ازسرگیری عرضه دنا، زیر فشار دولت و مجلس

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۶۷

گروه خودرو

سال گذشته پس از مخالفت شورای رقابت با پیشنهاد قیمت 48میلیون تومانی برای خودرو دنا، ایران‌خودرو خواستار قیمت 46میلیون تومانی برای این خودرو ایرانی شد اما شورای رقابت بار دیگر بر برآورد قیمت 42میلیون تومانی خود تاکید کرد. این بود که ایران‌خودرو نیز اعلام کرد که خود را تنها ملزم به تحویل 10هزار خودرو دنای پیش‌فروش شده می‌داند و از این پس این خودرو را فقط با چشم‌انداز صادراتی تولید خواهد کرد و از توقف عرضه داخلی آن خبر داد. اما چندی پیش دوباره پیش‌فروش این خودرو آغاز شد و عرضه آن در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات شیراز نیز ادامه یافت. اما این چرخش سیاست از سوی ایران‌خودرو سوال‌ ‌برانگیز شد و دلیل آن را در نمایشگاه شیراز از معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو جویا شدیم. مصطفی خان‌کرمی در پاسخ به «تعادل» درخصوص تغییر سیاست ایران‌خودرو بر عرضه خودرو دنا با وجود مخالفت شورای رقابت با قیمت مورد نظر ایران‌خودرو گفت: استقبال گسترده و فشار مردم، نمایندگی‌های فروش، مسوولان دولتی یعنی وزارت صنعت و نمایندگان مجلس سرانجام ما را بر آن داشت تا به شکل محدود و آزمایشی طرح تداوم عرضه این خودرو در داخل را دنبال کنیم و البته کماکان متقاضی افزایش قیمت این محصول هستیم. از این رو برای تامین بخشی از نیاز داخل 2000 دستگاه برای تحویل مرداد و شهریور ماه پیش‌فروش شد و تعهدات قبلی نیز تا اوایل تیرماه به پایان می‌رسد.


حاضران و غایبان نمایشگاه چهاردهم

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات شیراز که با حضور 250شرکت تولید و توزیع‌کننده داخلی و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در 17 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی مسقف و 6 هزار مترمربع فضای باز برگزار شده است، در حالی آغاز به‌کار کرد که از دو خودروساز بزرگ داخلی تنها ایران‌خودرو حضور گسترده دارد و مانند سال گذشته یکی از3 سالن اصلی نمایشگاه را در اختیار خود و شرکت‌های تابعه‌اش ازجمله ایساکو، ساپکو، ایران‌خودرو دیزل، امداد خودرو ایران و نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش قرار داده است. علاوه بر ایران‌خودرو گروه خودروسازی بهمن، کرمان‌خودرو، مدیران‌خودرو و راین‌خودرو از جمله شرکت‌های حاضر در نمایشگاه چهاردهم هستند. هرچند که اعلام شد در این نمایشگاه، نمایندگان شرکت‌های خودروسازی کشورهای هلند، آلمان، کره، ژاپن، چین و فرانسه نیز حضور دارند اما در بخش خارجی نمایشگاه بیش از همه خودروهای چینی مونتاژ ایران است که به چشم می‌آیند و برخی از آنها برای نخستین‌بار عرضه شده‌اند. گرچه این نمایشگاه همزمان با اعلام رشد 17درصدی تولید خودرو در کشور گشایش یافت اما در مقایسه با سال گذشته علاوه بر غیبت سایپا و اکتفا به حضور سایپادیزل، نبود خودروهای ایتالیایی، ژاپنی و کره‌یی نیز در آن محسوس است. از این رو نمایشگاه به عرصه هماوردی ایران‌خودرو با خودروسازان متکی به صنعت خودرو چین تبدیل شده است. از سوی دیگر، با وجود حضور محدودتر فعالان خودرویی در نمایشگاه امسال، استقبال عمومی از نمایشگاه همچنان خوب و حتی گسترده‌تر از سال گذشته است و همین مساله موجب اختصاص غرفه‌هایی از نمایشگاه به نمایندگی‌های فروش خودرو شده است.

قرق چینی‌ها !

در میان خودروهای چینی نمایشگاه، بودند خودروهایی که ظاهر آنها بسیار تداعی‌کننده برخی خودروهای کره‌یی و اروپایی بود. همچنین مسوولان غرفه‌های این خودروها از ورود محصولات جدید و مشتری‌پسند خود با قیمت‌های زیر 30 و 40میلیون سخن می‌گفتند و تاکید داشتند غیر از مشکلاتی که برخی مدل‌هایشان از لحاظ گیربکس، صفحه کلاج و دوام آپشن‌ها داشته‌اند هیچ شکایتی از کیفیت موتور این خودروها دریافت نکرده‌اند. چینی‌ها تاکید داشتند که در پی سهم 500 هزار دستگاهی از بازار ایران تا سال 2020 هستند و حتی در ایام پس از تحریم نیز از بازار ایران پا پس نخواهند کشید. اما بازدیدکنندگان حرفه‌یی و کیفی نمایشگاه از اینکه چینی‌ها از تولید محصولات جدیدتر خود در ایران امتناع می‌کنند، گله‌مند بودند و می‌گفتند که بیشتر محصولات عرضه‌شده آنها محصولاتی هستند که دست‌کم دیگر با این فیس (ظاهر) و بدون آپشن در خود چین هم تولید نمی‌شوند.


تازه‌های نمایشگاه

دنا، رانا، رنوکپچر، پارس‌ای ال ایکس و وانت آریسان، از جمله محصولات ایران خودروست که در نمایشگاه شیراز عرضه می‌شود. دراین میان سورن با موتور توربوشارژ‌ای اف 7 تازه‌ترین محصول به شمار می‌رود که تا پایان سال جاری به تولید انبوه می‌رسد. معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست خبری خود در نمایشگاه درخصوص تعهدات معوق تندر 90 دنده اتوماتیک نیز گفت: تا تیرماه تمام تعهدات معوق تندر 90 تحویل خواهد شد. همچنین پیش‌فروش این خودرو نیز برای تحویل در ماه‌های تحویل مهر، آبان و آذر ماه است. خان‌کرمی قیمت فعلی خودروی تندر 90 اتومات را 47میلیون و 550 هزار تومان اعلام کرد و در خصوص رنو کپچر نیز گفت: قیمت این خودرو 105میلیون تومان تعیین شده که 150دستگاه آن با تخفیف به قیمت 98 میلیون و 900هزار تومان پیش‌فروش و تا اواخر تیر ماه تحویل خواهد شد. تا پایان سال نیز 2000 دستگاه دیگر از این محصول عرضه خواهد شد. برنامه‌ریزی برای فروش رنو کلیو نیز در حال انجام است و احتمالا تا نیمه دوم امسال عرضه خواهد شد. وی با بیان اینکه امسال برنامه تولید 660هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده و برنامه فروش خودرو به صورت منطقه‌یی نیز در دستور کار است، اظهار داشت: مهم‌ترین چیزی که این روزها ذهن ما را در ایران‌خودرو مشغول کرده، مساله کیفیت است و بر همین اساس برنامه‌یی با هدف عدم مراجعه خودروهای تولیدی به تعمیرگاه‌ها قبل از 10هزار کیلومتر تهیه کرده‌ایم. در این نمایشگاه همچنین خودرو لیفان x50 شرکت کرمان‌موتور، کامیون کشنده ولوو FH500 شرکت سایپادیزل و سوباروی لگاسی شرکت سیف خودرو رونمایی شدند.


از اصالت‌سنجی پیامکی قطعات تا نمایشگاه مجازی

یکی از حرکت‌های مهم و مورد نیاز که سرانجام در این نمایشگاه از آغاز آن خبر داده شد، اجرایی شدن طرح اصالت قطعه برای جلوگیری از عرضه قطعات یدکی تقلبی است. علی نمکین، مدیرعامل ایساکو در حاشیه نمایشگاه شیراز در این باره گفت: در این طرح مصرف‌کنندگان پس از خرید قطعه شماره بارکد درج شده روی بسته‌بندی آن را به شماره 300031 پیامک می‌کنند و بلافاصله پس از ارسال پیامک، اصالت داشتن یا نداشتن قطعه و قیمت آن از طریق پیام کوتاه به مشتریان اطلاع‌رسانی خواهد شد. راه‌اندازی نمایشگاه مجازی محصولات ایران خودرو به نشانی ikcopress. ir نیز از دیگر اتفاقات جالب توجه نمایشگاه بود. در فاز نخست این نمایشگاه مجازی برندهای ملی ایران‌خودرو شامل دنا، رانا، سورن جدید، سمند ال‌ایکس و سمند اس‌ای با امکان چرخش 360درجه در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. کاربران با استفاده از این فناوری ضمن بازدید محصول از زوایای مختلف از جمله پانورامای داخلی می‌توانند رنگ خودرو را نیز انتخاب کنند. این فناوری‌ها جزو آخرین فناوری‌های اطلاعاتی است که خودرو‌سازان بزرگ جهان هم برای اطلاع‌رسانی و توسعه ارتباط با جامعه از آن استفاده می‌کنند. «واقعیت افزوده» نیز که در موبایل اپلیکیشن ایران‌خودرو اجرا می‌شود، 3بعدی شدن خودرو را ممکن می‌سازد. گفتنی است، این نمایشگاه که پس از نمایشگاه خودرو تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرویی کشور محسوب می‌شود تا 22 خرداد از ساعت 17 تا 22 در شهرک گلستان شیراز برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر