اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۵۳

همکاری صندوق حمایت از صنایع الکترونیک و پژوهشگاه نیرو

تفاهمنامه همکاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پژوهشگاه نیرو در 10محور و با حضور مدیرعامل صندوق و رییس پژوهشگاه امضا شد. به گزارش شاتا، علی وحدت رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در مراسم امضای این تفاهمنامه بااشاره به سهم 70درصدی صنایع الکترونیک در صنایع نوین کشور گفت: صندوق در تداوم فعالیت‌هایی که تاکنون داشته بودجه‌یی مجزا را به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص داده است. محمدصادق قاضی‌زاده رییس پژوهشگاه نیرو نیز در این مراسم بر گسترش همکاری‌های دوجانبه با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تاکید کرد. وی بااشاره به لزوم ایجاد تحرک و پویایی هر چه بیشتر در حوزه پژوهش و نقش نهادهای سیاست‌گذار، حامی و صندوق‌ها ابراز امیدواری کرد این تفاهمنامه منشا ثمرات خیر در حوزه پژوهش و تجاری‌سازی صنایع الکترونیک شود. تفاهمنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پژوهشگاه نیرو در 10محور به امضا رسید که مشارکت در شناخت اولویت‌های حمایتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه‌های مناسب صادراتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت الکترونیک، همکاری با هدف تبدیل ایده‌های فناوری و کارآفرینی به محصول یا خدمت، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، همکاری در زمینه توسعه بنگاه‌های فعال به‌ویژه با موضوع گسترش تحقیق و توسعه و ارایه محصولات جدید، آموزش‌های تخصصی، کسب بازارهای جدید و بازارهای خارجی، همکاری در زمینه ارایه خدمات مشاوره‌یی و صنعتی برخی محورهای این تفاهمنامه است.


جزییات جلسه وزیر صنعت با تولیدکنندگان نساجی

دبیر انجمن صنایع نساجی با تشریح جزییات جلسه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت با تولیدکنندگان نساجی گفت: قرار شد پیشنهاد خود را درمورد خروج این صنعت از فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور همچنین مالیات بر ارزش افزوده طی دو هفته آینده به وزیر صنعت ارایه کنیم. مهدی رییس‌زاده در گفت‌وگو با فارس بااشاره به برگزاری جلسه‌یی با حضور وزیر صنعت و فعالان صنعت نساجی برای بررسی و رفع مشکلات این بخش، اظهار کرد: در این جلسه ابتدا آماری از صادرات و تولید پوشاک در دنیا ارایه شد که براساس آن، چین و هند بزرگ‌ترین صادرکنندگان پوشاک دنیا هستند به‌طوری که صادرات چین به 700میلیارد دلار می‌رسد و در کنار آن، صادرات ترکیه به‌عنوان کشور همسایه ما 25میلیارد دلار است. در چنین شرایطی صادرات پوشاک ایران در سال گذشته تنها 64میلیون دلار بوده است. وی ادامه داد: در این جلسه به مشکلات تولیدکنندگان اشاره شد که برخی آنها مختص صنعت نساجی بود و برخی هم به‌طور کلی صنایع کشور را در بر می‌گیرد. رییس‌زاده توضیح داد: احتساب صنعت نساجی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور یکی از مشکلات فعلی تولیدکنندگان در این بخش است، زیرا زمانی که این صنعت جزو صنایع سخت و زیان‌آور محسوب شد، کارگران باید در فضایی نامناسب و با شرایطی سخت کار می‌کردند ولی در حال حاضر ماشین‌آلات کارخانه‌ها نوسازی شده و کارگران در شرایط بهتری کار می‌کنند.


منطقه ویژه لامرد، نقطه تمرکز صنایع معدنی استراتژیک

منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد برای احداث صنایع معدنی استراتژیک نظیر فولاد، آلومینیوم، منیزیم، سیمان و پتروشیمی آماده‌سازی شده است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد در استان فارس به وسعت 8500هکتار، برای احداث 10میلیون تن فولاد، 2میلیون تن آلومینیوم، 10میلیون تن سیمان، یک‌میلیون تن منیزیم، 1.6میلیون تن آلومینا و نیز 15میلیون تن پتروشیمی بستر‌سازی شده است. این منطقه ویژه، از نظر وجود زیرساخت‌ها جایگاه مناسبی برای احداث صنایع معدنی انرژی‌بر محسوب می‌شود که این منطقه به‌دلیل مجاورت با ساحل خلیج‌فارس و منطقه گازی عسلویه (امکان عرضه حداقل 37میلیون مترمکعب گاز در روز)، مشکل تامین آب و گاز نخواهد داشت. برای تامین برق این طرح‌ها نیز نیروگاه 8هزار مگاواتی احداث می‌شود. این منطقه علاوه بر امکان استفاده از حمل‌ونقل ریلی، به فرودگاه بین‌المللی و نیز راه‌آهن دسترسی دارد.


ضرورت تجاری‌سازی محصولات علمی با فناوری‌های پیشرفته

به گزارش روابط‌عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، مهندس زاوشی با بیان اینکه نهادینه کردن تحقیق و توسعه و نشان دادن فناوری‌های جدید در عرصه علم و صنعت از اهداف برگزاری نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته در استان است، می‌گوید: نزدیک کردن دانشگاه‌ها و محققان به مراکز تولید و درنهایت تجاری‌سازی محصولات علمی و فناوری که در استان یا کل کشور وجود دارد، از دیگر اهداف این نمایشگاه است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، با اشاره به اینکه در این نمایشگاه تعدادی از فعالیت‌های تحقیقاتی، علمی و فناوری دانشگاه‌ها و بخش خصوصی نشان داده شد، می‌افزاید: واحدهای تولیدی‌ای که دارای مراکز تحقیق و توسعه بودند، در کنار دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند تا بتوانند از فناوری، دانش و تجربه خود در زمینه علوم مختلف بهره لازم را ببرند تا در نهایت مراکز صنعتی از نوآوری‌های ایجادشده توسط آنها استفاده کنند. وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این نمایشگاه، می‌گوید: بیشتر فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده بود، فقط ثبت اختراع شده بودند و کسی از آنها اطلاع نداشت. در این باره برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا با کمک‌های مسوولان استان و حمایت‌های دولت، این طرح‌ها عملیاتی و در نتیجه تجاری‌سازی شده تا جایگزین محصولات مشابه وارداتی یا موردنیاز مردم شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر