تازه خبر

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۹۵

تعداد دام‌های کشور 2 برابر ظرفیت مراتع

ایسنا مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، ظرفیت مجاز مراتع را 36میلیون واحد دامی اعلام کرد و گفت: براساس برآوردها هم‌اکنون بیش از دو برابر ظرفیت مراتع، دام در آنها وجود دارد. سیدعلی خلیل‌پور گفت: هم‌اکنون 700هزار خانوار بهره‌بردار در مراتع کشور شناسایی و ممیزی شده‌اند که با ممیزی کل مراتع کشور این رقم به 800هزار خانوار می‌رسد. وی با اذعان به اینکه در شرایط خشکسالی بخشی از مراتع توسط افراد و به اشکال مختلف تخریب شده و عوامل فنی متعددی در این امر دخیل هستند، گفت: از نظر سطح پوشش گیاهی هم‌اکنون 65میلیون هکتار از مراتع کشور فقیرند و مراتع بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه در محدوده‌های خشک و نیمه‌خشک بر اثر شدت بهره‌برداری و چرای بیش از حد دچار این فقر در پوشش شده که در صورت برقراری تعادل در بهره‌برداری از مراتع وضعیت پوشش گیاهی آنها بهبود می‌یابد. او با بیان اینکه مساحت مراتع متوسط کشور حدود 26میلیون هکتار بوده و سطح مراتع خوب کشور هم محدود و تنها در حدود 8 تا 9میلیون هکتار است، ادامه داد: هم‌اکنون 700هزار خانوار بهره‌بردار از مراتع شناسایی و ممیزی شده‌اند که با ممیزی کل مراتع کشور این رقم به 800هزار خانوار می‌رسد.


پرداخت ماهانه ۳هزار تومان به بیمه مستمری‌بگیران

تسنیم تقی نوربخش در پاسخ به سوالی در خصوص فاصله میان زمان فوت بیمه‌شده تا برقراری مستمری و مشکلاتی که در این مدت برای خانواده‌هایشان پیش می‌آید، گفت: ما این موضوع را قبول داریم چراکه به ویژه در مورد فوت بیمه‌شده بلافاصله هزینه‌یی ناگهانی برای خانواده ایجاد می‌شود و به سختی می‌افتند. وی ادامه داد: برای حل این مشکل برابر بیمه عمر مستمری‌بگیران از ماه جاری، ماهانه 3هزار تومان به بیمه تکمیلی آنها کمک می‌کنیم تا بتوانند بیمه عمر بخرند که در زمان فوت، خانواده متوفی بلافاصله از شرکت بیمه‌ای،3میلیون تومان دریافت کند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت: برای برقراری مستمری در این روند مشکلات فنی وجود دارد که یکی از آنها تجمیع سوابق بیمه‌یی است که باید احصا شود، اما اگر 30سال سابقه محرز باشد باید ظرف یک هفته حکم مستمری صادر شود که البته با توجه به پرداخت بر اساس حروف الفبا از ماه بعد از فوت، مستمری برقرار می‌شود.


3500میلیارد تومان هزینه دارویی بیماران خاص

مهر معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، بیشترین حمایت‌های دولت و وزارت بهداشت را شامل هزینه‌های دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج دانست. وی با بیان اینکه مصوبات مربوط به بیماران خاص به ۱۷-۱۸سال قبل باز می‌گردد، افزود: در طول این سال‌ها همواره در اندیشه ما این بود که خدمات دولت نمی‌تواند به گروهی محدود از بیماران اختصاص پیدا کند بنابرین بیماران صعب‌العلاج را هم به این لیست اضافه کردیم. دیناروند با اشاره به خدماتی که بیماران خاص و صعب‌العلاج چون بیماران مبتلا به ‌ام اس، سرطان و حتی بیمارانی که ممکن است تعدادشان بسیار اندک باشد متمرکز است، گفت: تعداد کم یک بیماری اصلا معنای هزینه اندک نمی‌دهد مثلا بیماری‌هایی مثل متابولیک شاید در مجموع نیم درصد جمعیت ایران هم نباشند اما فقط در حوزه دارو یک سوم بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند و متاسفانه هزینه دارویی آنها نیز سرسام‌آور است.

وی گفت: درسال ۹۳ برای این دسته از بیماران ۳۵۰۰میلیارد تومان هزینه دارویی شد که از این مبلغ، حدود ۵۰۰ میلیارد پرداختی بیماران محاسبه شده که ۳هزار میلیارد تومان آن را دولت پرداخت کرده که در این میان سهم هر یک از سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت حدود ۵۰ درصد بوده است.

رسول دیناروند ادامه داد: در واقع، پرداختی بیماران صعب العلاج و خاص در بالاترین حد ممکن ۱۵ درصد بوده یعنی ۸۵درصد هزینه متوجه دولت و بیمه‌ها بوده است. معاون وزیر بهداشت با گفتن اینکه درمان و داروی برخی بیماری‌های خاص نیز تقریبا رایگان است، گفت: در نظر بگیرید داروهای اصلی یک بیمار تالاسمی تولید داخل است و قیمت ژنریک آن رایگان، اما اگر ترجیح بیمار یا پزشک، مصرف داروی برند خارجی باشد امکان تحویل رایگانش وجود ندارد و بیمار باید بخشی از هزینه آن را بپردازد.


پول سرگردان مردم از بانک و سکه راهی بازار زعفران شد

تسنیم نایب‌رییس شورای ملی زعفران ایران درباره دلیل افزایش بیش از یک میلیون تومانی قیمت زعفران گفت: با کاهش نرخ سود بانکی و از رونق افتادن خریدوفروش سکه، سرمایه‌های سرگردان کشور از بازار زعفران سر درآورده و قیمت این محصول را بالا برده است. نایب‌رییس شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: قیمت زعفران در مقایسه با سال گذشته رشد کاذبی داشته و با توجه به کیفیت از هر کیلوگرم 5 میلیون تا 5 میلیون و200 تومان به 6 میلیون تومان افزایش یافته است. محسن احتشام، با رد کاهش تولید این محصول در سال جاری اضافه کرد: این افراد در فصل برداشت، گل زعفران را به قیمت ناچیزی از دست کشاورزان خارج و ذخیره کرده‌اند و حال در پایان فصل برداشت به دنبال افزایش بیشتر قیمت این محصول‌اند. احتشام بیان کرد: بر اساس اعلام دولت هیچ کالای مصرفی اجازه افزایش قیمت بدون هماهنگی با سازمان حمایت ندارد. وی اضافه کرد: قیمت زعفران در شرایطی در بازار مصرف افزایش یافته که تغییری در نرخ یورو و توسعه بازار‌های صادراتی ایجاد نشده است و هیچ دلیلی را جز سوداگری برای افزایش قیمت زعفران نمی‌توان نام برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر