بیکاری زمینه‌ساز بروز خشونت در منطقه

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۲۴

عدم انتقال تکنولوژی و دانش استفاده از نیروی کار ارزان و نگهداشتن کشورها در وضعیت خام‌فروشی منابع بین‌نسلی، چشم‌انداز مناسبی برای گسترش کار در میان این کشورها را به دست نمی‌دهد. در واقع برای ما اشتغال جهت نیل به عدالت اجتماعی بسیار اساسی است. بدون کار شایسته برای همه و توجه مناسب به جایگاه و عملکرد اشتغال در جامعه می‌توان ادعا کرد که تحقق توسعه پایدار تقریبا ناممکن است

گروه کلان

صد و چهارمین اجلاس بین‌المللی کار دیروز با حضور وزرای کار جنبش عدم تعهد و به ریاست وزیرکار کشورمان در ژنو برگزار شد. در این کنفرانس علی ربیعی با اشاره به انقلاب‌های عربی، توسعه‌نیافتگی و بیکاری را یکی از زمینه‌های بروز خشونت و افراطی‌گری در منطقه اعلام کرد و گفت: «دامن زدن به تنش‌ها، فرصت را از کشورهای منطقه برای متمرکز شدن روی کاهش بیکاری و فراهم کردن کار شایسته برای جوانان می‌گیرد. این کشورها در چنین شرایطی به عوض آنکه فرصت یابند از سرمایه اقتصادی جمعیت جوان موقعیت ژئوپلیتیک مناسب و ظرفیت‌های خالی خود برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند، قربانی بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری و هدر رفتن سرمایه‌ها در محیط پرتنش می‌شوند.»

علی ربیعی، رییس نشست وزرای کار، اجلاس بین‌المللی کار را فرصتی برای مبادله تجربیات و تبادل نظرات در باره مهم‌ترین موضوعات موثر در دنیای کار و آینده کسب وکار معرفی کرد و گفت: «جنبش عدم تعهد و اعضای آن نقشی اساسی در این پارلمان سه جانبه جهانی کار دارند و باید منادی عدالت برای استفاده از فرصت‌های برابر جهانی و مبارزه با فقر و نابرابری تحمیلی باشند. جنبش عدم تعهد با ظرفیت گفت‌وگوی میان دولت‌ها و گفت‌وگوی اجتماعی نهادهای مدنی فرصت مناسبی برای مفاهمه، بررسی و اتخاذ مواضع مشترک و تاثیرگذاری در روندهای جهانی است. ما در این پارلمان سه‌جانبه جهانی کار فرصت داریم که به مسایلی رسیدگی کنیم که بر زندگی کاری میلیون‌ها انسان در اقصی نقاط جهان تاثیر خواهند گذاشت، بدین معنی که هر دستاوردی که ما در این نهاد کسب می‌کنیم، می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه، مهم و مشخصی در پی داشته باشد.»


رعایت حقوق نیروی کار و کارگران مهاجر

یکی از بحث‌های اصلی مطرح ‌شده در این اجلاس وضعیت نیروی کار مهاجر و میزان مهاجرت‌پذیری کشورها بود. ربیعی در این رابطه گفت: «ما با طیفی از مسایل مختلف موثر بر کار روبه‌رو هستیم که عمده این مسایل در کشورهای توسعه‌یافته، درحال توسعه و عقب‌مانده به طور مشترک در جریان هستند. من فکر می‌کنم کنفرانس و سازمان بین‌المللی کار بیشتر معطوف به آن موارد است اما من معتقدم دنیای کار بسیاری از کشورهایی که در اینجا جمع شده‌اند با چالش‌های مضاعفی درگیر است که طرح و بحث پیرامون این مسایل ضروری است. ازجمله این مسایل می‌توان به روند مهاجرت کارگران، انزوای آنان در جوامع مهاجر‌پذیر، خشونت نژاد‌پرستانه علیه آنها و در نظر گرفته نشدن حقوق آنها اشاره کرد. این نیروهای کار عمدتا از کشورهایی هستند که عضو این جنبش هستند.»

رییس نشست وزرای کار جنبش عدم تعهد یادآور شد: خشونت و تنش تحمیلی، جنگ و کشتار در تعدادی از کشورهای عضو ما، گسترش افراطی‌گری، جنگ‌های قومی و حتی اقداماتی برای بر هم زدن مرزهای سیاسی، مداخلات گسترده کشورهای توسعه‌یافته که در مجموع منجر به بیکاری گسترده‌تر، فقدان سرمایه‌گذاری و عدم امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران شده است.

ایجاد شغل، ضروری‌ترین اولویت توسعه جهانی

وزرای جنبش عدم تعهد در این اجلاس با ابراز نگرانی از تعداد رو به رشد موارد بیکاری که در گزارش اشتغال جهان و چشم‌انداز اجتماعی سال 2015 آمده است، ایجاد شغل را ضروری‌ترین اولویت توسعه جهانی در فضای پرآشوب کنونی اقتصاد بین‌الملل عنوان کردند و جامعه بین‌الملل را به رسیدگی موثر به این چالش جهانی بیکاری جوانان از طریق تدوین و اجرای راهبردهای سفارشی فراخواندند که بتواند به جوانان فرصت واقعی برای یافتن کار شایسته و مولد بدهد. در بیانیه اجلاس بین‌المللی کار آمده است، وزرای کار جنبش عدم تهعد ضمن استقبال از بحث در مورد موسسات کوچک و متوسط و اشتغالزایی شایسته و مولد معتقدند که اینگونه بنگاه‌ها با ایجاد دو سوم همه مشاغل در سراسر جهان نقش حیاتی در اشتغالزایی داشته و از این رو لازم است سیاست‌های موثر برای کسب نتایج بهتر در زمینه ایجاد اشتغال بیشتر و شایسته از طریق توسعه پایدار بنگاه‌ها اندیشیده شود.

ربیعی نیز در این رابطه اظهارکرد: «عدم انتقال تکنولوژی و دانش حتی تحریم‌های ظالمانه برای دسترسی به دانش، استفاده از نیروی کار ارزان و نگهداشتن کشورها در وضعیت خام‌فروشی منابع بین‌نسلی، چشم‌انداز مناسبی برای گسترش کار در میان این کشورها را به دست نمی‌دهد. در واقع برای ما اشتغال جهت نیل به عدالت اجتماعی بسیار اساسی است. بدون کار شایسته برای همه و توجه مناسب به جایگاه و عملکرد اشتغال در جامعه می‌توان ادعا کرد که تحقق توسعه پایدار تقریبا ناممکن است. با وجود توسعه خارق‌العاده تولید که طی چندین انقلاب پیاپی در فناوری رخ داده است، موضوع کار به عنوان مشغله‌یی اساسی در دنیای معاصر همچنان با ماست.»

همچنین وزرای کار جنبش عدم تعهد در بیانیه خود اشغالگری اسراییل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و نیز اراضی اشغالی مناطق جولان سوریه را محکوم کرده و سیاست‌های اسراییل را مردود دانسته‌اند. آنان از گزارش مدیرکل سازمان بین‌المللی کار در زمینه وضعیت کارگران مناطق اشغالی اعراب حمایت کرده و نگرانی بسیار عمیق خود را در ارتباط با قاموس دهشتناک نقض حقوق بشر که قدرت اشغالگر به طور مداوم مرتکب آن می‌شود، ابراز کردند.

وزیرکار کشورمان نیز در این رابطه گفت: «این کنفرانس ضمن آنکه چارچوبی برای بررسی کار در این مناطق خواهد بود بی‌گمان فرصتی فراهم می‌کند تا وضعیت اسفبار کارگران و کارفرمایان در تمام مناطق بحرانی به‌ ویژه در سرزمین‌های اشغالی نیز که در گزارش دبیرکل به صراحت آمده است با دقت بررسی شده و واقعیت اشغالگری و نقض حقوق بشر توسط رژیم اشغالگر درفلسطین بیشتر آشکار شود. تعامل سازنده می‌تواند آینده‌یی را که زیر سایه خشونت و افراطی‌گری امروز مبهم و خوف‌انگیز است به سوی دستورکارهایی برای صلح ثبات و زندگی بهتر هدایت کند. مایلم هیات‌های نمایندگی سایر کشورهای جهان را نیز به این واقعیت متوجه کنم که تداوم بحران‌های امنیتی و تشدید خشونت و افراطی‌گری فقط دامن این مناطق را نگرفته و ظرفیت بالقوه دارد که دامنگیر بقیه جهان نیز خواهد شد. توسعه جریان‌های افراطی محملی برای همه سرخوردگان، تحقیرشدگان و کسانی است که در حمله به دنیای جدید- در هر جغرافیایی- منفعتی دارند. این جریان‌ها منادی دنیایی با «کار شایسته» بیشتر برای نسل‌های آتی نیستند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر