امکان دسترسی مستقیم به کدال

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۳۰


بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با فارس، واگذاری بررسی نحوه سنجش کیفیت اطلاع‌رسانی و ارایه گزارش‌های مالی شرکت‌ها به کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کرد و گفت: پس از مدت‌های بسیار دغدغه اینکه شرکت‌ها تا چه حد می‌توانند در ارایه گزارش‌های عملکردی و برآوردی خود از شفافیت لازم برخوردار باشند، به ارایه برخی نظرات راهبردی با متولی بازار سرمایه منتهی شد که در نهایت ورود از روی ناچاری کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری به مقوله رتبه‌بندی و آماده‌سازی زیرساخت‌های آن با شفاف‌سازی‌ها از طریق اظهارنظر شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری برای گزارش‌های منتشرشده در کدال را در پی داشت. به گفته وی در حالی از این پس ناشران بورسی از انتشار گزارش‌های عملکردی خود با دسترسی مستقیم آنها به سامانه کدال اعتراضی نخواهند داشت که از این پس با ورود شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری برای تبادل‌نظر و تحلیل درباره این گزارش‌ها می‌توان به واقعیت بنیادی شرکت‌ها پی برد و تحلیل‌های موجود را رتبه‌بندی کرد. دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری از ابلاغ مصوبه تنفیذ راهبری ارایه نظر در کدال به این کانون خبر داد و افزود: در این فرآیند آن دسته از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که بیش از بقیه در ارایه گزارش و مشاوره تحلیلی فعال بوده‌اند از سوی کانون مجوز ارایه نظر در کدال را دریافت خواهند کرد که نحوه فعالیت آنها طی این هفته مشخص خواهد شد.

وی گفت: در این زمینه برند و خوشنامی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و اعتبارسنجی آنها از سوی کانون مهم‌ترین عوامل در جلوگیری از ایجاد سیگنال یا هیجان کاذب برای تاثیر‌گذاری بر قیمت سهام در بازار خواهد بود، چراکه تنها برآیند نظرات شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای بازار سهام از اهمیت برخوردار خواهد بود. خدارحمی در مورد ابزارهای در اختیار کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری در جلوگیری از تخلف‌های احتمالی افزود: با توجه به وظیفه نظارتی کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری، در صورت تخلف احتمالی مشاوران سرمایه‌گذاری در کدال، دست کانون برای ارایه توصیه، یادداشت، حذف یا حتی قطع دسترسی به کدال باز خواهد بود. وی گفت: در عین حال بازار سهام برای فعالیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری با هیچ محدودیتی مواجه نبوده و این در حالی است که برای فرهنگ‌سازی و توسعه این خدمات در بازار سرمایه به نظر در کوتاه‌مدت ارایه این نظرات تحلیلی در سامانه کدال به طور رایگان خواهد بود.

خدارحمی در عین‌حال تلاش متولیان جدید بازار سرمایه از وظایف اجرایی و تکیه صرف بر جایگاه نظارتی خود را خاطرنشان شد و افزود: در برخی دوره‌های زمانی به اشتباه برخی متولیان بورس ازجمله وزیر اقتصاد برای اظهارنظر در بورس سوق داده شد در حالی که وظیفه متولی بورس تنها ایجاد تعادل میان بازار پول و سرمایه برای جلوگیری از آسیب احتمالی است. نهاد ناظر هم‌اکنون در حال کناره‌گیری از وظایف اجرایی است و آنچه باقی‌مانده مربوط به دوره ‌گذاری است که در ادامه کار به سایر نهاد‌ها و کانون‌های مستقل واگذار خواهد شد. در این زمینه صندوق توسعه با توجه به مکانیزم‌های بازار سهام انتظار می‌رود که در ادامه کار از روند بازار حذف یا با تغییر ماهیت مواجه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر