از فیس‌بوک تا اینترنت برای همه

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۱۲


شعار: مردم به چیزی که می‌گویید اهمیت نمی‌دهند بلکه به کاری که می‌کنید اهمیت می‌دهند.

چه دوست داشته باشید و چه نه امروزه فیس‌بوک به عنوان صفحه اول اینترنت برای خیلی‌ها شناخته می‌شود. این سایت از ایده اولیه آن به عنوان یک شبکه اجتماعی شروع به رشد کرد و امروز تبدیل شده به بزرگ‌ترین جامعه مجازی موجود در دنیا که یک دانشجوی اخراجی 19ساله آن را به وجود آورد. مارک زوکربرگ فیس‌بوک را وقتی دانشجوی هاروارد بود به وجود آورد.

مارک با الهام از شبکه اینترنت خود دانشگاه که اطلاعات همه دانشجویان روی آن قرار داشت تصمیم گرفت یک شبکه اجتماعی در محدوده دانشگاه هاروارد طراحی کند. سایت او و هم‌اتاقی‌اش داستین ماسکویتز که بعدها آن را TheFacebook نامیدند به عنوان یک موفقیت بزرگ تصمیم گرفتند آن را به سایر دانشگاه‌ها نیز گسترش دهند. مارک مقر خود را در پالوالتو تاسیس کرد و با دریافت بودجه از موسس PayPal شروع به گسترش کار خود داد و این نقطه‌عطفی برای او بود. در سال 2006 فیس‌بوک سن دسترسی برای کابران خود را به 13سال کاهش داد این یعنی تمام کاربران بالای 13سال به صورت قطعی امکان استفاده از فیس‌بوک را داشتند. در سال 2008 فیس‌بوک بالای 100میلیون کاربر داشت و طی چهار سال این رقم به بالای یک میلیارد کاربر رسید. این ارقام سود عظیمی به ارمغان می‌آورند. این شرکت سهام خود را در سال 2012 اعلام کرد و براساس سهام ثبت‌شده 22درصد از سهام متعلق به مارک زوکربرگ و مابقی سهام متعلق به بقیه سهامداران است. این میزان مشغولیت احتمالا برای مارک کافی نبود و او تصمیم گرفت تا مردم بیشتری را در سرتاسر جهان به دنیای اینترنت متصل کند که البته این به معنای اتصال به فیس‌بوک نیست بلکه اتصال به دنیای پیرامون آن است. ابتکار internet.org او امید اتصال 5میلیارد کاربر را به دنیای وب می‌دهد که در حال حاضر امکان اتصال ندارند.

او امیدوار است که این کار باعث اشتغالزایی و کسب درآمد و بهبود وضعیت اقتصاد شود. بعد از موفقیت فوق‌العاده فیس‌بوک شاید تنها کسی که توان متصل کردن همه مردم دنیا به اینترنت را داشته باشد خود مارک باشد و همه اینها برای کسی که تنها 31سال دارد چنان بدک هم نیست!

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر