همراهی نکردن پتروشیمی‌ها در مدیریت گرید با وزارت صنعت

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۶۴

اینپیا

ترکیه در پایین‌دست پتروشیمی رقیب بزرگی برای ایران محسوب می‌شود و بسیاری از دلایل آن را در کنار نیروی کار آموزش‌دیده و ماشین‌آلات به روز در ترکیه، پایین بودن قیمت محصولات اولیه پتروشیمی در این کشور بیان می‌کنند. در جلسه‌یی با حضور نمایندگان و فعالان صنعت پلاستیک و مدیرکل دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی این مسایل به بحث گذاشته شد. رضا محتشمی‌پور مدیرکل دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در این جلسه بیان کرده است که «پتروشیمی‌های کشور همراهی لازم را در مدیریت گرید با وزارت صنعت ندارند» عیسی غریبی که از فعالان قدیمی صنعت پلاستیک در کشور و از نخستین موسسان انجمن پلاستیک است در این نشست از پایین بودن قیمت مواد اولیه پتروشیمی در کشورهای همسایه نسبت به ایران و تاثیر آن بر بازار‌های هدف صنایع پلاستیک انتقاد کرده است. در این جلسه که معاونت سازمان توسعه و تجارت نیز در آن حضور داشت، غریبی گفت: 80 درصد صادرات مصنوعات پلاستیکی کشور به کشورهای همسایه ایران صورت می‌گیرد و این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز در کشورهای همسایه، پایین‌تر از ایران است. در این جلسه که مدیرکل دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، نمایندگان دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، انجمن کارفرمایی پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی و اعضای انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز در آن حضور داشتند، غریبی گفت: هزینه‌های مازاد پرداختی صادرکنندگان ایرانی در عراق بالاست. وی افزود: مواد اولیه در ایران که دارای مجتمع‌های زیاد پتروشیمی است بالاتر از کشور ترکیه است. این در حالی است که به علت داشتن نیروی کار آموزش‌دیده و ماشین‌آلات به روزتر، بهره‌وری تولید مصنوعات پلاستیکی در کشور ترکیه، بالاتر از ایران است.

رضا محتشمی‌پور، مدیرکل دفتر توسعه صنایع پایین دستی نیز با تایید ارزان بودن مواد اولیه در ترکیه نسبت به ایران گفت: در مواردی، مواد اولیه وارد شده از کشور ترکیه به ایران، پایین‌تر از قیمت پتروشیمی‌های داخلی است. محتشمی‌پور با تاکید بر عدم مدیریت صحیح گرید در بازار اظهار داشت: پتروشیمی‌ها در مدیریت گرید، همراهی لازم را با صنایع داخلی ندارند به‌طوری که در هفته قبل، 9 هزار تن پایپ‌گرید عرضه شده در بورس طی یک روز معامله شد که این در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در این جلسه، دکترسعید ترکمان، نماینده انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز با اشاره به نادیده گرفتن ظرفیت‌های بالای صنعت پلاستیک در ایجاد اشتغال گفت: صنعت پلاستیک به دلیل عدم توجه به ظرفیت بالایی که در اشتغالزایی دارد اما در اولویت‌های سرمایه‌گذاری اعلام شده وزارت صنعت دیده نشده و لذا از امکان بهره‌گیری از تسهیلات صندوق توسعه ملی بی‌بهره مانده است.

وی افزود: از ماه اوت سال 2015 (کمتر از 2ماه آینده) تعرفه واردات کالا به عراق به 25درصد افزایش پیدا می‌کند و این مساله قطعا بر صادرات محصولات ایرانی به عراق تاثیر جدی خواهد گذاشت. از سوی دیگر طی2ماه گذشته بر اساس بررسی آمار گمرک به این نتیجه رسیده‌ایم که کالاهای چینی و ترکیه‌یی با استفاده از سهولت انتقال از مرزهای عراق و به صورت پیله‌وری وارد به ایران شده است. به گفته ترکمان طی سال 1393، جمعا 2میلیون و 500 هزار تن محصولات پتروشیمی از طریق بورس، 500 هزار تن با مجوزهای صادر شده، خارج از بورس و 400 هزار تن نیز از طریق واردات به کشور، صرف تولید مصنوعات پلیمری شده است. این در حالی است که در همین سال، فقط 360هزار تن مصنوعات پلاستیکی یعنی بیش از یک دهم درصد مواد اولیه مصرفی از کشور صادر شده است. هوشنگ پارسا، از اعضای انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز در این جلسه با یادآوری مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان گفت: روز‌به‌روز صادرات محصولات پلاستیکی سخت‌تر می‌شود و بازارهای ایران از دست می‌روند. قلی‌زاده، معاون رییس سازمان توسعه تجارت نیز با دعوت از انجمن ملی پلاستیک اظهار داشت: ما از شما می‌خواهیم که مشکلات را از طریق انجمن ملی پلاستیک به سازمان توسعه تجارت منتقل کنید تا بتوانیم با یکدیگر در سطوحی که می‌شود به همکاری پرداخت، مشکلات را از سر راه‌برداریم. معاون سازمان توسعه تجارت همچنین این نوید را داد که بر اساس نتایج جلسه با شرکت ملی پتروشیمی، اقدامات مثبتی در آینده نزدیک برای هموارسازی صادرات محصولات پلیمری، رنگ، رزین و لاستیک اتفاق می‌افتد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر