برنامه‌ای برای ورود به ۳ بازار استراتژیک عراق، ‌ترکمنستان و آذربایجان

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۴۴

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بازرگانان ایرانی می‌توانند باتوجه به تعرفه پایین گمرکی درحوزه‌های مختلف بازار ترکمنستان و عراق ورود کنند و آذربایجان بازار خوبی برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است. به گزارش فارس، عباس خالقی‌تبار صبح دیروز در یک نشست خبری به اهمیت کشورهای هدف، در شرایط کنونی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درهمین راستا سلسله همایش‌های کاربردی تجارت با کشورهای هدف را با حضور گسترده تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، مدیران اقتصادی و مسوولان تجاری برگزار می‌کند تا ظرفیت‌های تجاری طرفین شناسایی شود چراکه بسیاری از بازرگانان خارجی شناختی از بازار ایران نداشته و این امر برای بازرگانان ایرانی هم صدق می‌کند.


صادرات 2/6 میلیارد دلاری ایران به عراق

خالقی‌تبار به حجم تجارت ایران و عراق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود 6.2میلیارد دلار انواع کالا از ایران به بازار عراق صادر شده که وزن این اقلام حدود 17میلیون تن بوده است و در مقابل 63میلیون دلار از این کشور واردات انجام شده است. وی مهم‌ترین اقلام صادراتی در سال گذشته به عراق را حیوانات زنده، انواع روغن‌ نباتی و حیوانی، انواع نوشابه‌ها، محصولات معدنی، محصولات شیمیایی، محصولات و مواد پلاستیکی، انواع پوست و چرم و کیف، چوب و اشیای چوبی، منسوجات، سنگ ساختمانی و سیمان اعلام کرد. مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی با بیان اینکه صنایع عراق عمدتا جنبه مونتاژ دارد، تصریح کرد: وابستگی در تامین قطعات و مواد تا 90درصد‌ می‌رسد و میانگین تعرفه‌های گمرکی در کل محصولات صفر تا 5درصد است که می‌توان از این ظرفیت برای افزایش حجم صادرات به عراق استفاده کرد.

وی همچنین به ظرفیت‌های همکاری بین ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه امکان ارتباط دریایی، جاده‌یی و ریلی بین دوکشور وجود دارد و از آن طرف ترکمنستان برنامه‌های زیادی برای ساخت کارخانه تولید گاز مایع دارد؛ نیاز زیادی به زیرساخت‌های شبکه‌های جدید خطوط لوله انتقال و زیرساخت‌های مرتبط، همچون ایستگاه‌های فشار احساس می‌شود. خالقی‌تبار خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش تولید گاز طبیعی در ایران و احتمال بی‌نیازی از گاز وارداتی از ترکمنستان، همکاری در زمینه ادامه ترانزیت گاز بیشتر به ترکیه و ارمنستان فراهم شده است.


شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی

به بازار ترکمنستان ورود کنند

وی شرایط را برای ورود شرکت‌های خدمات مهندسی، ساختمان، نفت و گاز مطلوب دانست و گفت: دولت ترکمنستان برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید و پروژه‌های اجتماعی دارد و نیاز برای خدمات و تجهیزات ارتباطاتی، شامل خدمات ارتباطات تلفن همراه و خدمات اینترنتی وجود دارد.


کاهش عوارض گمرکی ترکمنستان

برای تسهیل واردات

به گفته مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، ترکمنستان به‌طور چشمگیری بسیاری از عوارض گمرکی را کاهش داده و برخی از موانع عمده گمرکی را برای واردات و صادرات انواع بسیاری از کالاها را از میان برداشته است. وی ایران را یکی از شرکای اصلی ترکمنستان در واردات و صادرات عنوان کرد و گفت: طی 20سال اخیر حجم روابط تجاری ایران با ترکمنستان حدود 14برابر افزایش یافته است.


حجم تجارت ایران و آذربایجان

در 10 سال اخیر نصف شد

خالقی‌تبار به تاثیر روابط سیاسی بر روابط تجاری کشورهایی همچون آذربایجان اشاره کرد و گفت: حجم تجارت ایران با آذربایجان در سال‌های اخیر نسبت به 10سال قبل به کمتر از 50درصد کاهش یافته و در سال‌های اخیر به سبب برخی اختلافات سیاسی و فرهنگی و دینی بین دوکشور، میزان روابط اقتصادی به‌شدت کاهش یافته است. وی به ظرفیت‌های موجود بازار آذربایجان اشاره کرد و اینکه این کشور عمده اقلام مورد نیاز در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات، فرآورده‌های نفتی، مواد غذایی، فلزات، مواد شیمیایی را از طریق واردات تامین می‌کند و 90 صادرات آذربایجان عمدتا شامل نفت و گاز است.


بازار مطلوب آذربایجان برای صادرات دارو، تجهیزات پزشکی و مواد پروتیینی

وی به این نکته اشاره کرد که اکنون زمینه صادرات انواع داروهای تولیدی ایران مانند داروی بیماری‌های خاص، داروهای گیاهی و آنتی‌بیوتیک، آرد، انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ و محصولات ساخته شده از مس به آذربایجان وجود دارد. بزرگ‌ترین همایش کاربردی «تجارت با عراق، آذربایجان و ترکمنستان» با حضور معاونان و مشاوران وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران کل مرتبط وزارت امور خارجه، روسای اتاق مشترک بازرگانی و رایزنان بازرگانی کشورهای هدف 24 و 25خردادماه سال‌جاری در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. در این همایش رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، سفرا، رایزنان بازرگانی، روسای اتاق‌های مشترک و مدیران کل مرتبط وزارت خارجه کشورها حضور دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر