پزشکان چشم به راه اراده وزارت بهداشت

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۹۱

غذا و دارو

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: پزشک خانواده از سال‌ها قبل مطرح و از سال1384 آغاز شده است. سوال اینجاست که طی دوسال اخیر چه زیرساخت‌هایی آماده شده است و برای دوسال یا حتی 10سال آینده چه برنامه‌یی داریم؟ دکترعباس کامیابی با تشریح این مساله که آیا تحقق برنامه‌ پزشک خانواده به ۱۵سال زمان نیاز دارد، مهم‌ترین زیرساخت پزشک خانواده را اراده‌ وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: طرح تخصص پزشک خانواده موضوعی کاملا انحرافی است.

پزشک خانواده طرحی است که اجرایی شدنش می‌تواند هم بستری برای افزایش کارایی نظام سلامت کشور باشد و هم زمینه بهبود اشتغال پزشکان را فراهم کند. اما قانون پزشک خانواده هنوز اجرایی نشده و درموارد اعمال‌شده هم از سطح اجرای آزمایشی بالاتر نرفته است. دلیل این امر چیست؟کامیابی با اعلام اینکه تعداد پزشکان عمومی برای اجرای برنامه‌ پزشک خانواده کافی است، گفت: مشکل فعلی در برنامه‌ پزشک خانواده نبود برنامه‌یی الهام‌بخش و مورد توافق تمام ذی‌نفعان است. وی بااشاره به طرح مباحثی نظیر تخصص پزشک خانواده ادامه داد: دوره‌های توانمندسازی حین خدمت پاسخگوی نیاز پزشکان است و هیچ کشوری برنامه‌ پزشک خانواده را با متخصصان این رشته شروع نکرده است. همچنین زیرساخت‌هایی چون پرونده‌ الکترونیک و تدوین گایدلاین‌ها هم حین اجرای برنامه به‌راحتی قابل تامین است و به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین زیرساخت، اراده‌ وزارت بهداشت برای دست زدن به این تحول واقعی در نظام سلامت است. بنا بر اعلام روابط عمومی انجمن پزشکان عمومی، کامیابی بااشاره به همدلی گروه‌های مختلف پزشکان عمومی درگردهمایی اخیر شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور و تاکید دوباره‌ آنان بر نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌‌عنوان شعار محوری و راهبردی انجمن افزود: انجمن پزشکان عمومی همیشه با پیاده‌سازی پزشک خانواده موافق بوده و هست. آنچه در دولت قبل مانع از پشتیبانی همه‌جانبه‌ پزشکان عمومی شد، نبود اعتبار کافی و عدم ارایه‌ یک الگوی مناسب بود، اما اکنون با کمک مجلس و دولت، منابع مالی مکفی دراختیار است که می‌تواند با هزینه- اثربخشی مناسب به تحقق الگوی استاندارد پزشک خانواده کمک کند.

وی در ادامه گفت: در هرصورت اکنون انجمن پزشکان عمومی برای پیاده‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده تمام‌قد در کنار سایر دلسوزان قرار گرفته اما نکته‌ مهم این است ‌که تا پیاده‌سازی این برنامه و قرار گرفتن پزشکان عمومی در جای اصلی خود، طبیعی است گرایش‌های مختلفی که به‌ ناچار در طب عمومی پدید آمده و البته پاسخگوی نیازهای جامعه هم هست، به قوت خود باقی بماند.

کامیابی با تاکید بر اینکه برنامه‌ پزشک خانواده هم خواست نخبگان علمی و اجرایی کشور و هم عرف تمامی کشورهای موفق در ارتقای سلامت عمومی است، گفت: برنامه‌ پزشک خانواده یک تکلیف قانونی هم هست و شان دولت اعتدال‌گرا و قانون‌گرا ایجاب می‌کند به سیاست‌های ابلاغ شده‌ نظام سلامت و قوانین برنامه‌ چهارم و پنجم توسعه توجه بیشتری داشته باشد.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران بااشاره به اینکه درحال حاضر برنامه‌های تحول در نظام سلامت برای جبران محرومیت‌های بخش درمان در دست انجام است، افزود: اگرچه طرح تحول در نظام سلامت عزم، شجاعت و عملگرایی مسوولان نظام سلامت را نشان می‌دهد ولی قطعا صرف کردن بخش بزرگی از منابع مالی برای ادامه‌ این وضعیت عقلایی ممکن نیست و باید به‌ موازات بخش درمان به سطوح پیشگیری نیز اهمیت داده شود؛ در غیر این صورت به‌زودی شاهد افزایش تقاضاهای القایی و توقعات بی‌رویه برای سطوح تخصصی و فوق‌تخصصی خواهیم بود. کامیابی در پایان درباره برخی مباحث مبنی بر عدم مشارکت انجمن پزشکان عمومی در طرح‌های نظام سلامت گفت: فراموش نکنیم وظیفه‌ انجمن‌ها پرداختن به امور اجرایی نیست. حدود صلاحیت انجمن‌ها مطابق قانون محدود به امور علمی، آموزشی، پژوهشی، کارشناسی و تحلیل است و ادعا داریم انجمن نه‌‌تنها در این موارد موفق عمل کرده بلکه بارها آمادگی خود را برای حضور در سطوح تصمیم‌سازی و حتی اجرا اعلام کرده، اما با اقبال چندانی مواجه نشده است. برای چندمین بار اعلام می‌کنیم که انجمن برای حضور درساختار تصمیم‌سازی و حتی تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ پزشک خانواده آماده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر