اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۷۹

۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی سنددار شد

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: 8/۱میلیون واحد مسکونی روستایی در سراسر کشور در دو برنامه پنج‌ساله سنددار شدند که ۵۰درصد منازل روستایی را شامل می‌شود.

عزیزالله مهدیان با بیان اینکه نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی یکی از برنامه‌های مهم بنیاد مسکن و رسیدگی به مناطق زلزله‌زده یکی از رسالت‌های این نهاد است، گفت: تا نیمه نخست امسال بازسازی واحدهای آسیب دیده بر اثر حوادث غیرمترقبه به استثنای منطقه سیستان و بلوچستان تکمیل می‌شود. به گزارش تسنیم، وی همچنین در ادامه با اشاره به تسهیلات سال 1393 در کشور گفت: تامین تسهیلات برای 200هزار واحد مسکن روستایی به تصویب هیات دولت رسید و به بانک‌های عامل ابلاغ ‌شده است و برای هر واحد 15میلیون تومان با کارمزد پنج درصد تسهیلات پرداخت می‌شود. مهدیان با بیان اینکه امسال 200هزار منزل روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی می‌شود، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تا سال 1405تمام واحدهای مسکن روستایی مقاوم‌سازی می‌شوند. وی بیان کرد: تاکنون بیش از یک‌میلیون و 690هزار واحد روستایی برای بهسازی واحد خود قرارداد منعقد کرده‌اند که بیش از یک‌میلیون و 450هزار واحد آن به اتمام رسیده است.


برنامه دولت در بخش مسکن باید شفاف و عملیاتی باشد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: برنامه دولت در بخش مسکن باید شفاف و عملیاتی باشد و براساس واقعیت جامعه تدوین شده باشد نه تئوری‌های مرسوم اقتصادی. کمال علیپور با اشاره به وضع مسکن در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: از دولت گذشته برنامه مسکن مهر برای ساماندهی وضع مسکن اقشار متوسط مطرح شد اما همراه با انتقاداتی در دولت فعلی در مورد بار تورمی و نقدینگی همراه شد و دولت عملا ادامه آن را متوقف کرد و هنوز با گذشت دو سال، دولت تدبیر و امید برنامه عملیاتی ارایه نکرده است. به گزارش ایسنا، ‌نماینده ماکو با بیان اینکه دولت باید در بخش ساخت و ساز نیز مشارکت کند، گفت: اینکه دولت تسهیلات بدون سازمان و ضابطه در اختیار بخش خصوصی برای توسعه مسکن قرار دهد، عواقبی نظیر نابسامانی در نحوه ساخت دارد؛ چون بخش خصوصی بیش از هر چیزی به فکر منافع شخصی خود است اما دولت باید درکنار اعطای تسهیلات، زمین برای ساخت و ساز تخصیص دهد. وی تصریح کرد: اگر دولت برنامه عملیاتی و منطقی به مجلس برای ساماندهی وضع مسکن ارایه کند، مجلس با تمام توان برای رفع این مشکل اقدام خواهد کرد اما تاکنون در عمل برنامه خاصی دیده نشده است.


ساخت مدرسه با آرم شهرداری در مناطق تهران

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از برنامه‌های شهرداری برای ساخت مدارس جدید در پایتخت خبر داد. محمد سالاری درحاشیه جلسه اعضای شورای شهر با مدیران آموزش و پرورش شهر تهران که با هدف شناسایی مدارس فرسوده انجام گرفت، گفت: رویکرد مدیران شهری، توسعه و بهسازی فضاهای آموزشی است. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه متاسفانه در بررسی‌ها مشخص شد که پایتخت ما جزو فقیرترین شهرهای کشور در حوزه فضاهای آموزشی است، گفت: یک میلیون و 850هزار دانش‌آموز در تهران تحصیل می‌کنند که تنها 33هزار کلاس درس در تهران وجود دارد و ما نیازمند نوسازی 17هزار کلاس هستیم. وی با اشاره به ساخت 30درصد از فضاهای آموزشی در تهران توسط خیرین گفت: آموزش و پرورش برای ساخت 17هزارکلاس درس به 3500میلیارد تومان نیاز دارد که با این بودجه قطره چکانی 42سال‌ طول می‌کشد تا این مشکل برطرف شود لذا پیشنهاد شده که برای حل این مشکل نسبت به تحقق مدیریت یکپارچه شهری اقدام کند.


حوزه ساخت‌وساز نیازمند افراد باصلاحیت است

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی کشور گفت: برای جلوگیری از نابسامانی در حوزه ساخت‌وساز علاوه بر مهندسان باید از توانمندی افراد باصلاحیت کاردان‌ها، معماران تجربی، استادکاران و صنعتگران نیز استفاده شود. مهدی موذن افزود: مهندس، کاردان، معمارتجربی، استادکار و صنعتگر، حلقه‌های زنجیره ساختمان‌سازی کشور هستند، اما متاسفانه با سوء‌مدیریت برخی مسوولان و دیدگاه غلطی که در آن ساخت‌وساز تنها به مهندس ختم می‌شود، موجب شده کاردان‌ها نیز به سوی کارشناسی رفته و تنها راه نجات خود را در مدرک‌گرایی ببینند. به گزارش ایرنا، وی به تاریخچه تشکیل سازمان نظام کاردانی ساختمان از تاسیس این ان‌جی او در سال 1380 اشاره و ازبی‌توجهی وزارت مسکن وقت و بی‌مهری‌های برخی مسوولان ذی‌ربط انتقادکرد. وی همچنین افزود: وزارت راه‌وشهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به چالش‌هایی که صنعت ساختمان را دچار مشکل کرده فکر کنند تا راهکارهایی برای غلبه بر این چالش‌ها ارایه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر