اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۶۲

رشد صادرات مواد غذایی به روسیه

کشورهایی که در فهرست ممنوعیت صادرات مواد غذایی به روسیه نیستند، از رشد قابل توجهی در چهارماه نخست سال جاری میلادی برخوردار شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، صادرات گوشت ترکیه به روسیه در چهارماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۹۴۰درصدی برخوردار شده است. همچنین در مورد کشورهای صادر‌کننده گوشت به روسیه، بلاروس، برزیل و ترکیه به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار می‌گیرند. بر این اساس صادرات گوشت گوساله کلمبیا به روسیه در چهارماه نخست سال جاری میلادی هزاردرصد افزایش یافته است. صادرات سبزیجات هند به روسیه نیز در چهارماه نخست سال جاری میلادی به ۱۸هزار تن افزایش پیدا کرد. همچنین صادرات ماهی از جزایر «گرینلند» و «فارو» به روسیه در چهارماه نخست سال جاری میلادی به ترتیب ۲هزار و ۶۷۱درصد و ۱۸۹درصد رشد داشت.


توقف فعالیت‌های اچ‌اس‌بی‌سی در ترکیه

بانک انگلیسی اچ‌اس‌بی‌‌سی فعالیت‌های خود در ترکیه را متوقف می‌کند. به نوشته روزنامه دنیا چاپ ترکیه، این بانک اخیرا اعلام کرده بود که طرح گسترده کاهش هزینه‌ها و سازماندهی مجدد عملیات بانکی را به‌منظور تغییر ساختار این بانک به اجرا درمی‌آورد. اچ‌اس‌‌بی‌سی همچنین قصد دارد به موازات این طرح، به‌منظور به دست آوردن فرصت‌های رشد در آینده و انطباق با تغییرات ساختاری بازار بانکی، سرمایه‌گذاری‌های خود را در آسیا، ازجمله فیلیپین، اندونزی، مالزی یا سنگاپور، با توجه ویژه به مدیریت دارایی و بیمه، افزایش دهد.


«ترکیش‌استریم»، موضوع اصلی دیدار پوتین و اردوغان

سخنگوی رییس‌جمهور روسیه گفته ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه روزهای آینده در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دیدار و درباره ساخت خط لوله گاز ترکیش‌استریم گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش اسپوتنیک، رییس‌جمهور روسیه روزهای 12 و 13ژوئن (روزهای جمعه و شنبه آینده) برای شرکت در مراسم افتتاحیه نخستین دوره بازی‌های اروپایی که در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد، به باکو سفر می‌کند. دیمیتری پسکوف گفت: پوتین قرار است در این سفر به باکو، با همتای ترک خود دیدار و درباره پروژه‌های بزرگ در زمینه انرژی، ازجمله ساخت خط لوله گاز ترکیش‌استریم گفت‌وگو کند. روسیه دسامبر گذشته اعلام کرد از پروژه خط لوله گاز ساوت‌استریم که قرار بود گاز روسیه را از طریق اعماق دریای سیاه به بلغارستان هدایت کند و از آنجا تا مجارستان، اتریش و ایتالیا امتداد یابد، صرف‌نظر می‌کند. این پروژه به علت موضع خصمانه اتحادیه اروپا در قبال روسیه رها شد. سپس مسکو تصمیم گرفت خط لوله گاز دیگری را که روسیه را به ترکیه متصل می‌کند، بسازد. این خط لوله گاز موسوم به ترکیش‌استریم، با ظرفیت 63میلیارد مترمکعب گاز در سال، قرار است برای تغذیه یک هاب گازی که ساخت آن نیز پیش‌بینی شده است، به مرز ترکیه و یونان برسد. خط لوله ترکیش‌استریم از دسامبر 2016 عملیاتی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر