان می‌کنند که پرداخت چنین وامی با سود 21درصد برای بانک‌های تجاری به صرفه نیست آن هم در شرایطی که نمی‌توان دوره زمانی بالایی برای بازپرداخت آن متصور بود و اقساط ماهانه انطباق چندانی با سایر وام‌های مسکن نداشته و مشتری را نیز تا حدی منصرف می‌کند.

بانکی‌ها این را هم تاکید دارند که ورود بانک‌های تجاری به ماجرای وام 60 میلیونی به طور حتم با توجه به احتمال بالای عقب افتادن اقساط ماهانه دریافت‌کنندگان تسهیلات بر میزان معوقات آنها اضافه خواهد کرد.

قابل ذکر است، میزان بازپرداخت اقساط وام 60میلیونی در شرایط ایده‌آل با دوره 12ساله و در صورت تن دادن بانک‌ها به سود مبادله‌یی 21درصد در هر ماه حدود یک‌میلیون و 150هزار تومان و مجموع بازپرداخت 165میلیون تومان است که به نظر می‌رسد بانک‌ها با سقف بازپرداخت بیش از 5 تا 7سال موافقتی نداشته باشند در این شرایط اقساط به 1.5میلیون تومان هم خواهد رسید.

با این وجود اغلب شعب بانک‌ها اعلام می‌کنند که هنوز دستورالعملی برای پرداخت وام 60میلیونی مسکن دریافت نکرده‌اند و به زودی هم نمی‌توانند در این رابطه پاسخگوی مشتریان خود باشند چراکه باید دفاتر مرکزی آنها سازوکار پرداخت این تسهیلات و نحوه بازگشت آن از سوی ‌گیرنده را تعیین و منابع آن تامین مالی شود. زیرا در شرایط فعلی که بانک‌ها با محدودیت منابع مواجه‌اند به راحتی نمی‌توانند منابع لازم چنین تسهیلاتی را تامین کنند بنابراین فعلا باید برای پرداخت وام 60میلیونی صبر کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر